„Těší nás, že současné vedení kraje dále pracuje právě s myšlenkou cargo dopravy, ve které jsme za našeho vedení viděli velký potenciál pro rozvoj letiště. Věříme, že plánované vybudování haly pro letecky přepravovaný náklad vše ještě dále rozvine. Nyní má však stavba více než devítiměsíční zpoždění,“ říká krajský zastupitel Daniel Havlík (ČSSD). „V současné době je pro nakládku a vykládku carga využívána hala-stan v jižní části letiště. Tyto podmínky jsou nevyhovující a nová hala pro nákladní dopravu je skutečně velmi vítána, stejně jako navýšení počtu pracovníků, určených pro nakládku a vykládku letadel,“ sdělil David Jarčík, předseda Základní organizace Odborového svazu dopravy, Letiště Ostrava
Za minulého vedení Moravskoslezského kraje bylo na letišti Leoše Janáčka rozlétáno několik nových pravidelných leteckých spojení: Londýn, Milano-Bergamo a Dubaj, přes Prahu se také létalo do Frankfurtu. V současné době zůstalo funkční pouze spojení do Londýna. „Přestože létá více charterových letů a stoupá počet přepravených cestujících, služby na letišti se spíše zhoršují. Nespokojenost s celkovou situací vyjadřují i odboráři letiště,“ sdělil Daniel Havlík
Na letišti vznikl nový odletový gate pro cestující mimo schengenský prostor, nové parkoviště, rekonstrukcí prošel i přílet, nicméně podle zástupců odborů chybí cestujícím na letišti v odletové hale místa k sezení, je zde málo obchůdků a kvalitního občerstvení, v nočních hodinách je navíc zavřena restaurace i prodejna Relay. Nespokojenost panuje v řadách odborářů i s platovými podmínkami.
„Zaměstnanci letiště pracují na hraně svých sil, ve špatných podmínkách a za malý plat. Stále všude vidíme, jak rostou mzdy státním zaměstnancům. Ale na zaměstnance státem, kraji nebo obcemi vlastněných firem se jaksi zapomíná. Byli bychom rádi, kdyby se Moravskoslezský kraj, jako majitel letiště, začal zajímat o výši mezd zaměstnanců, která vyžaduje zodpovědnost a vysokou odbornost, ať už jde třeba o odbavení letadel, požární ochranu na letišti nebo bezpečnost,“ vysvětluje David Jarčík, předseda Základní organizace Odborového svazu dopravy, Letiště Ostrava. Dodává, že vedení letiště odmítá i tzv. „senioritu“, kdy je zaměstnancům navyšována mzda podle odpracovaných let. „V současné době je například novým zaměstnancům letiště nabízena vyšší základní mzda než zaměstnancům s mnohaletou praxí,“ doplňuje David Jarčík.
Hotov není ani nový generel rozvoje letiště, který je základním strategickým a rozvojovým dokumentem: dosavadní generel byl vypracován na dobu let 2005 až 2015. Rada kraje schválila v červnu 2016 jeho vyhodnocení a návrh postupu pro další období. Aktualizace Generelu rozvoje Letiště Leoše Janáčka Ostrava 2018 – 2030 je však i v roce 2019 ve stadiu zpracovávání.
„Stále se také objevují úvahy, že by bylo řízení letového provozu přesunuto do Prahy. To by pro nás byla obrovská ztráta a chyba,“ domnívá se Daniel Havlík. Na letišti Leoše Janáčka Ostrava jsou naplánována praktická školení pilotů společnosti FedEx, která nabízí mezinárodní letecké přepravní služby propojující všechny významné světové trhy pro dovoz a vývoz zboží v mezikontinentálním i regionálním měřítku. „To může pro letiště znamenat velice zajímavou příležitost,“ uzavírá Daniel Havlík.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV