Kolovratník (ANO): Přestaňme politikařit a sbírat laciné politické body

11.05.2019 14:27 | Zprávy

Není to tak dávno, co se ve veřejném prostoru objevily informace o tom, že společnost East Bohemian Airport (EBA) je v krizi a hrozí jí bankrot.

Kolovratník (ANO): Přestaňme politikařit a sbírat laciné politické body
Foto: ANO.cz
Popisek: Martin Kolovratník

Tyto nepodložené spekulace vyvolaly zejména dvě skutečnosti. Jednak rozhodnutí irské nízkonákladové společnosti o zrušení pravidelné linky z Pardubic do Londýna a jednak omezení letecké dopravy v důsledku problému letadel Boeing 737 MAX. Skutečně hrozí zánik civilnímu leteckému provozu v Pardubicích? Nebo se jedná o další mediální „bublinu“, která nemá za cíl nic jiného, než laciné politické body?

Projekt civilního leteckého provozu v Pardubicích je mi od samotného začátku velmi blízký. Koneckonců minulé volební období jsem byl členem dozorčí rady EBA a podílel jsem se tak na chodu společnosti a na některých zásadních rozhodnutích, jako byla například výstavba nového letištního terminálu. Věřím tomu, že naše letiště má ohromný potenciál! A to nejen díky své poloze v srdci České republiky, ale také díky zapojení do budoucího multimodálního Dopravního uzlu Pardubice v oblasti nákladní letecké dopravy.

Investice a následný provoz nového terminálu Jana Kašpara představují skutečně obrovskou finanční částku. Je tak logické, že u takto vysokého objemu závazků jsme nevycházeli z vlastních úsudků, pocitů nebo předpokladů. Toto strategické rozhodnutí vzešlo na základě odborné studie, která jednoznačně prokázala, že letiště má potenciál a ekonomicky se tento projekt vyplatí. Musím se přiznat, že jsem si naivně myslel, že politická reprezentace bude táhnout za jeden provaz a společně tak v našem kraji vytvoříme silné letiště, které se v budoucnu může stát významným partnerem pražského letiště a centrem nákladní dopravy.

EBA, která je provozovatelem pardubického mezinárodního letiště, je vlastněna ze dvou třetin městem Pardubice a ze třetiny Pardubickým krajem. Bohužel jeho vrcholní představitelé nevynechají jedinou příležitost ke kritice tohoto společného projektu. To by samo o sobě ještě tak nevadilo, pokud by se jednalo o oprávněnou kritiku opírající se o reálná fakta – nikoliv pouze o emoce a data vytržená z kontextu. Samozřejmě je logické, že odchod Ryanairu není příjemnou zprávou, nicméně některá prohlášení zástupců Pardubického kraje jsou zbytečně pesimistická.

Společnost totiž s otevřením nového terminálu v polovině loňského roku počítala s nárůstem provozních nákladů. Ekonomika společnosti se tak, přes záporný výsledek hospodaření, vyvíjí v souladu s byznys plánem. Letiště je provozně soběstačné a na rozdíl od jiných regionálních letišť funguje bez jakýchkoliv provozních dotací. Jsem tak přesvědčený, že není žádný důvod k těm nejčernějším scénářům. Podle již auditovaných výsledků EBA za rok 2018 skončila se ztrátou 15,9 milionů korun, což je lepší výsledek, než se pro loňský rok očekávalo.

Vedení pardubického letiště v čele s ředitelkou Hanou Šmejkalovou se přitom snaží maximálně eliminovat dopady rozhodnutí Ryanairu a se společností jedná alespoň o částečném zachování pravidelné linky z Pardubic do Londýna, jejíž provoz hodlá společnost od července do října přerušit. Ředitelka Šmejkalová je přesvědčena, že se zcela určitě podaří zachovat charterové lety. A již dnes máme potvrzen nárůst zájmu od dalších cestovních kanceláří. Důvod je jednoduchý – pardubické letiště leží v blízké a velmi dostupné vzdálenosti pro desítky tisíc občanů a letních cestujících. Nejen z našeho kraje, ale také z Královéhradecka, Olomoucka nebo z Vysočiny.

Věřím proto, že konzervativní odhad vedení EBA na 90 tisíc cestujících v letošním roce bude nakonec pohodlně překonán. A že pardubické regionální letiště obhájí – navzdory zlým jazykům – svůj unikátní přínos pro rozvoj celého Pardubického kraje!

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Petr Beitl byl položen dotaz

Rusko

Nejsem Rusofil, ale proč jediní občané Ruska, by se měli podle vás vzdát občanství, pokud chtějí získat to české? Třeba já bych byl pro, aby každý, kdo chce mít české se musel vzdát svého původního občanství. Proč tato vláda navrhla toto jen u Rusů? A platí pořád, že migranty z Ruska ČR nepřijímá? N...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kobza (SPD): Jak se také „dělají“ dějiny

10:23 Kobza (SPD): Jak se také „dělají“ dějiny

Komentář poslance Jiřího Kobzy (SPD) ke stavu současných evropských demokracií.