Děkuji vám, pane místopředsedo, za slovo. Vážený pane premiére, členky, členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, poslanci Parlamentu České republiky. Myslel jsem, že budu mluvit i k nepřítomnému panu poslanci Babišovi. Tak on předtím tady nějak avizoval, že ví, co budu říkat. Mě to trochu vyděsilo, jestli ti holdingoví fízlové působí tak, že vidí i do našich příprav. Nevím, ale netrefil se. Tak jsem se potom trochu uklidnil. Já tady nejsem proto, abych vyprávěl nějaké záležitosti, které se primárně týkají hnutí ANO, byť na konci se k organizovanému zločinu a jeho prorůstání do různých struktur určitě a rád dostanu.
Ale nejdříve je potřeba si položit jednu zásadní otázku. Proč se tahle schůze dneska koná? Tahle schůze se koná proto, že se Andrej Babiš bojí. Čeho se Andrej Babiš bojí? Bojí se budoucnosti, bojí se soudu, bojí se protestujících na svých vlastních mítincích a bojí se samozřejmě i preferencí v prezidentských volbách. Ono to najednou začíná vypadat, že by to nemuselo úplně vyjít. A samozřejmě se bojí i mě na Ministerstvu vnitra, protože hnutí ANO vždycky vnímalo Ministerstvo vnitra jako ten silový, vlivový resort, odkud se ten stát řídí, kde se uplatňují nejrůznější ty struktury moci jako takové. A tak já Ministerstvo vnitra nikdy vnímat nebudu.
Já Ministerstvo vnitra chci vnímat jako úřad bezpečí, ministerstvo bezpečí, které dá občanům přehlednou veřejnou správu, které dá občanům funkční integrovaný záchranný systém, funkční krizové řízení, které dá občanům v té první fázi i digitální projekty, které budou mít nějaký smysl. A Ministerstvo vnitra jako takové rozhodně nevnímám jako to místo, odkud by se měl uplatňovat nějaký nelegitimní vliv na kterékoliv struktury v našem státě.
Možná proto bych na tom Ministerstvu vnitra neměl být, protože dnes zcela překvapivě Andrej Babiš připustil, že bych mohl být na jiném ministerstvu. Posílá mě na školství. Já tam nepůjdu, tam máme výborného ministra. Vladimír Balaš to zvládá určitě skvěle a zvládne. Takže on připouští, že mohu být ve vládě, nemohu být na vnitru. Z nějakého důvodu mu tam pravděpodobně vadím. Ale teď se budu věnovat tomu, možná trochu nudně, ale to je i součástí toho, že nás opozice dovedla k té rekapitulaci toho, co jsme dosáhli na svých ministerstvech. Budu se věnovat velmi věcně tomu, jakou agendou jsme se zabývali na Ministerstvu vnitra, jakých výsledků jsme dosáhli a čeho ještě dosáhnout chceme.
Zaprvé jsme se věnovali krizovému řízení. Jedno z prvních rozhodnutí, které jsem udělal, bylo zrušení, změna starého statutu krizového štábu, Ústředního krizového štábu, který jsme zdědili po hnutí ANO, kde pan premiér udělal předsedou Ústředního krizového štábu sám sebe. My jsme se vrátili k té zavedené tradici, že šéfem krizového štábu je buď ministr vnitra nebo ministr, ministryně obrany v případě válečného stavu. Zároveň jsme se vrátili, protože jsme přišli do vládních pozic v době covidu, k zavedenému funkčnímu řízení krize. Rozhoduje Ústřední krizový štáb a Ústředním krizovým štábem zřízené pracovní komise. Po dohodě s ministrem zdravotnictví Válkem jsme okamžitě zrušili Radu vlády pro zdravotní rizika, která v celém tom systému zvládání covidové krize tvořila jenom funkční duplicitu a jakési konkurenční centrum rozhodování vůči Ústřednímu krizovému štábu. Jak už tady zrekapituloval pan premiér, právě ten soustředěný, jednoznačně kvalitní a systematický boj s tou covidovou pandemií vedl k tomu, že tahle vláda, vláda Petra Fialy, to zvládla. Zvládla to velmi dobře, a to bez nějakých ostrých restrikcí vůči obyvatelům naší země, bez nějakého velkého zakazování a omezování života. Přesto jsme to zvládli.
Zároveň v rámci krizového řízení chystáme něco, po čem starostky a starostové dlouho volají a nedostávalo se jim toho. Chystáme jednoduché karty, takzvané checklisty, které budou instruovat, jak se chovat v nejrůznějších typech krizí, při povodních, black outech, v pandemických krizích, v migrační krizi. Jednoduché, kontrolovatelné a lehko splnitelné body, které oni budou moci mít na svých pracovních stolech a rychle, aby chránili bezpeční a zdraví občanů České republiky, na to reagovat.
Zároveň máme nově pojaté pracovní skupiny Ústředního krizového štábu, které dobře pracují, strategická skupina pro řízení celé ukrajinské migrační krize samozřejmě také podléhá Ústřednímu krizovému štábu a nikomu jinému. Je to funkční, jasná, přehledná struktura.
Vláda se zavázala do konce roku 2023, tak je to ve vládním programovém prohlášení, novelizovat českou krizovou legislativu. Měli jsme tady mnoho debat, ať už jsme byli v opozici, nebo ve vládě o tom, jestli je, nebo není potřeba nouzový stav, v jaké chvíli ho vyhlásit, nevyhlásit, a opozice tady trochu falešně hrála na strunu toho, jak to, že v Polsku nepotřebují k ukrajinské krizi nouzový stav a podobně. No proto, že mají šest stupňů krizového řízení. My máme tři. My máme stav nebezpečí, máme nouzový stav a stav války. Toto chceme napravit a napravíme do konce roku 2023.
Dalším bodem je krizová komunikace. Zřídili jsme v rámci Ministerstva vnitra krizový informační tým odborníků KRIT (?). Jejich úkolem je vytvářet kampaně, informační kampaně v době krizí, ale samozřejmě, a my se nebudeme před populisty v tomto tématu schovávat, samozřejmě jejich úlohou je čelit dezinformacím. Ano, aktivně vyhledávat dezinformace, strategické dezinformace, které mohou škodit strategickým zájmům České republiky a mohou být i součástí širší dezinformační kampaně proti naší zemi. Co jste nám odkázali vy, vaše bývalá vláda v oblasti dezinformací? Nic. Struktura nebyla připravena a my jsme přišli s analýzou, kterou vypracovalo Ministerstvo vnitra, a ta jednoznačně říká: Není systémově dán rozvoj mediální gramotnosti, mediálního vzdělávání, není vytvořena kapacita pro komplexní strategickou komunikaci státu, není vytvořena podpora nevládního neziskového sektoru v této oblasti. No, jistě že je potřeba čelit dezinformacím, protože dezinformace jsou často motivovány právě tím prostředím, jako je Rusko, Čína a ovlivňováním našeho vnitřního života v naší zemi, a my se tomuto nebráníme.
Samozřejmě, že vláda udělala dobře, když zřídila pozici zmocněnce pro boj proti dezinformacím a udělala dobře a udělá, že zřídí i národního bezpečnostního poradce. Protože v téhle chvíli nevede Putin válku jenom proti Ukrajině, vede se informační válka, vede se energetická válka a my se rozhodně nestydíme za to, že náš stát a naše vláda je připravena všemi prostředky tomuto útoku na naši suverenitu a na procesy v naší zemi čelit. Jestli tomuhle říkáte cenzura, tak tomu vůbec nerozumíte. Nikdo nebude cenzurovat informaci na webu o tom, že Země je placatá, ať si o tom lidé diskutují a nevěří si vědeckým poznatkům. Ale každopádně strategické lži ohrožující bezpečnost naší země, no tak na ty každá vláda každopádně reagovat musí. To je to, co tady bylo zmíněno ve vystoupení pana předsedy Okamury, a já se rozhodně tomuhle tématu nebudu vyhýbat a jsem pyšný, jaký kus práce jsme oproti minulému období stačili udělat.
Reforma policie, tak tady jsem si něco vyslechl na bezpečnostním výboru, jak je to nesystémové, jestli ten Rakušan nerozkládá náhodou NCOZ nějak účelově a podobně. No tak tuhle reformu tady připravovala ještě bývalá vláda, respektive pracovní komise jmenovaná bývalým ministrem vnitra. Můžete se k němu hlásit, nemusíte, byl z jiné strany, ale koaliční. A ta skupina - reforma - v nezměněné personální podobě, zastoupeni byli státní zástupci, elitní policisté, odborníci, akademici - připravila reformu specializovaných pracovišť. Ta už byla předložena za mého vedení, byla připravena ještě za bývalého policejního prezidenta, a mně ji prezentoval nový policejní prezident někdy v dubnu. Ta reforma vyčleňuje zvláštní pracovní útvary pro boj s terorismem, extrémismem a kybernetickou kriminalitou z NCOZ, vzniknou tady zvláštní útvary, které jsou schopny reagovat na aktuální bezpečnostní hrozby pro Českou republiku. Jakákoli interpretace o tom, že se jednalo o něco účelového, je absolutně nesmyslná. A hlavně, a na to si musíte zvyknout, já jsem do toho policistům nezasahoval. S tím přišla odborná skupina na Ministerstvu vnitra, předložil mi to policejní prezident, já jsem po posouzení mým expertním týmem položením několika otázek v nezměněné podobě reformu specializovaných pracovišť podepsal a dal jsem na ni politicky ten palec nahoru, aby vám mohla být představena na všech platformách, kde představena být má. To je celé, to je čistý, transparentní proces.
A ono by asi bylo dobré si zvyknout, že takhle to bude probíhat v policii. Já ji nebudu nijak ovlivňovat politicky, abych vymýšlel, jako někteří bývalí ministři, jak mají vypadat specializovaná policejní pracoviště. Já se s tím seznámím a každopádně budu uplatňovat svoji politickou vůli, pokud seznám po poradě s odborníky, že ten směr je správný. A tady o tom pochybnost nemám.
Stejně tak pokud jsem já viněn v nejrůznějších kriminálních kauzách, že bych do něčeho zasahoval, tak evidentně právě to, že všechny kriminální kauzy padni komu padni se šetří, právě ukazují, že já do žádných takových procesů zasahovat rozhodně nebudu, ať se to týká kterékoliv politické síly v téhle zemi, ať se to týká kteréhokoliv politika, já nebudu nikdy uplatňovat žádný neformální vliv, a pokud to někdy v minulosti bylo zvykem, tak si holt všichni musí zvyknout, že takhle Ministerstvo vnitra nefunguje a fungovat rozhodně nebude.
Další záležitost, kterou bych tady rád zmínil, je Česká pošta. Uvědomujete si, v jakém stavu jste nám Českou poštu zanechali? S jakým dluhem? S jakými nevyplacenými státními podporami pro Českou poštu? Že Česká pošta, teď nekritizuji management, nekritizuji ani pana ředitele Knapa, že Česká pošta se prostě nemohla rozvíjet, pokud jí stát k tomu nevytvořil podmínky? Že pan ředitel České pošty už někdy v půlce loňského roku předložil ucelenou koncepci rozvoje České pošty, kterou vláda ani neprojednala? Ani se o to vláda nepokusila? Že jsem ji našel v šuplíku na Ministerstvu vnitra a nebyla vůbec nikým projednána? Nechali jste to plynout, nechali jste to plynout i tak, že platové podmínky zaměstnanců České pošty jsou tristní. Byla tam obrovitánská přezaměstnanost ve středním managementu, což jsme řešili my, asi 400 lidí bylo propuštěno, nikoliv pošťáků, nikoliv doručovatelů, nikoliv ředitelů, ale lidí, kteří mají ty bílé límečky a seděli na nejrůznějších PR pozicích managementu České pošty. To už se stalo, to už se realizovalo. Ano, odvolali jsme dozorčí radu České pošty, a pokud srovnáte to minulé a současné složení, tak každopádně doznáte, že ta profesionalita kandidátů, kteří nakonec byli nominováni, je mnohem vyšší a že stranická příslušnost nebo příslušnost k nějaké byznysové skupině tady žádnou roli nehrála.
To, že budeme vypisovat výběrové řízení transparentní, otevřené a sofistikovaně formulované výběrové řízení na nového generálního ředitele, je zcela legitimním krokem a určitě uvidíte, že ty podmínky budou vypsány tak, že se do nich bude moci přihlásit široké spektrum kandidátů, samozřejmě s tím patřičným odborným zázemím a zkušenostmi. Nikdo dopředu vybraný není. My naopak chceme, abychom získali kvalitního manažera, který zvládne transformaci České pošty, a je potřeba říci, že v této podobě Česká pošta opravdu nepřežije. Ve chvíli, kdy budeme zavádět i rozhodnutím bývalého Parlamentu i bývalé vládní koalice datové schránky i pro všechny živnostníky a výrazně nám klesne objem toho, z čeho Česká pošta teď těží, to jsou cenná psaní, tak samozřejmě i ty příjmy klesnou a my musíme reagovat tím, že struktura České pošty bude vypadat jinak. Ale my jsme se do toho pustili, už v těch prvních měsících na tom pracujeme a děláme postupné kroky. S managementem projednáváme to, co vy jste nechali někde ležet zavřené v pracovním stole, protože to asi nebylo úplně sexy předvolební téma, dělat nějaké reformní kroky a něco měnit.
Zákon 106 o svobodném přístupu k informacím, opět měl být schválen loni v létě, nechali jste ho tady ležet, my jsme na tom začali okamžitě pracovat, ten zákon po dlouhé,s těžké politické i odborné debatě s takovými organizacemi, jako je Rekonstrukce státu a podobně, došel k tomu, že byl schválen jak Poslaneckou sněmovnou, tak Senátem. Za prvé jsme tím zařídili to, že nebudeme platit žádnou pokutu, evropská transpozice tady je. Ale za druhé jsme zabránili šikanózním podáním, která obtěžují starosty, hejtmany a nejrůznější úřady, to je velmi důležitý bod. Za druhé jsme zařadili takové firmy jako ČEZ do toho systému, že musí poskytovat informace, opět další výrazný krok k transparentnosti.
A za další jsme také zařídili to, že vědecký výzkum a data z něj jsou pod patřičnou ochranou, stejně jako stěžejní informace o kritické infrastruktuře v rámci České republiky.
Chystáme zákon o správě voleb. Určitě to bude veliká debata v Poslanecké sněmovně, na kterou se s vámi těšíme. Je už tady nějaký pracovní návrh. Kromě toho, že bude informační systém voleb, ten se připravuje, kandidátní listiny budou moci být podávány z pohodlí domova, nebudou muset zástupci politických stran stát dlouhé fronty, budeme tady mít nástroj e-petice, budeme tady mít jednotný seznam voličů, takže si budete moci voličský průkaz vyzvednout i jinde než na úřadě, kam patříte. Tady právě bude naplněna ta možnost bez problému volit v jiné části republiky, v různých typech voleb, budeme určitě diskutovat o tom, jestli mají smysl dvoudenní volby, nebo by byly efektivnější volby jednodenní, budeme určitě diskutovat o zrušení místní příslušnosti pro vydání voličského průkazu atd.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV