Vážené paní senátorky, páni senátoři, dovolte mi krátké vystoupení k návrhu novely zákona o obcích, o krajích a o hlavním městě Praze.
Hlavním tématem novelizace všech tří zákonů o územních samosprávných celcích je zavedení automatického mechanismu valorizace odměn členů zastupitelstev. Tato změna reaguje zaprvé na dlouhodobé požadavky zástupců územních samosprávných celků, kteří logicky poukazují na to, že valorizace určovaná shora není něco, co by bylo úplně efektivní. Ten automat jako takový je dlouhodobým přáním. Zároveň ale plně odpovídá závěrům Ústavního soudu, který v květnu tohoto roku na návrh skupiny senátorů stávající právní úpravu stanovení výše odměny zastupitelů zrušil.
Nově bude výše odměny konkrétního zastupitele stanovena jako součin základny, což je průměrná hrubá měsíční nominální mzda za první pololetí předchozího roku, vypočtená Českým statistickým úřadem, a koeficientu podle velikosti daného územního samosprávného celku. Například u obcí se navrhuje zachovat stávajících 11 velikostních kategorií a logicky typu funkce, starosta, člen rady, řadových zastupitel atd. Tím bude zajištěno automatické přizpůsobení výše odměn, pohybu výše mezd v národním hospodářství.
Stejně jako dosud bude konkrétní výše odměna ze zákona vyplývat uvolněným zastupitelům, zatímco v případě těch neuvolněných zákon stanoví pouze horní hranici a konkrétní výši stejně jako doposud jim určí zastupitelstvo obce. Vzhledem k tomu, že Ústavní soud stávající právní úpravu zrušil, s účinností ke konci letošního roku, je třeba do té doby přijmout nové řešení, proto je navrženo nabytí účinnosti daného zákona, dané novely k 1. lednu 2024.
V zákoně o obcích je navrhováno rovněž zavedení institutu společenství obcí. Půjde o platformu bližší spolupráce mezi obcemi na úseku samostatné i přenesené působnosti. Společenství obcí bude speciálním druhem dobrovolného svazku obcí, v zájmu efektivnějšího výkonu správních činností bude společenství umožňovat členským obcím sdílet i personální kapacity.
Dále předkládaná novela obsahuje nastavení zákonných pravidel distančního jednání orgánů územních samosprávných celků, vč. potřebných garancí zachování veřejnosti takových jednání. Rozhodnutí o uplatnění distančního jednání bude na zastupitelstvu, resp. radě daného územního samosprávného celku.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.