Reagovali tak na nekalé praktiky a nešvary, které ohrožují české spotřebitele při koupi ojetého vozu. Kromě oblíbeného stáčení tachometrů jde o podvody s DPH, zatajování servisní historie a havárií či pozměňování identity vozu při dovozech ze zahraničí. Právě u dovážených ojetých aut je proto největší riziko z pohledu bezpečnosti vozidla. Velká část dovezených aut navíc splňuje pouze zastaralé emisní normy.
V České republice se každým rokem prodá zhruba třikrát více ojetých aut než nových. „V loňském roce dosáhl počet prodaných ojetin přibližně 765 000 ks, průměrná cena za ojeté auto činila 228 000 Kč. Hodnota trhu prodávaných ojetých vozidel se tak loni rovnala 174 miliardám Kč,“ říká předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník a dodává: „Přestože průměrná cena za ojeté vozidlo stále roste, neboť lidé začali po krizi preferovat novější či lépe vybavená auta a jsou ochotni za ně více zaplatit, český vozový park stále stárne. Průměrné stáří vozu registrovaného v českém registru silničních vozidel se v prvním pololetí letošního roku navýšilo na 14,82 roku. Před sedmi lety bylo o skoro dva roky nižší.“
Věkové struktuře českého vozového parku nepřidává ani skutečnost, že více než polovina dovážených ojetých osobních aut je starší 10 let. Přitom každé páté dovezené vozidlo do 11 let stáří prodělalo škodní událost, o níž jeho český majitel pravděpodobně ani neví, u starších vozů lze očekávat poškození ještě častější. Technický stav dovážených ojetin v kombinaci s jejich stářím tak snižuje bezpečnost na českých silnicích. Vzhledem ke stáří dovážených vozů je navíc zřejmé, že velká část z nich splňuje zastaralé emisní normy, což zhoršuje životní prostředí v Česku.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV