V posledních měsících se hl. m. Praha potýká s nárůstem objemu odpadu sváženého z ulic. V důsledku uzavření většiny obchodů a obav z šíření nákazy COVID-19 se změnilo nákupní chování Pražanů, které se projevuje ve skokovém růstu online nakupování. Tento trend znamená zvýšení podílu obalových složek odpadu kolem separačních stanovišť v pražských ulicích. Odpad kvůli jeho rozměrům často nelze umístit do sběrných nádob a v důsledku jsou tyto nevzhledné odpady z obalů různé velikosti a složení zdrojem nežádoucího nepořádku. Praha proto přistoupila ke zvýšení kontroly nad svozem odpadu a soustředí se na častější pravidelný úklid kolem separačních stanovišť.
Dopady pandemie COVID-19 a s nimi související změny každodenního chování Pražanů znamenají v současnosti nutnost efektivního nastavení služeb města. Oblastí, kde se změna chování projevila téměř okamžitě, je odpadové hospodářství. S nárůstem online nakupování se zvyšuje objem a složení vyprodukovaného odpadu v hl. m. Praze. Jakkoliv nedochází k dramatickému růstu váhy svezeného odpadu, roste jeho objem. Již v rámci letošních Vánoc a příchodu nového roku Praha na tuto situaci reagovala objednáním mimořádného odvozu odpadu. Cílem v tomto roce bude i nadále pokračovat ve zvyšování čistoty pražských ulic.
„Už na konci minulého roku nám bylo jasné, že zvýšený online prodej musí logicky znamenat zvýšené množství odpadu, zejména pak obalových materiálů. Proto jsme již v uplynulých měsících navýšili svozové kapacity na celém území města tak, abychom udrželi čistotu a pořádek v pražských ulicích,“ říká Petr Hlubuček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast životního prostředí.
I přes navýšení kapacit úklidových i svozových vozů se ukazuje, že nezbytnou součástí fungujícího obecního systému je i adekvátní míra kontroly výkonů svozových firem nejen ze strany města, ale i širší veřejnosti. Online nakupování a s ním související nárůst vyprodukovaného odpadu bude mít i v dalším období vzrůstající tendenci, a proto vyžaduje adekvátní součinnost všech účastníků celého procesu. Praha bude i nadále vyžadovat od svozových firem vysoký standard poskytovaných služeb a přistupuje ke zvýšení dohledu nad činností svozových společností. Metropole také chce v kontrole postupovat ve vzájemné kooperaci s občany i zástupci městských částí a společně sdílet informace o zajišťování pravidelného svozu nebo úklidu kolem separačních stanovišť.
„Čistota pražských ulic je jednou z priorit vedení města. Vyzýváme proto městské části i občany, aby zasílali fotky a podněty na případné problémy se svozem tříděného odpadu ve svém okolí. Jsme připraveni všechny podněty obratem řešit se svozovými firmami,“ komentuje nově nastavená kontrolní opatření náměstek Hlubuček.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV