Nesmlouvavý boj zákonodárců obou komor parlamentu i veřejnosti o přijetí novely pandemického zákona ukázal, že nejde jen o jediný zákon, ale o daleko závažnější a hlubší problém fungování demokratického právního státu, mj. o rovnováhu a vztahy mezi mocí zákonodárnou, výkonnou a soudní, jakož i o dodržování ústavou zaručených práv a svobod občanů. Argumentem pro přijetí pandemického zákona proto v žádném případě nemůže být účelová potřeba a požadavek rychlosti přijetí právní úpravy v legislativní nouzi.
Na začátku devadesátých let „utekli ekonomové právníkům“. Nejenže tehdejší privatizační zákony byly šity horkou jehlou, ale tehdejší Klausova vláda z nich úmyslně vyloučila možnost soudního přezkumu privatizačních rozhodnutí. To bylo z jejího pohledu pochopitelné, neboť soudní přezkum by privatizaci nejen zpomalil, ale k některým privatizacím by zřejmě vůbec nedošlo. Rychlost zvítězila nad věcnou správností.
Co však bylo snad vysvětlitelné a omluvitelné tehdy, není již omluvitelné dnes po třech desítkách let. Koncept demokratického právního státu opět dostává na frak. Postuluje totiž, že stát sám, všechny jeho orgány a složky, jsou vázány povinností dodržovat platné právní předpisy, a to až do okamžiku, kdy stát prostřednictvím zákonodárců tyto předpisy sám změní. Státní orgány by měly jít příkladem a nikoli platné zákony porušovat, jak konstatoval Nejvyšší správní soud (NSS). Ten následně zrušil více než 40 opatření Ministerstva zdravotnictví, některá pro přímé porušení zákonů, jiná pro jejich nedostatečná odůvodnění.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLČlánek byl převzat z Profilu PhDr. Vladimír Pelc
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV