Hejtman Červíček: Další možnost využití moderní technologie se přímo nabízí

25.05.2022 8:36 | Tisková zpráva

Částí Královéhradeckého kraje projel první vlak na vodíkový pohon, nasazený do běžného provozu v České republice. Jeho pohon představuje alternativu vůči dieselovým motorům, a to zejména na neelektrifikovaných tratích. Vodíkový vlak má dojezd okolo tisíce kilometrů na jedno natankování a je velice tichý.

Hejtman Červíček: Další možnost využití moderní technologie se přímo nabízí
Foto: ODS
Popisek: Martin Červíček

„Ze střednědobého výhledu je nasazení vlaků na vodíkový pohon pro Královéhradecký kraj výborná příležitost, jak využít tento typ technologie na tratích, které nejsou elektrifikovány a jejichž elektrifikace by byla velice nákladná. Příkladem je trasa z Hradce Králové do Jičína nebo z Chocně přes Týniště nad Orlicí do Náchoda. Na těchto tratích může být vodíkový pohon ideálním řešením. V rámci železničního tendru dojde v našem regionu do roku 2026 k omlazení 70 % všech nasazených vlaků, takže další možnost na využití moderní technologie se tímto přímo nabízí,“ uvedl hejtman Martin Červíček během představení vlaku na hradeckém hlavním nádraží.

Vlak na vodíkový pohon vyvinula v letech 2014 až 2016 společnost Alstom. Od roku 2018 necelých 80 souprav jezdí v Německu či Švédsku. Společnost letos v květnu uspořádala jízdu po České republice, aby vlak představila zástupcům dopravních společností a místních samospráv, které spoje hromadné dopravy objednávají.

Vodíkový vlak Coradia iLint je v podstatě vlak poháněný elektřinou, která vzniká v jeho motoru chemickou reakcí molekul vodíku s kyslíkem. Odpadní látkou je v tomto případě voda a vodní pára, která uniká z výfuků jako jediná zplodina pohonu. Výhody oproti dieselovému motoru jsou především v jeho naprosté tichosti a absenci otřesů.

Na jedno natankování ujede vodíkový vlak zhruba 800 až 900 kilometrů a natankovat jeho nádrže trvá asi 20 minut. Na trati se pak souprava dokáže pohybovat rychlostí až 140 kilometrů za hodinu. Souprava je vybavena také bateriemi, které se při jízdě průběžně dobíjejí a pomáhají vlaku například při rozjezdu.

Královéhradecký kraj uzavřel hlavní část železničního tendru v září roku 2021. V regionu díky tomu od prosince 2021 zajišťují na objednávaných tratích veřejnou drážní dopravu České dráhy. Jejich vlaky za dobu 10 let v regionu najedou 58 milionů vlakokilometrů, za které kraj zaplatí 9,3 miliardy korun. V rámci trvání nové smlouvy dopravce nasadí čtyři desítky nových nízkopodlažních vlaků. Omlazením tak projde až 70 % všech vlaků nasazených v Královéhradeckém kraji.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátorka Kovářová: Unijní agenda začíná připomínat Brežněvovu doktrínu

7:17 Senátorka Kovářová: Unijní agenda začíná připomínat Brežněvovu doktrínu

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k zprávě Evropské komise o stavu právního státu