Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové,
měli bychom dnes ve třetím čtení projednat takzvanou devítinovelu, tedy soubor návrhů změn zákonů, které budou znamenat celou řadu důležitých pozitivních změn v oblasti dopravy. Měli bychom kroky, které dnes, pevně doufám, přijmeme, zajistit větší bezpečnost na českých silnicích a dálnicích. Jeden z těch významných kroků je proměna současného Centra služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy tak, aby bylo možno efektivněji kontrolovat přetížené kamiony.
Zároveň Inspekce silniční dopravy bude mít možnost do budoucna sama provádět kontroly toho, co teď musí realizovat ve spolupráci s dvoučlennou hlídkou Policie České republiky, a tak vlastně zbytečně běží čas čtyřem lidem, pracovní čas, který je možné využít efektivněji. Zároveň bude Inspekce silniční dopravy dál kontrolovat například dodržování omezení jízdy, tedy povinné přestávky a pracovní dobu řidičů kamionů, bude provádět také státní odborný dozor v silniční dopravě.
Líbí se vám, jak Elon Musk vystupuje k politickým tématům?Anketa
Další důležitou změnou je poptávková doprava. Věc, která se v některých regionech už zkouší a znamená významné rozšíření možnosti veřejné služby tak, aby kraje dokázaly zajistit tu potřebnou službu, dostat se z bodu A do bodu B, ale zároveň například mimo ty dopravní špičky, kdy tu dopravu využívá méně lidí, tak nevypravovat velké autobusy, ale svézt lidi na základě jejich poptávky prostřednictvím elektronické mobilní aplikace na místo, kam potřebují.
Výhodou poptávkové dopravy je to, že ty menší autobusy, dodávky, mikrobusy mohou zastavit i v místech, kde nejsou ty kamenné zastávky, a přiblížit tak tu dopravu významně třeba seniorům nebo lidem, kteří se prostě pohybují v terénu hůř. Zároveň po projednání v hospodářském výboru je tu celá řada významných pozměňovacích návrhů, některé už projednal hospodářský výbor a doporučuje je jako soubor svých doporučení pozměňováků hospodářského výboru.
K těm nejvýznamnějším patří podmínky pro autonomní systémy řízení. Tady chci říct, že tohle je jeden z nejvýznamnějších kroků, které můžeme udělat pro další konkurenceschopnost českého, ale i evropského automobilového průmyslu. Potřebujeme vytvořit podmínky pro to, aby automobilky mohly dál vyvíjet, ale zároveň do vozidel osazovat a prodávat moderní systémy, které budou znovu zvyšovat bezpečnost v silniční dopravě a budou zjednodušovat řízení lidem. Ty systémy autonomního řízení jsou pak přesně definovány tak, aby bylo jasné, kdy ponese odpovědnost vozidlo a kdy ponese odpovědnost řidič.
Vydáváme se spolu s několika prvními státy Evropy tímto směrem a je to i z odezvy samotného automobilového průmyslu i zaměstnavatelských svazů jednoznačně pozitivní krok i pro další rozvoj české ekonomiky a průmyslu. Celá řada dalších změn potom jistě přijde ještě k debatě v rámci projednání. Já jsem jenom pokládal za důležité na úvod shrnout ty nejpodstatnější body celého návrhu.
Děkuju za pozornost.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV