Chceme zavést jednoznačná pravidla pro provozování taxislužby, jak pro populární mobilní aplikace, tak i pro klasické taxikáře. Ptáte se jak? Třeba tak, že omezíme a ubereme dopravcům a řidičům taxislužby povinnosti. Nechceme, aby docházelo k nedůvodnému zvýhodnění poskytování služeb jednoho na úkor druhého a naopak. Novela zákona obsahuje několik návrhů, které tento stav narovnají. Nechci Vás ale zdržovat detaily, a proto jsem vybral ty, které považuji za nejdůležitější.
Víte, co je jeden z největších problémů u alternativních dopravců? Že je nerozeznáte na ulici. Vypadají jako každé jiné auto v běžném provozu. Žádné svítilny, žádné označení. Prostě nic, díky čemu byste je poznali a mohli tak kontrolovat zda dodržují zákonné povinnosti! To je samozřejmě problém.
Navrhujeme tak, aby každé auto taxislužby muselo mít nálepku. Ti, kteří se rozhodnou jezdit jako klasická taxislužba, tak ponechají klasickou svítilnu „taxislužba“. Díky tomu policie a úředníci mohou lépe taxikáře kontrolovat a zjistit, zda někdo neporušuje zákony.
Až doteď platilo, že taxikáři museli prokázat znalost místopisu. Je potřeba zmínit, že současný zákon je velmi starý a v době, kdy vznikal, prakticky nikdo neměl navigaci a pokud ano, často byla nespolehlivá. Dnes je ale úroveň mobilních aplikací úplně někde jinde. Často Vás spolehlivě zaměří s přesností na pár metrů. Tuhle povinnost zrušíme a ulevíme taxikářům.
Města už navíc nebudou přikazovat taxikářům barvu jejich auta a podobně. Jsem tak naprosto přesvědčený, že bychom se měli vydat cestou evoluce a tohle ustanovení ze zákona na dobro vypustit, stejně jako prokázání umění zacházet s taxametry. Přeci jenom pokud někdo podniká, tak má tohle spolehlivě umět a pokud ne, bude pokutován.
A pozor! Tohle je velká evoluční novinka. Taxikáři Uberu a dalších společností nebudou muset mít taxametr. Proč? Protože zákazníci platí předem dohodnutou cenu podle aplikace. Pokud je na naplánované trase zácpa, nemůže řidič čekání zákazníkovi účtovat. Naopak klasičtí taxikáři budou pořád používat taxametr a svítilnu TAXI na střeše. Zato ale může účtovat zákazníkovi každý ujetý kilometr i čas strávený v zácpě. Taky může nabírat zákazníka na mávnutí na ulici, což taxikář Uberu nebo Taxify nemůže. Prostě něco za něco.
Taxikáři už předem ohlásili, že s tímto návrhem zákona nesouhlasí a budou proto organizovat protesty v pražských ulicích. Chápu to, bojí se změny a neví, zda nepřijdou o část zákazníků. Tvrdím ale, že k prostestům prostě není žádný důvod. Podmínky budou pro všechny stejné a každý si bude moct vybrat, jak chce jezdit.
Taxikáři si nás nemůžou brát jako rukojmí a vynucovat si změnu zákona ku svému obrazu pomocí síly. Jsme progresivní země se šikovnými lidmi a tvrdím, že bychom se neměli digitalizaci bránit, ale naopak – podporovat ji. Digitalizace je velká příležitost, která může Česko posunout zpět mezi nejvyspělejší státy světa a musíme tuto šanci proto naplno využít.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV