Vážený pane předsedající, vážené paní senátorky, páni senátoři.
Dovolte mi uvést návrh zákona, kterým se mění zákon o ochraně spotřebitele a občanský zákoník. Návrh zákona představuje transpozici evropského práva, jehož účelem je zajištění vysoké úrovně ochrany spotřebitelů. Konkrétně se jedná o směrnici o lepším vymáhání a modernizaci právních předpisů unie na ochranu spotřebitele, směrnici o poskytování digitálního obsahu a digitálních služeb, směrnici o prodeji zboží a směrnici o právech spotřebitelů. Navrhovaná úprava představuje pro spotřebitele přínos v mnoha oblastech.
Pokusím se stručně vysvětlit alespoň některé z nich. Například v on-line prostředí budou spotřebitelé chráněni před falešnými recenzemi a před netransparentním nákupem na on-line tržišti. Vědět s kým na tom virtuálním tržišti uzavírám smlouvu, je důležité, protože jenom v případě, že nakupuji od podnikatele, se na mě jako kupujícího vztahuje spotřebitelská legislativa. Nově budou spotřebitelé chráněni před umělým navyšováním cen a klamáním o výši poskytované slevy, protože povinností prodávajícího bude spotřebitele informovat, jaká byla nejnižší cena za posledních 30 dní než došlo ke zlevnění výrobků. Dále by se měli oběti nekalých praktik snáze domoci nápravy, byla-li jejich práva dotčena.
Vzhledem k tomu, že jsou příslušné evropské směrnice založeny na principu plné harmonizace, předkládaný návrh zákona se od jejich ustanovení neodchyluje, avšak z důvodu ochrany zranitelné skupiny spotřebitelů, zejména seniorů, se navrhuje využít legislativní možnost spočívající v přijetí přísnější úpravy v oblastech, u nichž přetrvávají problémy na trhu. Tato možnost byla využita pro zvýšení ochrany u smluv, které byly uzavřeny u spotřebitele doma bez předem domluvené návštěvy nebo během tzv. organizované prodejní akce, na což se v ČR některé skupiny specializují. V těchto případech bude mít spotřebitel více času na to, aby od takovéto smlouvy odstoupil. Konkrétně se lhůta prodlužuje na 30 dnů z dnešních 14.
Také dochází ke zpřísnění úpravy při uzavírání spotřebitelských smluv po telefonu. Zde se zavádí požadavek potvrzení nabídky v textové podobě. Pokud tuto nabídku spotřebitel neodsouhlasí, není smlouvou vázán. To je důležitá ochrana, protože spotřebitelé si mnohdy nejsou ani vědomi, že k uzavření smlouvy vůbec došlo. Poslanecká sněmovna návrh schválila s jedním pozměňovacím návrhem, ten se týkal působnosti § 1844b, občanského zákoníku, kde došlo ke zpřesnění, že regulace se vztahuje pouze na hovory iniciované podnikatelem, a dále použité terminologie v souladu se směrnicí. Tento pozměňovací návrh jsme jako předkladatel podpořili.
Návrh zákona byl projednán ve výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu a ústavně-právním výboru, oba výbory shodně navrhují návrh zákona schválit ve znění postoupeném PS. Vážený pane předsedající, vážené paní senátorky, páni senátoři, samozřejmě v případě vašich dotazů jsem připraven na ně odpovědět a prosím vás tímto o podporu tohoto návrhu zákona.
Děkuji.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.