Ministr Bartoš: Otázkou limitů a nastavení veřejných zakázek se zabýváme

10.05.2023 14:07 | Zprávy

Projev na 11. schůzi Senátu 10. května 2023 k zákonu o podpoře regionálního rozvoje

Ministr Bartoš: Otázkou limitů a nastavení veřejných zakázek se zabýváme
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš

Paní předsedající, vážené senátorky, vážení senátoři,

ten senátní tisk č. 74 obsahuje novelu zákona o zadávání veřejných zakázek. Tento zákon je z roku 2016 a obsahuje především transpozice evropských předpisů. Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo po několika letech účinnosti a odborných diskusí jeho revizi. Ten návrh novelizaci je také reakcí na odůvodněné stanovisko Evropské komise k nedostatečné transpozici některých pravidel, stanovených právě v zadávacích směrnicích. Jedná se o 2 okruhy: o problematiku stanovení předpokládané hodnoty veřejných zakázek pravidelné povahy a přípustnosti ústní komunikace v zadávacím řízení. Především tedy s ohledem na probíhající řízení o infringementu je potřebné, aby novela zákona o účinnost byla z našeho pohledu co nejdříve. Ta předložená novela neobsahuje žádné zásadní systémové změny. A toto bylo několikráte i v povaze pozměňovacích návrhů ve sněmovně konzultováno s Evropskou komisí. A v mnoha ohledech je spíš technickou úpravou stávajícího zákona. Já bych jenom v rychlosti představil asi ty 4 zásadní změny, které má ta novela zavést.

Upřesnění transpozice těch zadávací směrnic.
Zpřesnění některých institutů a vyjasnění pravidel.
Snížení faktické administrativní zátěže a zvýšení srozumitelnosti textu.

V té navrhované úpravě, tak jak je to předloženo, nedochází k zásadním změnám v úpravě dozoru nad dodržováním zákona o zadávání veřejných zakázek. Já se domnívám, že ta novela je široce považována za potřebnou. A i odbornou veřejností, která se pohybuje v oblasti zadávání veřejných zakázek je tato novela očekávána a podporována. Já bych v úvodním slově se chtěl dotknout asi dvou oblastí, které v poslední době rezonovaly. Bylo to i mým tématem debat ve sněmovně se sněmovními kluby, vládní koalice, ale i zde na jednotlivých výborech, či pokud jsem dostal pozvání i na jednotlivých senátních klubech. A to je otázka, která se týká navýšení limitů, těch takzvaných limitů nebo respektive limity pro zakázky malého rozsahu, které jsou v tuto chvíli stanoveny na 2 miliony bez DPH u dodávek služeb. A na 6 milionů u stavebních prací. A z čeho pohledu i v evropském srovnání jsou tyto limity spíš vyšší nebo respektive jsou v porovnání s evropskými zeměmi spíš vyšší. U těch stavebních prací lze říci, že jsou jako i přiměřené k tomu oběmu.

Já bych vás chtěl ubezpečit, a řešil jsem to i na půdě sněmovny, ale i zde, že se otázkou limitů a nastavení veřejného zadávání v České republice zabýváme. Já jsem teď poslal do meziresortu, takže předpokládám, že i v nějakém způsobu se k tomu vy můžete dostat, výroční zprávu o veřejných zakázkách za rok 2022, jak funguje národní nástroj, ale jaké jsou i výhledu pro závazek, který jsme dali a který má i oporu v Národním plánu opory, a to je výrazné zjednodušení reforem a ztransparentnění a zjednodušení zakázek, jako takových, neboť řada výhrad, která zazněla na výborech, jsou třeba otázky soutěžení na cenu, jisté krkolomnosti v momentě, kdy je soutěžená zakázka napadána, a další. To jsou všechno legitimní znaky, které my zažíváme, jako odvolací orgán nebo kontrolující dotace.

Nicméně ta cesta, že v danou chvíli navýšíme limity, byť se hovoří o té kumulované inflaci od doby, kdy byly stanoveny, jaksi zvětšuje ten objem a dostáváme se – já se k tomu vrátím třeba pak v debatě – asi přes 51 zakázek mimo standardní režim zákona ZZVZ, regulován těmi municipalitními pravidly pro soutěžení těch zakázek, které samozřejmě se v jednotlivých městech nebo u zadavatelů liší. Já bych proto v této oblasti, a bude ta debata asi o tom poměrně bohatá, skutečně nešel tou cestou faktického navýšení těch limitů v tuto chvíli skrze tuto novelu. O těch důvodech můžeme pak hovořit. I ty materiály, které k tomu mám jako podklady, byť samostatné podklady datové k té problematice neexistují, je zde empirická zkušenost jednotlivých zadavatelů na úrovni obcí. A myslím si, že to, že máme špatný systém, tak úplně není cesta udělat tam jakýsi, nechci říct bypass, ale zvětšit ten objem těch zadávání řídící se vlastními regulemi. I třeba z pohledu těch daných dodavatelů. Ale o tom opět bude asi řeč.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bartoš (Piráti): Zákon je ohrožen právě přijetím tohoto pozměňovacího návrhu

20:07 Bartoš (Piráti): Zákon je ohrožen právě přijetím tohoto pozměňovacího návrhu

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 21. listopadu 2024 k zákonu o elektronických komunikacích