Dolínek (ČSSD): Doprava musí být vždycky o trestání

09.06.2021 22:06 | Zprávy

Projev na 12. schůzi Senátu dne 9. 6. 2021 ke sdělení Komise EP, Radě, EHSV a Výboru regionů Akční plán pro evropský pilíř sociálních práv

Dolínek (ČSSD): Doprava musí být vždycky o trestání
Foto: Hans Štembera
Popisek: Petr Dolínek

Vážená paní předsedající, vážení místopředsedové, vážené senátorky, senátoři, děkuji za umožnění vystoupení na vašem jednání. Vím, že váš program je nabitý. A původně jsem sem chtěl za vámi předstoupit s novelou zákona, která je velmi drobná. A jestli si vzpomínáte, tak zhruba před 2 lety jsem zde byl s novelou zákona, která byla také drobná. A byla o tom, že jsme mohli umožnit automatizaci provozu metra v Praze bez strojvedoucích, tak abychom mohli vypsat tendr na metro D. Tehdy to opravdu zůstalo drobnou novelou. A já vám chci poděkovat zde zpětně ještě jednou, protože opravdu se povedlo celý tendr připravit a opravdu zákon pomohl. Já jsem doufal, že dnes za vámi přijdu s tím, že budu moci představit také zase drobnou novelu zákona, která umožní, aby městská policie mohla pokutovat řidiče, kteří v preferenčních pruzích nemají co dělat. To znamená, nejsou to řidiči MHD nebo IZS a využívají tyto pruhy protiprávně. A právě, aby městská policie mohla na místě udělit pokutu a vyřešit přestupek, který se jejich konáním stal. Sněmovna nicméně návrh zákona nebo změnu zákona, kterou jsou navrhoval, použila jako nosič i pro další změny. Já si tedy dovolím vám je v krátkosti představit a požádat o vaši podporu pro schválení tohoto materiálu, respektive pro postoupení materiálu, který je vám předložen návrhem zákona, panu prezidentovi tak, aby mohl co nejdříve nebo aby ty změny mohly vejít v platnost co nejdříve.

Co se týče jednotlivých změn, těch stěžejních, je jich tam opravdu mnoho, tak popíšu některé z nich. jedná se tedy například o situaci, kdy ČR má pro řidiče traktorů vymezené takzvané "Téčko" na řidičském průkazu. A vzhledem k praxi, kde je potřeba řada sezónních pracovníků v oblasti zemědělství a v oblasti lesnictví, tak jednoznačně jsme se, jako sněmovna, rozhodli vrátit praxi, která zde byla v minulost, tj., aby cizince nebo kdokoliv, kdo zde je a má oprávnění na řízení těžšího nákladního vozu, mohl řídit právě i traktory. Důvod je prostý. Pro získání "Téčka" v ČR zde musel mít ten, kdo o to žádal, nějakou délku přechodného pobytu a podobně. A sezónní pracovníci to nenaplňovali. A proto nemohli být využiti na tyto technické prostředky, což určitě bylo ke škodě právě v oblastech, o kterých se bavíme.

Další z návrhů, které stojí za zmínku, myslím, že jsou z důležitějších, je, že na návrh záchranných složek, respektive takzvaných lítaček nebo jak to řekneme, na základě požadavku záchranářů, bylo, abychom do zákona dali to, že sanitky, které se vrací z nějakého výjezdu a jedou po komunikacích typu dálnice, aby mohly jet stejnou rychlost jako ostatní vozy, přestože mají tu vyšší váhu, nebo hmotnost, než je 3,5 tuny, která je limituje v tom, že musí vracet pomaleji, když nepoužívali majáčky.

Všichni asi víme, že automobilové stánky jsou vybaveny technicky na tu vyšší rychlost, protože ji běžně užívají při zákrocích, řidiči jsou vybaveni na to, aby zvládali tento technický prostředek, sanitku, a proto sněmovna logicky požehnala a dala souhlas a navrhla vám, abyste také odsouhlasili to, že může sanitka i bez toho, aniž by využívala ty přenosné prostředky – majáčky, se vracet v zásadě nebo využívat komunikace v té povolené rychlosti pro ostatní uživatele pod 3,5 tuny. A jsou tam další změny typu toho, že český bodový systém u řidičů, kteří mají prohřešek, neřešil body, a to že parkujete na místě pro invalidy. Určitě všichni víme, že míst pro invalidy je spíše méně než kolik by bylo potřeba, ale když už jsou, tak často bývají zneužity někým, kdo tam zastaví byť krátkodobě, ale to samo je proti smyslu existence míst, a proto bylo navrhnuto, aby ekonomie pokuty, která tam již nyní může být udělena, tak aby došli k tomu, že budou moci být uděleny i dva trestné body v rámci bodového systému tak, aby opravdu ten řidič viděl, že to není pouze o tom, že mám na ty pokuty, a tak si zaplatím, ale má to vliv i na ten bodový systém, který mě může připravit o řidičské oprávnění.

Dostáváme se k věcem, které se týkají cyklistiky a chodníků. Co se toho týče, tak jsme tam s kolegy řešili a s kolegyněmi a do zákona navrhli, že bude umožněn odtah věcí, resp. vozidel, koloběžek a kol z chodníků. Není to asi problém menších obcí, byť na tom může být jednotlivě jednou za čas, ale především v městech a větších městech víte, že se sdílenými prostředky, jako jsou sdílená kola, sdílené koloběžky apod., se někdy na chodnících dostáváme do situace, kdy opravdu je ten chodec, a je jedno, jestli to běží chodec, senior nebo maminka s kočárkem, maminka s kočárkem musí kličkovat mezi věcmi, které na chodník nepatří, a změna zákona vede k tomu, aby bylo legální, že může dojít k odtažení těchto prostředků, tak, aby to opravdu vedlo ke zprůchodnění chodníku tak, jak byl původně určen. Když jsme u té cyklistiky, tak tento návrh zákona pracuje s tzv. pojmem bezpečného odstupu při předjíždění cyklistů, což je tam definováno 1,5 metrem, resp. jedním metrem v případě, že se nachází cyklista a řidič v zóně 30. Beze sporu všichni víte, co je to zóna 30, ale dovolím si to jako vždy zopakovat na našich jednáních. Zóna 30 je zóna, která je vyznačena v rámci rezidenční zóny, mají specifická pravidla tyto zóny. Zóna 30 určuje to, že tam neplatí hlavně vedlejší komunikace, je tam vždy zásadní pravidlo přednosti zprava, také zóny 30 umožňují menší odestup při parkování vozu od přechodu, a proto jsme i logicky navrhli, aby zóny 30 umožňovaly i tu kratší vzdálenost při předjetí cyklistů jeden metr, protože celý ten režim je v zónách bezpečnější, zpomalený, je výrazně přátelštější vůči těm, co tam žijí nebo co využívají, buď chodníky nebo klasické komunikace.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Bc. Hubert Lang byl položen dotaz

Vyšetřovací komise

Zajímalo by mě, zda za členství v komisi berou poslanci nějaké příplatky? Protože jinak nechápu, k čemu je zřizujete. Ukažte mi nějako vyšetřovací komisi, která něco vyřešila.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Štěpánek (Trikolora): Tři roky ukrajinské války aneb Až do posledního Ukrajince

22:14 Štěpánek (Trikolora): Tři roky ukrajinské války aneb Až do posledního Ukrajince

Od začátku ukrajinské války uplynuly tři roky. Je to příležitost připomenout si, proč, jak, kvůli ko…