Macek: Rekonstrukce tramvajové trati se kvůli vedení Jablonce prodraží o 57 milionů

22.06.2020 16:32 | Zprávy

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) na přání vedení Jablonce (ODS, ANO, SLK) rozdělil na dvě etapy projekt rekonstrukce a prodloužení tramvajové trati z Liberce na nový jablonecký terminál.

Macek: Rekonstrukce tramvajové trati se kvůli vedení Jablonce prodraží o 57 milionů
Foto: Archiv Jakuba Macka
Popisek: Jakub Macek

Dopravním podnikem chystaná rekonstrukce trati, která je nutná pro udržení provozu, a Jabloncem připravovaná výstavba terminálu proběhnou do pololetí 2023. Prodloužení trati je odloženo na neurčito, takže konečná stanice tramvaje bude 600 metrů od terminálu.

Paradoxem je, že terminál bude postaven zřejmě i s kolejemi, jen na něj tramvaje nedojedou. Na komfortní přestupy mezi všemi druhy dopravy, jak to už desítky let známe ze západních zemí, si my Jablonečané i všichni u nás přestupující ještě dlouho počkáme.

Důsledkem odkladu prodloužení trati bude nižší evropská dotace na její rekonstrukci, protože míra dotace je odvislá od komfortu pro cestující. DPMLJ kvůli tomu zaplatí z vlastních zdrojů za rekonstrukci o 57 mil. Kč navíc. Tyto náklady pak budou muset proplatit Liberec a Jablonec v poměru 38 mil. Kč ku 19 mil. Kč, jak to předpokládá memorandum uzavřené mezi Libercem, Jabloncem a Libereckým krajem k zajištění provozu na tramvajové lince č. 11. Liberecký kraj se totiž podílí pouze na provozních nákladech.

Kdo za prodražení rekonstrukce trati může? Současné vedení Jablonce v čele s ODS tvrdí, že projekt má na starost DPMLJ, takže odpovědnost podle nich nese DPMLJ. Skutečnost je taková, že ODS neměla zájem o prodloužení trati. Ne náhodou to byl člen jablonecké ODS a podnikatel provozující obchod na ulici Budovatelů na trase prodloužení trati, kdo se účelově odvolal proti projektu výstavby dešťové kanalizace a tím významně pozdržel přípravu prodloužení trati. V kombinaci s nepříliš úspěšnou peticí dalšího podnikatele, který má podnik taktéž na trase prodloužení trati, získala ODS zástupné argumenty, proč prodloužení trati pozastavit a přitom za to nenést příliš okatě odpovědnost.

Jakub Macek k tomu říká: „Je jednoduché tvrdit, že by projekt včas nedostal všechna povolení, když se o to nikdo ani nepokusil. Odvolání by ho jen o několik měsíců pozdrželo. Řešením bylo současně připravovat obě varianty, tedy rekonstrukci trati s i bez jejího prodloužení na terminál. Kde je vůle, najde se i cesta. Jenže vůle nebyla a obě největší krajská města za to zbytečně zaplatí 57 milionů korun.“

Jakub Macek (bez pol. přísl.), zastupitel Jablonce nad Nisou za Společně pro Jablonec

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Lenka Knechtová byl položen dotaz

bydlení

Vámi kritizovaná digitalizace stavebního řízení je podle mě zanedbatelný problém v porovnání s tím, že má ČR problém s nedostatkem bydlení, které, když už je, tak je pro většinu smrtelníků nedostupné. A upřímně nemám dojem, že když jste byli ve vládě, že jste problém nějak řešili. Můj dotaz tak zní,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kobza (SPD): Green Deal jako demagogie aktivistů

18:33 Kobza (SPD): Green Deal jako demagogie aktivistů

Komentář poslance SPD po sněmovní konferenci vědců, která zpochybnila teze o globálním oteplování zp…