Hned po nástupu na libereckou radnici se primátor Zámečník zbavil projektu autobusového nádraží a parkovacího domu. Na žádost hejtmana Půty tento projekt předal na kraj, byť mnoho kritiků poukazovalo na to, že jde o dost nestandardní krok – autobusová nádraží a městské parkovací domy si obvykle staví a spravují města sama. Projekt připravovaný J. Korytářem Starostové permanentně kritizovali a slíbili jeho přepracování. Po komunálních volbách 2018 navíc slibovali, že se vše stihne ještě v tomto operačním období IPRÚ.
Po roce sebevědomá prohlášení hejtman už tlumil, když konstatoval, cit.: „Po posouzení harmonogramu jsme se shodli na tom, že je reálné postavit v tomto období autobusové nádraží, parkovací dům bude pravděpodobně potřeba odložit na nové období. Lakovat realitu na růžovo a tvrdit, že se to dá stihnout, by od nás bylo hezké, ale nebyla by to tak úplně pravda.“ 1)
Uběhl další rok a je jasné, že hejtman nesplní ani tento slib. Vyplývá to z bilance čerpání IPRÚ od náměstkyně Radky Loučkové Kotasové (ANO) 2). Většinu peněz určených pro Liberec se podařilo vyčerpat, a to v zásadě pouze dotažením projektů připravených J. Korytářem za minulého období. Výpadek cca 80 mil. Kč původně určených na liberecké autobusové nádraží s parkovacím domem nedokázala R. Loučková Kotasová nově připravenými projekty pokrýt. „Důvod je jednoduchý. Nové vedení radnice nepracuje. Za dva roky nepřipravilo žádné nové dotační projekty, s výjimkou parkoviště u plánované ulice Nové Pastýřské za 15 mil. Kč, vysvětluje aktuální bilanci čerpání z IPRÚ J. Felcman, zastupitel za Zelené.
V přibližné bilanci počítá R. Loučková Kotasová s tím, že zhruba 40 mil. Kč z IPRÚ se nakonec použijí na financování parkovacího domu u krajského úřadu. A dalších 40 mil. Kč se použije na dofinancování nového jabloneckého terminálu.
„Pro jablonecký terminál se původně předpokládala dotace 150 mil. Kč. Jelikož se ale při detailním projektování předpokládaná cena zvýšila až na 300 mil. Kč, nevyčerpaná dotace na liberecké autobusové nádraží se použije na terminál v Jablonci. Je to symbolická vizitka naprosto pasivní dotační politiky náměstky Loučkové Kotasové,“ kritizuje J. Felcman.
Taktéž využití druhé poloviny peněz původně určených pro liberecké autobusové nádraží není pro Liberečany žádná výhra. Vezme si je totiž Liberecký kraj na to, aby si postavil parkovací dům převážně určený pro své úředníky. Z předpokládaných 244 parkovacích stání se počítá pouze s cca 100 místy pro veřejnost.
„Je to silný příběh politické ješitnosti a malosti. Starostové pro Liberec celé minulé období projekt autobusového nádraží s parkovacím domem kritizovali. Když vyhráli volby, předali projekt kraji a slíbili jej lepší. Výsledkem této jejich hry bude nyní luxusní terminál v Jablonci, luxusní parkování pro krajské úředníky a shnilé buňky na libereckém autobusovém nádraží,“ shrnuje aktuální stav J. Felcman.
Poznámky:
1) např. Liberecký Deník: Parkovací dům u libereckého nádraží vznikne. Později než se ale plánovalo, 19. 10. 2019, online ZDE
2) Bilance je obsažená v odpovědi na dotaz zastupitele J. Felcmana (Zelení), bod 31: ZDE
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV