Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové,
budu reagovat jak na vystoupení pana místopředsedky Havlíčka, tak na vystoupení paní předsedkyně Schillerové. Nejprve tedy k tomu, co zaznělo, když se tu rozohnil Karel Havlíček, jak je to se zahajováním dopravních staveb.
Nikdo z nás si žádné cizí zásluhy nepřisuzuje. Upozorňujeme jenom na to, jakým způsobem se vyvíjela výstavba dálnic v České republice. A tady jsou jasně hovořící data. (Ukazuje graf.) V roce 2022 bylo možné zahájit stavbu 34 kilometrů dálnic. A platí, že pochopitelně tyto projekty předchozí vlády připravit musely, jinak by s nimi nebylo možné začít. Příprava staveb v tuto chvíli představuje různě dlouhou dobu. Podstatné ale je, že ty poslední léta před samotným zahájením jsou nejnáročnější. Nejnáročnější na výkupy pozemků, nejnáročnější na to, jak probíhají ty poslední fáze povolování stavby.
V roce 2023 už bylo možné otevřít 56 kilometrů dálničních staveb. V letošním roce je to více než 120 a pro příští rok chystáme otevření dalších 109 dálničních staveb. A ano, platí, že v letošním roce otevřeme rekordní číslo 118 kilometrů dálnic. A nebylo by to možné bez toho, aniž bychom urychlili přípravu v těch posledních letech. A je také jasné, že kdyby se nepodařilo i předchozí Poslanecké sněmovně schválit důležité změny zákonů, tak by na tom Česká republika takto dobře nebyla. Tohle jsou ale důležitá data pro veřejnost, protože to znamená, že se podaří postupně splatit dramatický infrastrukturní dluh.
Když se podíváme na to, co nejvíc dokládá aktivity vlády Petra Fialy v této oblasti, tak to je graf, který jasně ukazuje dramatický nárůst právě finančních prostředků na přípravy staveb. (Ukazuje.) V roce 2021 přibližně 2,5 miliardy korun jenom v oblasti silnic a dálnic, v loňském roce dvojnásobek. Tomu odpovídá opravdu rekordní zahajování a příprava staveb, jako je například část Pražského okruhu a také pochopitelně dálnice D35, protože v těchto rekordních částkách i v těžkých časech se právě odrážejí nákupy pozemků pro to, aby stavby začínat mohly. Tolik jedna zásadní poznámka.
Druhá se týká útoků na Pravý břeh a na kampaň, kterou Pravý břeh také s dílem realizuje, Restart Česka. Já si tady dovolím odcitovat vyjádření, které je jednoznačné a které je věcné a je to vyjádření Pravého břehu. Ten považuje systematické veřejné útoky představitelů hnutí ANO v posledních týdnech za účelovou politickou kampaň, která je postavena na vědomém šíření lží a pomluv.
"Představitelé hnutí ANO záměrně zamlčují následující fakta, která přitom opakovaně zazněla ve veřejném prostoru. Již na počátku tohoto roku bylo zveřejněno, že kampaň podporující projekt Restart Česka si u našeho think-tanku objednala a zaplatila ODS, která je rovněž uváděna jako spolupracující partner tohoto projektu. Tato kampaň vyšla zatím na 1,8 milionu korun. Šlo o náklady na outdoorovou a on-line kampaň v závěru loňského roku. Nikdo další se na financování této kampaně nepodílel. Nadace New Direction nedává Pravému břehu žádné dary, nesponzoruje ani nefinancuje jeho provoz. Pravý břeh, podobně jako jiné think-tanky, se v minulých letech úspěšně účastnil soutěží na vypracování a vydávání odborných studií. Výsledky těchto konkrétních zakázek jsou veřejně dohledatelné. Každá z nich byla odvedena v souladu s danými podmínkami a rozpočtem, přičemž plnění bylo řádně zkontrolováno na straně dodavatele i odběratele. Je třeba zdůraznit, že činnost Nadace New Direction podléhá přísným pravidlům a kontrolám Evropského parlamentu. Základním principem její činnosti je navíc i striktní oddělení darů a realizovaných projektů." Tolik oficiální vyjádření, které je možné jednoduše na veřejných zdrojích dohledat a samozřejmě je jednoduše možné se ptát i po výsledcích jednotlivých kontrol.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.