Já budu velmi stručný. Nebudu dokonce ani příliš mluvit o tom pozměňovacím návrhu, ale začnu tím, co jsem se dočetl včera. Každý rok zemře v ČR 1 300 lidí na chřipku. A nevšiml jsem si, že by to vyvolávalo takový fanatismus, jako vyvolává zákon o provozu na pozemních komunikacích.
My jsme zvláštní země. V naší zemi si můžete koupit bez jakéhokoliv školení řetězovou pilu, křovinořez, malotraktůrek, soustruh. A na druhé straně vám chodí hygiena vykládat o tom, jak dlouho smí úředník koukat do počítače, jaké musí mít v kuchyni body, či ne-body, jaké alergeny musí mít napsané – a nesmí to obcházet tím, že tam napíše 1, 2, 3, 4, 5 – a on to tam napíše, protože to jsou nesmysly. Chráníme sami sebe a nevíme, proč. Mimochodem, ti mrtví chodci – jak si to vysvětlujete, že tím, jak jsme zavedli takzvanou, zdůrazňuji takzvanou přednost na přechodech, která chodcům jaksi – oni ji pochopili tak, že prostě na přechodu jsou oni páni. Takže tam nejprve strčí kočárek pro jistotu, nikdo se nerozhlíží. Všimněte si, že ty doby, které jsme učili děti – rozhlédni se nejprve vlevo a potom vpravo – už jsou dávno pryč. Nikde už se nikdo nerozhlíží, jdou tam prostě... Babička s francouzskými holemi přechází na Klárově křižovatku šikmo, šoféři na ni řvou sprostě a ukazují. Já zastavím, otevřu okénko a říkám jí: Babi, vypadáte ještě dobře. Byla by vás škoda – tudy nechoďte. Na kolejích se nikdo nepozastaví nad tím, že když člověk jde po kolejích a přejede ho vlak, tak strojvůdce ani nevyšetřují. Protože na kolejích – tam jaksi nemá se chodit.
Tady byla řeč o tom, jak má chodec – že to je absolutní právo chodit. Ale proč se potom vozovka jmenuje vozovka a chodník se jmenuje chodník? Já si myslím, že je to odvozeno od toho, že po vozovce jezdí vozy a po chodníku chodci. Když jsou tyto dva provozy sloučené, tak je třeba výrazné opatrnosti. Mě opravdu pobavila vozítka Segway, která se v podstatě týkají Malé Strany v ČR, ale na Malé Straně – čirá náhoda, zrovna sídlí horní i dolní komora PČR, a někteří poslanci a senátoři se s vozítky potkali. Nevím, jestli někoho porazili. Nevím, pane ministře, kolik bylo mrtvých chodců díky nárazu vozítka Segway. Vím, že vynálezce spadl, ale to byl jiný důvod. On jel a zapomněl, že je tam díra – a spadl do té díry. Za to nemohl náš předpis.
Ale zpátky k těm našim předpisům.
Já jsem odchovanec pana doktora Frimla a pana Dalibora Janka, jejichž knížky mám stále v knihovně, protože oni například učili to, že když zatáčíte, tak máte jet takto vpravo. Já mé ženě pořád říkám – když vjíždíš na přednost, tak jeď – ne podle toho zákona – ke středu vozovky a potom odbočit doleva, ne, udělej to, co dělají kamiony. Jeď doprava. Protože ten idiot, co jede zespoda, to samozřejmě řízne. On neudělá tento výkrut, on udělá toto. A když tam ty budeš stát s tím tvým autem, tak tě prostě sebere. A v tomto všem jsou hlavní příčiny. Ne to, o čem se tady bavíme. Dívejte se v provozu, co se děje v Praze. Přijede vesničan do Prahy, Pražáci se na něj dívají občas trochu s despektem. My, někteří, co máme služební auta, tam máme pražské číslo, což je velká nevýhoda, protože zase – když se dostaneme mimo Prahu, tak si oni myslí, že jsme Pražáci, a my Pražáci nejsme. A podívejte se, co se děje na obyčejných křižovatkách v Praze. Rozsvítí se zelená, jeden mobiluje, druhý si čte SMS. Ale pokud on je u toho semaforu, tak on samozřejmě tu zelenou v pohodě stihne. Ten, co je třetí, už bohužel neprojede. Protože nedodržují tu vzdálenost, aby se mohli všichni najednou rozjet, a tu zase nedodržují proto, že když se ji snažíte dodržet, tak se vám tam hned první auto do té mezery zasune. On neví, že vy ji dodržujete právě proto, aby když začnou rychle zastavovat, abyste to ubrzdil.
To zmiňuji jenom pár věcí, které nejsou vůbec v tomto označeny. Ty jsou o výchově řidičů, o tom, že zpětná zrcátka jsou v automobilu tři. A mnozí netuší, k čemu ta zrcátka tam jsou. Ta páčka na levé straně je proto, aby se dávala doprava a doleva. Ona dokonce jde, že se ani nemusíte obtěžovat. Stačí jenom takhle trošku, většinou už to mají, a ona třikrát zabliká. Netuší, že ty blinkry jsou tam proto, aby ten, co jede za vámi, věděl, vám přijde – dokonce mi kdysi někdo tvrdil, že když jedu po hlavní doprava, tak blikat nemusím, že jsem přece na hlavní. To jsou věci, které my tady neřešíme. My tady řešíme pásky, ale vysvětlete mi, jak je možné, že v ČR není předepsáno zpětné zrcátko na kolech. To vás neznepokojuje? Zejména s rozvojem elektromobilů, které nejsou absolutně slyšet. Já jsem na všech kolech měl zpětné zrcátko, žádná vyhláška mi to nenařizovala. Dokonce když jsem ho vezl z NDR, protože tady nebylo k mání, tak pořád nebylo těm dederonům jasné – Was ist das Spiegel, was ist das? Mysleli si, bůhví co mám, a ona to byla taková tyčka na skládací kolo, které bylo taky z Německa, protože tady tehdy ta skládací kola nebyla.
Takže tady vidíte – jenom těch pozměňovacích návrhů... Uvědomte si, že ty miliony řidičů se mají tímto zákonem řídit. Vy se tady rozčilujete nad tím, že je tady neúcta. Bodejť by nebyla! Když je někde značka zákaz zastavení a ta ulice je plná aut, tak kde mají ti lidé tu úctu k tomu zákonu vzít? Já je pravidelně, ty značky, dávám dolů, aby postupně si je lidé zase vymohli. Ale nikdo není schopen zajistit, aby když je tam značka zákaz zastavení, tak tam prostě žádné auto nemůže stát. A když nemáte sílu na to, abyste vymohli, a teď se vrátím k těm pokutomániím, které tady slyším – 50 tisíc, 100 tisíc, jen jim dejte – tak já vám řeknu statistiku jednoho okresního města. Já nevím, jestli pan ministr si opatřil údaje, jak jsem ho prosil, z oněch statutárních měst, abychom věděli, jaké jsou dluhy za dopravní přestupky, když jsme tady prodloužili prekluzi na 3 roky v naivním domnění, že snad se něco stane. Jenom ty stohy těch přestupků budou narůstat... Takže já vám řeknu, jenom dopravní přestupky, dopravní, v roce 2011 – činily dluhy za tyto přestupky 29 milionů 330 tisíc korun. V roce 2012 – 35 milionů 129 tisíc korun. V roce 2013 – 37 milionů 912 tisíc korun. V roce 2014 – 38 milionů 1 tisíc korun. A konečně v roce 2015 – 43 milionů 57 tisíc korun. To jsou dluhy na pokutách, které v ČR nejsou žádným způsobem vymožitelné. Žádným! Jedině tím, který se panu ministrovi líbil, ale vám se líbit nebude, že ten, kdo nezaplatil pokutu, nedostane ani občanský průkaz, ani stavební povolení, ani pas. Paní senátorka okamžitě – jasně, vzhledem k jejím... – nejde. A proč by to nešlo, když tady neplatičům alimentů bereme řidičáky. Je to snad ústavní, paní senátorko, když už jsme u toho?
V jiných zemích EU jsou takové postupy naprosto běžné. Občan se ke své obci nechová, tak proč ona by mu měla nějak enormně sloužit.
Další demagogie, která se projevuje, a brzy budeme svědky, protože já také nesouhlasím s tím, aby cyklisté měli nějakou výjimku, ale souhlasím s tím, aby měli 0,5, ale myslím si, že všichni mohou mít 0,5. Protože ty mrtvé na našich silnicích nezpůsobují ti, kteří mají 0,4 – 0,4, ale ti, kteří mají 2, 3 – dokonce ti, kteří nemají 0, protože daleko větší množství nehod je způsobeno těmi, kteří žádný alkohol nemají. To, že tady lidé běžně jezdí bez řidičáku, je naprosto standardní.
Ale my tady navrhujeme to, co se nám po letech podařilo, aby policista nemohl odebírat tu malou kartičku, která je registrací. To je váš doklad, že vaše vozidlo je registrováno. Promluvte s někým, kdo byl na technické prohlídce po 1. lednu, on vám bude vyprávět, jak to tam vypadá, jak musí stahovat ty počítače a hlásit. Pan ministr říká, že někde to přehání, že ani to nemusí, to, co dělají. Občas se jim to ani nepovede z těch dražších aut stáhnout, takže tam čekají. Jsou to školení technici ve stanicích technické prohlídky. Důvod, proč se to zpřísnilo, byl stejný. Některé stanice za poplatek – auto tam ani nebylo a lidé získali technickou. A proto jsme museli přitvrdit – a my jsme přetvrdili, jak je naším zvykem.
A nyní dáváme pravomoc, což tady někdo vítal, tuším – paní senátorka Syková, jak to bude výborné, že policista, který se zrovna špatně vyspal, se podívá na vaše auto a řekne: Vaše auto se mi tedy hrubě nelíbí, dejte sem malý techničák. A odebere vám ho. Kde se čeho dovoláte... Tak, jako to bylo s aukcemi, které jsme hned museli zase opravovat, protože vždycky rychle něco učiníme a pak to rychle novelizujeme.
Zrovna tento zákon by měl novelám podléhat zcela ve výjimečných případech. Měl by být stabilní, měl by mít každý tabulku, kde bude napsáno – při překročení v obci o 10 zaplatíš 1 000, o 20 – 2 000. Jak se shoduje s ústavou, že my máme bodový systém, ale občas se body nevybírají, protože když se to hodí, tak se řekne – zaplať prachy a my ti body nedáme. A kde je ta naše úžasná zásadovost? Mimochodem, já jsem přesvědčen o tom, že bodový systém by se měl zrušit, protože zdaleka nepřinesl to, co se od něj očekávalo.
Ale vždycky fungují argumenty typu – Čechovi dovolíš jedno pivo, on vypije dvě. Dovolíš mu 150, on bude jezdit 160. Prostě tyto argumenty, které opět se budou objevovat i v souvislosti s návrhy pana senátora Škromacha, jsou irelevantní. Tam jde jenom o to, jaký trest má následovat. Jestli stanovíme hranici 0,5 a současně bude stanoveno, že 0,6 je odebrání řidičského průkazu na 1 měsíc, 0,7 na dva měsíce atd., tak si spočítejte rychle, kde bude ta řada při třech promile. Ten už se papírů v životě nedočká. To bude jak ty tresty v Americe – třikrát doživotí. Takže to by fungovalo.
Jestli si myslíte, že bude fungovat na přejezdu, že tam dáte 50 tisíc, tak vám garantuji, že to číslo za rok vám budu číst jenom větší. Ti lidé mají diagnózu. Přece když jste viděli u té Studénky, když druhý den televize natočila, jak tam opět ti magoři jezdili na ta červená světla, tak takovým lidem nepomůže nic jiného – než zákaz přejíždět železniční přejezdy. To je trest pro tohoto člověka. On vám řekne – ale tím já do práce to budu mít o 20 kilometrů dál. Já říkám – když jsi blbej, tak budeš objíždět! To jsou prostě tresty. Ty vaše tresty, ty k ničemu nevedou. Já vám můžu tady číst rozsudky soudů, kdy se na tom člověku nedá nic vymoci. Marně máte všechny... Je to marné. A kde potom máte výchovný účinek, když vám přijde z Modřan obsílka, že jste před rokem v Praze na magistrále jeli 54. A že se tudíž máte dostavit a zaplatit. Vy už ani nevíte, že jste byl v Praze, natož že jste jel 54. Prostě honíme, jak říkal Ludvík Vaculík, držíme býka za rohy a někdo nám ho kope do zadku. Prostě, tudy cesta nevede. Cesta vede k osvětě – ty pásky, to je pravda, ale to chce každého přesvědčit o tom, že je to dobré ten pásek mít někde v kapse. A když taková situace se naskytne, si ho tam dát. A stále si uvědomovat, že se pohybuji po silnici. Všimněte si, jak černá barva je oblíbená. Stačí se rozhlédnout... Ona ta černá barva opravdu v noci je vidět špatně. My to tam ještě máme komplikovanější v Teplicích, protože tam ta černá barva převažuje velmi silně, zvláště večer. Ale přitom v Teplicích žádný radar není. 25 let se nic neměří. A nic se neděje! To je čistý důkaz toho, jak si myslíme, že jsme něco – a ono nic. Tam se nikdy neměřilo. Ty pokuty, které jsem vám četl, to nejsou pokuty našeho města. To jsou pokuty těch vesniček okolo, kde mají až 8 radarů v jedné vesnici. A když ten člověk nezaplatí, tak oni nám to pošlou k tomu správnímu řízení a u nás to skončí. A my máme tu pohledávku. To, co sbalí, sbalí. Kdybych vám četl maily, kde jsou popisovány praktiky městských policií v ČR, že jezdí denně 100 km na hlavní silnici, aby mohli měřit tam, protože tam je ta výtěžnost úžasná. Jestli ten Dvůr Králové má 40 milionů z pokut za rok, který byl teď předmětem televizní reportáže, tak já se na jednu stranu nedivím. To jsou docela příjemné peníze do rozpočtu města. To, že obce posunují tabule kilometry od zastavěné části obce, já jsem se pokoušel zjednat nápravu z pozice ORP, kdy já jim můžu nařídit, aby tu tabuli dali správně tam, kde končí zastavěná část, ne do polí, kde do křoví dají radar a tam mají jistou. Samozřejmě – téměř jistý výběr. Tak jsem se zlou potázal, protože já jim to sice můžu nařídit, ale oni se na to vykašlou. Já bych musel vzít pilku na železo a jít jim to odříznout, protože bohužel zase zákon nemá to b), abych já je k tomu mohl donutit, takže budu nadále ty tabule posunovat.
Já jsem přesvědčen o tom, že ten návrh dnes neprojde, jako mnohé jiné neprojdou. Na jednu stranu se nic nestane, protože já si myslím, že bychom měli spíš speciálně v tomto zákoně škrtat, očistit ho, nebo udělat jiný zákon, pane ministře, opravdu o pravidlech silničního provozu, kde by byly odstraněny takové ty lobby, jako že teď budeme mít další psychologické testy a prohlídky – za peníze pochopitelně, v naivním domnění, že tím něco zlepšíme.
Dokud se nezlepší atmosféra, dokud se nebude donekonečna vysvětlovat, co se v tom autě... Já si vzpomínám, před lety – to tady není nic nového – jsem tady vyprávěl, jak na dálnici blikám levým blikačem, když předjíždím. Takže vlastně blikám do svodidel. Vypadá to, že jsem asi blázen. No, nejsem. Protože ti, co se nedívají do zrcátka, když zapnete ten blinkr, tak ono mu to bliká v tom zrcátku, když se do něj nedívá, tak on to podvědomě vidí a neudělá mi to, co běžně ten kamion, nebo ten strejda Novák dělá, že mi to tam přesně střihne. Protože už je mám odhadnuté, tak se podívám na auto, na řidiče, a řeknu ženě: Bacha, teď tam nejdeme. Ten tam – samozřejmě bez blinkru – vjede do toho levého pruhu. Ten kamion to udělá samozřejmě, protože on ví, že já si nějak budu muset asi poradit, že by se mi nechtělo skončit v zadní části jeho vozidla.
Takže je to víceméně o cvičení těch řidičů. Já vám řeknu, jak by mohl vypadat zákon o provozu na pozemních komunikacích. Řidič jezdí tak, aby neohrožoval sebe a ostatní účastníky silničního provozu, a jezdí přiměřenou rychlostí. Opakuji znovu, že žádná konkrétní padesátka neexistuje. Jestli jste viděli, jak teď jezdili na tom ledě. Byla tam povolená padesátka! Oni jeli pětkou! A zabrzděno – a kvalt! A nic! A auto jelo a jelo a dole se zastavilo o popelnici. Jaká tedy tam byla přiměřená...? Tam byla padesátka. Možná kdyby to projela padesátkou, tak by to projela a střihla. Prostě ta rychlost se mění v čase. Každou vteřinu se ta rychlost mění. V Holešovicích nikdy 50 ráno nepojedete, to pojedete pětkou, protože tam je fronta. Ale v noci jedete přes Prahu čtyřproudovou silnicí, která stojí jeden kilometr miliardu korun – a vy jedete jako idiot 50, pokud nechcete mít problémy s těmi, kteří vás někde zavolají. Proč tam není 80? Nejsou tam žádné... Teď údajně na magistrále, jsem se dočetl, že, pane ministře, snad Praha povolila... A teď zase řidiči obráceně netuší a bojí se, jezdí 50, si nějak nevšimli, že se tam ta rychlost změnila. To je samozřejmě správně. Nikdo neví, proč v tunelu, který ani nikdo neví na D8, proč tam vlastně stojí, tam u té vesnice, ale je tam 100! Ke které najednou přijedete a máte stovku. Nikdo neví, proč. To ani není tunel, to je jenom takový skleněný oblouk. Naprosto zbytečně tam ta stovka je!
A to je nekonečný příběh těchto věcí, které pak právě vedou k tomu, že v Praze vás všichni předjíždějí, oni vědí, kde jsou radary. Vy, vesničan, to nevíte, tak vypadáte jako idiot. Mimochodem např. typicky v Holešovicích, když já chci dodržet padesát, abych to mohl udělat, musím zajet o pruh doprava, ale abych do něj mohl zajet, tak musím zrychlit na šedesát, abych neohrozil vozidlo, které jede v tom pruhu. Samozřejmě, kdyby mě v tu chvíli někdo změřil, tak se dopouštím přestupku, stejně jako když přijedu ke křižovatce a rozsvítí se žlutá. Pan doktor Friml a Dalibor Janek by vám to vysvětlili. Nejhorší, co můžete udělat, je na to "hamtnout". To je úplně špatně.
Mimochodem ve Spolkové republice dostali policisté nepodmíněný trest za to, že si nastavili semafory na křižovatce tak, aby skoro jistě měli na kameře řidiče, kteří jako jeli na červenou. Například vám svítí zelená šipka a po ní se rozsvítí červená. Zkuste se na to někde... to je něco tak zrůdného, a to existuje. Představte si to, že tam je zelená šipka, po které má samozřejmě následovat žlutá a zelená a ona po ní následuje červená. Co budete v takovém... A takto bych mohl vyprávět tady o tom hodiny. Ale to není tak zábavné, jako pokuty, které pořád tady navrhujeme do horentních výšin, které ale nikdy nevybereme. Já se klidně smířím s tím, jestli neprojde. Dal jsem pro vaši informaci ještě jeden pozměňovací návrh, který prodlužuje platnost odebrání pravomoci městským policiím o rok, protože, jak jsem zjistil, co mi chodily stanoviska, tak zhruba rok trvá, než si radar na sebe vydělá a pak už "rejžuje". Takto mi to bylo řečeno. Dokonce i prý, pane ministře, i policejní škodovky, co teď asi bude honit ÚHOZ, že si koupili škodovky, že neoslovili jiné značky, ale to je jiný příběh.
Ale oni budou neoznačené, proč budou neoznačené? Proč budou jakoby "fízlovat", proč si tam nenapíší velkým písmem "Pozor, jsem tady, dávám na tebe bacha, aby se ti nic nestalo". Proč se řídíme pořád jenom přes sankce v naivním domnění, že tím něčeho dosáhneme a dosáhneme přesně obráceného. Pokud ta spleť zákonů bude taková, jaká je, v které se ani nikdo nevyzná, tak bude docházet stále k větší a větší neúctě k právu. Neúctě k tomu právu. Základní zákon je, že zákony přece děláme pro uživatele. Ne pro sebe, že my se tady na tom vyžíváme, co tam bude. To musí číst, nevím kolik milionů řidičů, kteří mají od základního vzdělání až po vysokoškolské. A měli by tomu jasně a stručně rozumět! A zákon by měl být na třech stranách. A my máme na třech stranách vozítka Segway...
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV