Jurečka (KDU-ČSL): Pokud se od řidičů peníze vyberou, mají se za ně silnice opravit

20.02.2019 20:21 | Zprávy

KDU-ČSL chce rychlejší modernizaci i opravu důležitých krajských silnic. Navrhuje, aby větší část daně z nafty a benzinu putovala na výstavbu silnic.

Jurečka (KDU-ČSL): Pokud se od řidičů peníze vyberou, mají se za ně silnice opravit
Foto: Hans Štembera
Popisek: Marian Jurečka

KDU-ČSL dlouhodobě prosazuje rychlejší modernizaci i opravu hlavních silnic. K tomu je ale nutné především posílit zdroje Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), které by byly nezávislé na státním rozpočtu. Lidovci proto chtějí změnit legislativu tak, aby výnosy ze spotřební daně z minerálních olejů putovaly do SFDI ve větší míře (konkrétně 50% hrubého výnosu). Příjmy fondu by se tak zvýšily (v porovnání se stavem pro rok 2018) o přibližně 36 miliard korun. Současně KDU-ČSL navrhuje, aby zákon garantoval, že 9% výnosu z daní půjde na opravdu silnic druhé a třetí třídy. To by odpovídalo zhruba 4 miliardám.

“V dubnu loňského roku byly krajům slíbeny čtyři miliardy korun na opravu silnic druhé a třetí třídy. Nicméně i přes tento příslib sama ministryně financí přiznává, že vláda nejspíše poskytne peněz méně,” vysvětluje první místopředseda KDU-ČSL Marian Jurečka, který změnu legislativy navrhuje. “Právě proto je vhodné, aby byla vytvořena pravidla a zákon garantoval, že peníze na výstavbu silnic vyčlení a kraje tak budou moci daleko více systémověji své investice plánovat. Doposud se musí každý rok spoléhat na to, jestli vládě na tyto silnice v regionech zůstanou finance,” dodává.

Pokud by došlo k zvýšení podílu příjmu ze spotřební daně minerálních olejů, nemuselo by to nutně znamenat zvýšení rozpočtu celého fondu, ale určitou stabilizaci financování SFDI z výnosu spotřební daně. Roční příjmy z hrubého výnosu spotřební daně z minerálních olejů by dosáhly přibližně 44 miliard korun za rok. Navrhovaná změna proto cílí na stabilizaci příjmů fondu. Návrh by také zajistil, že z rozpočtu SFDI půjdou peníze přímo na opravu a modernizaci silnic druhých a třetích tříd. V současné době totiž taková garance neexistuje.

Spotřební daň z minerálních olejů většinově hradí řidiči. Nicméně do oprav a modernizace silnic tyto peníze v podstatě téměř neputují. SFDI totiž hospodaří převážně s penězi, které mu přijdou ze státního rozpočtu na základě priorit vlády. Je tedy na politické vůli, jestli se státní peníze na silnice vyčlení, nebo ne. "Proto je nutná úprava - není fér, aby řidiči platili daň z benzinu či nafty a tyto peníze se do silnic neinvestovaly. Pokud se na dani od řidičů peníze vyberou, mají se za to silnice opravit," uzavřel Jurečka.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rajchl (PRO): Být premiérem této země, tak bych pozvání z Moskvy přijal

22:31 Rajchl (PRO): Být premiérem této země, tak bych pozvání z Moskvy přijal

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k návštěvě Roberta Fica v Rusku.