Já bych se hlásil k tomu celému, co tady zaznělo, s dovolením. Při vší úctě, poslanci Poslanecké sněmovny mají právo, mají povinnost dokonce obeznamovat se s agendami, které jim třeba nejsou úplně blízké, neboť jejich hlas pomůže rozhodnout, zda ta věc se vydá tímto či oním směrem. I já musím přiznat, že za čtyři roky, kdy jsem se věnoval opoziční práci, jsem si musel spoustu věcí nastudovat, a kdybych se setkal s člověkem, který se něčemu věnuje 10 nebo 20 let, tak bych třeba vznesl své obavy, nicméně bych se nepouštěl do hodnocení odborných kompetencí lidí. Vy jste třeba řekl, že ve věci národní agentury, a vy jste tedy nakonec neřekl to, jestli chcete... (Předsedající: Mým prostřednictvím.) Prostřednictvím pana předsedajícího. (Pobavení.) Paní předsedající. Možná to bude jedna taková věc, že prostřednictvím tedy paní předsedající jste si ani nevšiml, že na Úřadu vlády je tou šéfkou žena nikoliv šéf Úřadu vlády. Ale kdy řeknete, tak dejte blbci razítko, vy jste to slovo nepoužil, nebo jste hovořil o nekompetenci lidí, kteří to řešili já. Když jsem uváděl, jak dlouho vznikal tento projekt, a byla to vláda Andreje Babiše v roce 2018, která řekla, že tady je tato potřeba, dokonce, když se vybíral šéf a byl to Vlado Dzurilla a byl v SPCSS a v NAKITu, tak ta úvaha byla, že tyto dvě se sloučí.
Bude zde silná centrální autorita, která pomůže dodávat efektivně věci na úrovni digitalizace. Pak přišel covid, ten proces se zastavil. Ta silná centrální odborná síla byla už v strategii vlády předchozí. To, že to nedoběhlo kvůli covidu, byla chyba. Já to chápu, my pokračujeme v tom, s čím každý stát, který byl úspěšný a dokázal dodávat služby občanům, s čímž každý stát nakonec skončil, měl silnou autoritu, která byla nadrezortní, která vytáhla digitalizaci z toho, řekněme, politického řízení ve smyslu, potřebuji teď řešit tuto agendu, na digitalizaci není čas.
A když tady zaznívalo nepřipravenost, neprojednanost. 80 lidí napříč rezorty, včetně odborníků z byznysového sektoru v tom českém digitálním týmu (?), po lidi z Deloittu, ze Svazu průmyslu a dopravy. Tito všichni u toho byli. Já mám nespočet analýz externích, a v tom samotném projektu, to je asi takovýhle štos, kdybych to tiskl - my tedy moc netiskneme ty věci, máme je v digitální podobně, tak všechny ty analýzy té změny jsou. Jednak k té věci, kterou vy jste zde zmínil, která hovořila, v čem to pomůže. Vezměme si, jak složitě se teď řídí a bylo to tedy i za vaší vlády, právo občana v digitální službu, kdy vy paralelně na všech ministerstvech svoláváte ty odborníky IT šéfy a řešíte, v jaký moment se mají vystavovat jaká data, aby mohly být třeba použity ve formuláři MPSV, to skutečně nelze dělat per rezort na úrovni náměstků a jeden vládní zmocněnec, který to obíhá.
Tady musí být know-how na straně státu, které drží ten koncept a pomáhá ve věci architektury, ve věci řešení na jednotlivých rezortech ty věci migrovat. Jenom vy jste tady v podstatě přečetl první kolo připomínkového řízení, kdy byl ten návrh poslán na ty rezorty, bylo jich asi 150. My jsme je asi po šesti týdnech všechny vypořádali. Všechny věci se vysvětlily. Zbylo na konci šest rozporů, ale ten návrh na vládu šel taktéž vysvětlen bez rozporu. A jediný - a to já Zbyňkovi Stanjurovi nemám za zlé, vzhledem k té situaci cokoliv identifikuje jako dopad na státní rozpočet, tak první odpověď Ministerstva financí je vždycky, hlídejte státní rozpočet. Ten rozpočet je jasně daný v té zprávě. Hovoří o 300 milionech v nákladech navíc personálních, přičemž ale z toho 60 nebo 150 jde na vrub Národního plánu obnovy a zbytek jde na úkor státního rozpočtu, což já počítám, že bude asi 160 milionů.
Proč to nemůžeme v daném roce určit? Protože kdyby platilo vaše a posune se to projednávání na 90 dní, nebo by se nějakým způsobem zpozdil náběh té agentury, tak samozřejmě ten proces náboru těch zaměstnanců nebude zahájen k 1. 1., tudíž my naopak pracujeme s cash flow rozpočtu a víme, že se to posouvá v čase, tak jak se to bude personálně naplňovat. Já jsem velmi řešil tu otázku, která zde byla zmíněna i předtím, ohledně odborníků v IT. Já když se podívám jenom na Ministerstvo pro místní rozvoj, ale i na další v rezortech, kolik lidí jsou externí služby dodavatelů, kolik jsou DPP, DPČ, tak to grey IT, že by ti lidé neexistovali, co dodávají know-how těm ministerstvům, samozřejmě že existují, jsou na konzultačních smlouvách, jsou nakoupeny přes Badišov, přes NAKIP, nebo přes nějakou jinou takovouhle entitu, takže ti lidé v tuto chvíli dodávají, naopak ve velmi nejasné struktuře, když jste se mě tady ptali, myslím, že to byl pan poslanec Králíček, prostřednictvím paní předsedající. Když se ptal: Kolik tedy stojí to české IT?

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.