V Poslanecké sněmovně v těchto dnech řešíme novelu zákona o dráhách, která se mimo jiné věnuje i tomuto tématu. Teď je proto ten správný čas se ptát, co novela přinese lidem?
Nejde přehlédnout, jakou obrovskou změnou v posledních letech prochází železniční trh. Liberalizace přinesla vstup dalších dopravců a ruku v ruce s nimi se objevily nové výzvy. Už ve středu budeme projednávat v Hospodářském výboru novelu zákona o dráhách, která obsahuje klíčové změny.
Jednoznačně mezi ně patří nová právní úprava jednotného jízdního dokladu a příslušného informačního systému. Liberalizace přinesla zkvalitnění cestování a komfortu. Čísla mluví jasně. Nikdy jsme necestovali vlaky tak, jako dnes. Na druhou stranu je zde stále prostor pro zlepšování, který může železniční dopravu ještě více zpopularizovat.
Možná si teď říkáte kolik bude stát vybudování a provozování informačního systému jednotného tarifu. Předpokládá se, že vybudování a 5 let provozování tohoto systému by mělo stát 254 milionů Kč (včetně daně). Samotné náklady na vybudování systému by měly dosáhnout částky 109 milionů korun. Rozhodně to není málo, ale jsem přesvědčený, že cena je úměrná přínosům pro cestující. Správcem nového informačního systému jednotného tarifu bude Ministerstvo dopravy.
Cestující by si nově mohli koupit jednotnou jízdenku prostřednictvím tohoto systému. Na základě tohoto dokladu budeme moci využívat za jednotné jízdné kteréhokoli dopravce ve veřejné drážní osobní dopravě. Týká se to nejenom celostátních, ale i regionálních tratí.
Jsem moc rád, že jednotnou jízdenku si vedle elektronické podoby budeme moci pořídit i v klasické listinné podobě. Možná si říkáte, že je 21. století a měli bychom se snažit vše digitalizovat. S tím souhlasím, ale zároveň chápu, že bychom zejména starším spoluobčanům neměli vnucovat elektronickou podobu, která by je mohla odradit od využívání této služby. Zbývá už jenom dodat, že jednotnou jízdenku budeme využívat jak k jednorázovým jízdám (jednosměrná či zpáteční jízdenka), tak se bude moct jednat o časové jízdenky (roční, měsíční atd.).
Žijeme v době, kdy je potřeba chránit naše osobní údaje než kdykoliv předtím. Proto jsem rád, že systém bude evidovat skutečně pouze ty nejnutnější informace pro jeho efektivní fungování. Jedná se tak o informace o vydaných jízdních dokladech, jako je číslo dokladu, trasa přepravy, uhrazené jízdné a samozřejmě údaje o cestujících, kteří budou oprávněni na základě jednotného jízdního dokladu (hlavně v případě jízdních dokladů v elektronické podobě) využít přepravní služby.
Zavedení jednotného jízdního dokladu je krok správným směrem a jednoznačně ho podporuji. Myslím si, že do budoucna bychom tento systém měli ještě rozšířit na všechny druhy dopravy. No řekněte sami. Nebyl by svět jednodušší, kdybychom na jednu jízdenku nastoupili v Pardubicích na MHD, jeli vlakem do Prahy a nakonec ji použili i třeba na metro? Tohle jsou kroky, které nám všem usnadní život. Třeba to ale vidíte jinak. Budu proto rád, když mi do komentářů napíšete Váš názor.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV