Vážený pane předsedo, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři.
Rád bych vám představil novelu zákona o silničním provozu, která přináší celou řadu důležitých změn. Ty změny míří k tomu, aby na českých silnicích bylo bezpečněji, vsázíme na to, že bude-li ten zákon, ta změna zákona srozumitelná, bude pro českou veřejnost pochopitelná, přijatelná i v tom smyslu, že se zpřísňují tresty i z hlediska statistiky právě u těch nejzávažnějších a u nejnebezpečnějších přestupků. Ty klíčové změny je možné shrnout do několika málo vět...
Shrnu klíčové body té novely. První je zjednodušení bodového systému. Ten se nejenom v ČR, ale i v mnoha dalších státech ukázal jako velmi efektivní způsob, jak zajistit vyšší respekt vůči pravidlům silničního provozu na silnicích. Osvědčilo se to jak v ČR, tak, jak zdůrazňuji, i v jiných státech.
Ta změna, se kterou přicházíme, znamená zjednodušení a zefektivnění toho systému. Nově jsou přestupky rozřazeny pouze do tří kategorií: nejzávažnější 6bodové přestupky, středně závažné 4bodové a nejméně závažné 2bodové přestupky. Zároveň dochází k revizi trestání, ke zpřísnění sankcí, a to znovu zdůrazňuji, s ohledem na jejich závažnost, s ohledem na míru rizika, která je s nimi podle statistiky spojená. Znamená to, že v případě trestání na místě se nejvyšší sankce zvyšuje v pásmu na 4,5 až 5,5 tisíce korun. Zároveň ale celá ta změna, celá ta novela zákona přináší nejenom represi, přináší nejenom trestání, ale přináší nově i několik důležitých bodů směrem k prevenci.
Jednou z těch důležitých úprav je zavedení tzv. L17 neboli možnosti řídit vozidlo od 17 let pod dohledem mentora. Tady jsme se znovu dívali pro inspiraci do světa, kde se opravdu například i na Slovensku, v Německu a v dalších státech osvědčilo, kdy první zkušenosti nejmladší řidiči čerpali právě pod dohledem někoho, kdo je mohl vést. Nejčastěji to bývá rodič. Moje vlastní zkušenost říká, že nejlépe fungovalo, když mě vlastní táta upozornil na to, kdy vjíždím zbytečně rychle do zatáčky, kdy dostatečně nepředjímám. Ten model přivést do českého systému víc preventivních prvků, se odráží právě v této konkrétní úpravě, kdy bude možné pod dohledem mentora řídit od 17 let. Zároveň ale jsou určené poměrně přísné podmínky pro to, kdo může splňovat právě tu roli mentora. Můžu teď potvrdit, že celá řada rodičů se už v autoškolách ptá po tom, zda by si mohla ověřit svoje znalosti silničních pravidel předtím, než se té role ujme. Myslím, že tohle je prvek, který vnáší i do českých silničních pravidel výraznější prvek odpovědnosti.
Další změnou je řidičák na zkoušku. Tady znovu vycházíme ze čtení statistik, kdy se ukázalo, že řidiči, kteří čerstvě obdrželi řidičský průkaz, tedy držitelé řidičského oprávnění ne staršího 2 let, působí v silničním provozu 11 % dopravních nehod, přičemž tato skupina řidičů začínajících tvoří v celkové populaci řidičů jen 3 %. To naše zaměření na nejrizikovější skupinu přesně sleduje ten záměr, abychom opravdu v návaznosti na statistiku postihovali ta nejzávažnější rizika. To, že tak postupujeme, se má zračit v přirozené autoritě úpravy té normy, v tom, že pro české řidiče bude v tom směru přirozeně respektovaným předpisem.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.