Tato zpráva byla vyústěním dlouhého procesu, který již začal na počátku tohoto roku. V únoru představila Komise svoji vizi tzv. energetické unie. Energetická unie má být dle jejího pohledu založena na pěti vzájemně propojených oblastech, a to tedy na energetické bezpečnosti, solidaritě a důvěře, na plně integrovaném evropském trhu s energií, na zajištění maximální energetické účinnosti, která má přispívat ke zpomalení poptávky, na celkové dekarbonizaci ekonomiky a na další podpoře výzkumu, inovací a konkurenceschopnosti. Již od počátku jsem tvrdila, že návrh energetické unie je hlavně souborem silných slov a velkých vizí, kde jsou načrtnuty finančně velmi nákladné projekty bez toho, že by bylo jednoznačně řešeno, kde se na tyto projekty vezmou potřebné finance. V představeném plánu jsem také postrádala věnování se problematice tzv. energetické chudoby, která se např. v roce 2012 týkala čtvrtiny občanů EU. V červenci tohoto roku pak Komise představila konečně několik konkrétních legislativních a nelegislativních návrhů, kterým se záhy začalo přezdívat tzv. letní energetický balíček. V listopadu 2015 předložila Komise Evropskému parlamentu Zprávu o stavu energetické unie. Od začátku mi na návrzích nejvíc vadilo, že s energií a energetikou není nakládáno jako se sociálním statkem, který slouží veřejnému dobru, ale spíše jen a pouze jako s komoditou sloužící ke generování zisku ve prospěch monopolů a nadnárodních společností. V návrzích je věnováno jen minimum otázce energetické chudoby. Návrhy se také pokouší dále omezit práva členských států v tak citlivé oblasti jako je energetika. Jsem dosud také toho názoru, že je velmi důležité podporovat spolupráci v oblasti energetiky i se zeměmi jako je Rusko a zeměmi ve Středomoří a dalších třetích zemí, což návrhy v dnešní společenské atmosféře ostentativně ignorují. Nesmíme zneužívat energetiku k nechutným politickým hrám. Z tohoto pohledu bude důležité také to, co naše frakce akcentuje již od začátku, udržet energetiku zcela mimo vyjednávání o TTIP. Domnívám se, že je důležité podporovat rozvoj společné infrastruktury, nicméně již od začátku není jasné, jak se její extrémně finančně náročná výstavba bude financovat. Toto vysvětlení jsme neobdrželi ani teď. Jsem pro rozvoj energetických propojení a mezinárodních vztahů v oblasti energetiky, která bude vícerozměrná a bude sledovat především zájmy a potřeby lidí. Členové naší frakce již ve výboru ITRE z důvodu řady těchto nedostatků hlasovali proti zprávě. Patnáctého prosince pak bylo hlasováno o zprávě na plenárním zasedání a návrh bohužel prošel poměrem 403 hlasů pro, 177 proti. Díky snaze mých kolegů do konečného návrhu alespoň prošel pozměňovací návrh označující energii za sociální statek, jenž má sloužit veřejnému dobru. Za zklamání považuji to, že neprošel náš návrh na odmítnutí těžby břidličného plynu a jeho těžby za použití tzv. hydraulického štěpení. Na závěr bych chtěla říci, že přijetí této zprávy není ještě žádná tragédie, energetická unie se teprve začíná rýsovat a zde se jednalo pouze o zprávu, která reprezentuje současný většinový názor EP na její budování. Hlavní boj se svede v rámci následného přijímání nařízení a směrnic, které ji budou již opravdu budovat, jako jsou čtvrtá reforma ETS, směrnice na energetickou účinnost, revize směrnice o dodávku plynu apod. A to nás čeká tento rok.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV