Horvát (ODS): Státní maturita? Fraška plná byrokracie za 1,5 milardy

10.07.2014 19:20 | Zprávy

Pohled čerstvého absolventa na současnou společnou část maturitní zkoušky.

Horvát (ODS): Státní maturita? Fraška plná byrokracie za 1,5 milardy
Foto: red
Popisek: Logo ODS

Maturita je jistě velmi důležitým milníkem každého potenciálního studenta, neboť otevírá cestu na vysoké školy. Otázkou ovšem je, zda je současná podoba státních maturit ideální, nebo dokonce - zda má státní maturita jako taková smysl?

Já si myslím, že společná část maturitní zkoušky smysl určitě má. Jejím největším přínosem je fakt, že zabraňuje některým soukromým školám podnikat na úkor studentů za účelem zisku, neboť vedle inkasa od samotných žáků pobírají určitou část příspěvků na hlavu od státu. Maturitní zkouška tedy pro ně není většinou otázka určitého výkonu, ale pouhá formalita.

Mnohem závažnějším problémem je samotná forma, ve které je státní maturitní zkouška koncipována. Nedavno jsem se zhrozil při čtení internetového zpravodajství. Široká veřejnost se společně s odborníky a kantory vehementně podivovali nad tím, že ve státní maturitní zkoušce z matematiky neobstála téměř čtvrtina studentů a rázem nastal celkem hlasitý humbuk. Já se však divím jiné statistice: jak je možné, že v didaktickém testu z anglického jazyka uspělo okolo 98% maturitních respondentů? Možná si řeknete, že se letos sešel velmi silný ročník. Ovšem když se jako průměrně zdatný angličtinář podíváte na jeho zadání, zhrozíte se možná o něco více než já, neboť si troufám říct, že šikovný žák 9. třídy ZŠ by neměl se splněním didaktického testu z anglického jazyka problémy.

Podle reakcí veřejnosti a státních orgánů mám pocit, že získání maturitního vysvědčení již není výsadou (jak tomu bylo dříve), ale formalitou. Nechci dále spekulovat o obtížnosti zkoušky, ale pokud nadaný žák nebo student uvidí, v jaké formě se státní maturita nachází, musí být pro něj průběžné každodenní studium spíše demotivující.

Pokud se nebudeme ohlížet na obtížnost (ta je víceméně velmi subjektivní), tak maturanta zarazí spíše halda formulářů, papírů a podpisů. V nadsázce lze říct, že zkouška dospělosti není ani tak o vědomostech, ale o dodržování technických pokynů. To se projeví hlavně u slohových prací, kde máte jasně nastavené mantinely, nesmíte se odchýlit od zadání, nesmíte projevit svou kreativitu, svoje nadání. Proč? No aby se přece lépe testovalo, opravovalo, aby ministr viděl, že určité nastavené minimum zvládnete. Před několika lety se šikovný student gymnázia ve slohové práci z angličtiny rozepsal o 20 slov navíc a výsledkem bylo opakování maturitní zkoušky v září.

Je nutné učitnit určité změny. Pokud chceme mít vzdělaný a schopný národ, musí se změnit určitým způsobem celé školství. Výkladní skříní by měla být maturitní zkouška. Jednodušší systém, vyšší laťka. Nikoli povinnost, ale výsada. To by měla být hesla, kterými by se měli nynější i budoucí ministři řídit. Jinak budem mít takovou maturitní zkoušku, se kterou se většina žáků a studentů vytře tak akorát zadek.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ODS

Lenka Knechtová byl položen dotaz

bydlení

Vámi kritizovaná digitalizace stavebního řízení je podle mě zanedbatelný problém v porovnání s tím, že má ČR problém s nedostatkem bydlení, které, když už je, tak je pro většinu smrtelníků nedostupné. A upřímně nemám dojem, že když jste byli ve vládě, že jste problém nějak řešili. Můj dotaz tak zní,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kobza (SPD): Green Deal jako demagogie aktivistů

18:33 Kobza (SPD): Green Deal jako demagogie aktivistů

Komentář poslance SPD po sněmovní konferenci vědců, která zpochybnila teze o globálním oteplování zp…