Ministr Bek: Nové rámcové vzdělávací programy – krok k modernějšímu a spravedlivějšímu vzdělávání

11.02.2025 8:10 | Monitoring

Nové rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání představují nejvýznamnější změnu v českém vzdělávání za posledních 20 let.

Ministr Bek: Nové rámcové vzdělávací programy – krok k modernějšímu a spravedlivějšímu vzdělávání
Foto: Martin Strachoň / Wikimedia Commons
Popisek: Mikuláš Bek

Cílem reformy je především aktualizovat obsah vzdělávání a přizpůsobit jej potřebám současného světa, včetně nových požadavků na kompetence žáků i učitelů. V centru pozornosti celého procesu je a bylo klíčové, abychom vždy viděli vzdělávací potřeby dětí jako konečný cíl.

Klíčovou součástí této reformy je důraz na rozvoj klíčových kompetencí a základních gramotností. Kompetenční pojetí výuky propojuje znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty a staví na tom, co již v našich školách existuje, ale chceme, aby získalo pevnější místo a bylo zaváděno rychleji. Důraz je kladen také na rozvoj digitálních kompetencí, což umožňuje nejen práci s moderními technologiemi, ale i jejich smysluplné využívání ve výuce.

Nové vzdělávací programy se zaměřují i na snižování nerovností ve vzdělávání. Příkladem je otázka výuky angličtiny. Dnes se polovina dětí učí angličtinu od 1. třídy, ale povinně začíná výuka až od 3. třídy. To vytváří nerovnost šancí, protože děti, které začnou dříve, získávají konkurenční výhodu. Proto jsme se rozhodli, že výuka angličtiny začne pro všechny děti již v 1. třídě. Experti se shodují, že čím dříve začínáme s cizími jazyky, tím větší je šance na dosažení vyšší úrovně zvládání jazyka. Zvýšili jsme také požadavek na úroveň angličtiny podle evropského referenčního rámce z úrovně A2 na úroveň B1, což je obvyklé v severských zemích, Pobaltí a západní Evropě.

Pravidelné inovace a zpětná vazba

Jsem přesvědčen, že nové vzdělávací programy musí procházet pravidelnou revizí a inovacemi. Když byl v roce 2005 zaveden současně platný vzdělávací program, předpokládaly se pravidelné inovace, ale k těm nedošlo. Tentokrát by mělo ministerstvo pravidelně přihlížet k tomu, jak se daří implementovat vzdělávací program, jak se mění technologie, metody vzdělávání a svět kolem nás. Je žádoucí, aby vzdělávací program byl živým dokumentem.

Příprava rámcových vzdělávacích programů od začátku počítá s tím, že budou představeny modelové školní vzdělávací programy, které mohou školy využít tvůrčím způsobem při tvorbě vlastních školních vzdělávacích programů. Rámec zůstává obecný a nestanovuje podrobně, kolik hodin má být věnováno jednotlivým předmětům, ale nechává toto rozhodnutí na školách. Připomínám, že v českém vzdělávacím systému mají školy mají velkou svobodu v tom, jak uchopí své školní vzdělávací programy, které konkretizují tento rámec a zahrnují i učivo, které bude ve školách předáváno.

Postupné zavádění

Zásadní je také způsob implementace reformy do školní praxe. RVP nejsou jen dokumentem – jejich zavádění do života škol je podporováno prostřednictvím metodických materiálů, školení a dalších nástrojů určených pedagogům. Reforma tak klade důraz na praktickou využitelnost a aktivně pomáhá pedagogům, aby mohli změny snadno a efektivně realizovat. Jejím cílem není jen zlepšit kvalitu vzdělávání, ale také podpořit učitele v jejich profesním rozvoji a nabídnout jim nástroje, které jim umožní být tvůrčími a inovativními partnery ve vzdělávacím procesu.

Harmonogram:

  • 2025: Dobrovolné zapojení škol do práce s novými RVP (základní i mateřské školy).
  • 2026: Nový rámec bude závazný pro všechny mateřské školy.
  • 2027/28: Povinná výuka podle revidovaného RVP pro 1. a 6. ročník základních škol.
  • 2031/32: Výuka podle nového rámce pro všechny ročníky základních škol.

Vnímal jsem hlasy, které volaly po pokračování debaty nad rámcovým vzdělávacím programem, i hlasy, které říkaly, že měl být dávno zaveden. Zavádíme ho ve správnou chvíli s tím, že další podněty přinese pilotní ověřování, které se rozběhne od letošního jara. Je důležité mít průběžnou zpětnou vazbu a počítat s tím, že dokument bude v čase inovován a vylepšován tak, aby odpovídal potřebám dětí. Očekávám, že to bude předmětem pokračující diskuse mezi pedagogickou veřejností. Věřím, že tyto změny pomohou našim dětem získat kvalitnější vzdělání, které je lépe připraví na budoucnost.

Mikuláš Bek

Zdroj.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Zdeněk Hřib byl položen dotaz

Co chcete udělat pro dostpunost bydlení na celstotátní úrovni?

Pořád se oháníte úspěchy v Praze, ale vždyť ani zde jste ten problém nedokázali vyřešit? A taky by mě zajímalo, jak zrovna vy chcete bojovat s korupcí, když sám máte máslo na hlavě - viz vaše odměny, které jste přijímal neoprávněně od městské firmy?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 6 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Vích (SPD): Sbírka na drony a trhavinu pro Ukrajinu je „neřízená střela“

19:25 Vích (SPD): Sbírka na drony a trhavinu pro Ukrajinu je „neřízená střela“

Považuji současnou situaci na Ministerstvu obrany za neudržitelnou.