Ministr Stanjura: Hlavními konkurenty jsou dopravci z Polska, Slovenska, Maďarska, Rumunska

20.09.2022 15:33

Projev na 29. schůzi Senátu 20. září 2022 k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních.

Ministr Stanjura: Hlavními konkurenty jsou dopravci z Polska, Slovenska, Maďarska, Rumunska
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr financí Zbyněk Stanjura

Dobrý den, vážený pane předsedo, vážené paní senátorky, páni senátoři, dovolte mi, abych vás v krátkosti seznámil s tímto návrhem zákona o spotřebních daních. Jak si jistě pamatujete, obě komory parlamentu schválily snížení spotřební daně na motorovou naftu i na benzín, a to na 4 měsíce.

Jak si všichni pamatujeme, schválili jsme snížení spotřební daně na motorovou naftu a benzín, a to na období od 1. června do 30. září, a to na evropsky povolenou nejnižší hodnotu. Už při schválení tohoto zákona jsme avizovali, že budeme dále jednat s dopravci o možném prodloužení snížení spotřební daně na motorovou naftu. Nakonec se vláda k tomuto kroku odhodlala, minulý týden jsme to schválili naprostou většinou hlasů i v Poslanecké sněmovně. Jinými slovy navrhujeme prodloužit tu evropsky nejnižší možnou hladinu spotřební daně u motorové nafty o dalších 15 měsíců, a to od 1. října letošního roku do konce příštího roku.

Jak jistě všichni víte, spotřební daň je pevná částka, která se připočítává k ceně motorové nafty. Ten hlavní důvod, proč jsme k tomuto kroku přistoupili, není vysoká cena nafty, ale konkurenční prostředí. Pro naše dopravce, zejména ty menší, jsou hlavními konkurenty dopravci z Polska, Slovenska, Maďarska, Rumunska a také Turecka. Ve většině těchto zemí je spotřební daň na motorovou naftu na té evropsky nejnižší možné úrovni. Takže z konkurenčních důvodů tak, aby v okamžiku, kdy podávají nabídku, již neměli ten deficit toho, že mají vyšší spotřební daň, jsme se k tomu kroku rozhodli. Proto jsme tento návrh poslali do Poslanecké sněmovny, dneska jej projednáváme v Senátu.

Rozpočtové dopady nejsou malé. V důvodové zprávě máte konzervativní odhad ministerstva financí. Je konzervativní, to znamená, že je maximálně možný. Je pravděpodobné, že bude o něco nižší, protože přes vyšší ceny pohonných hmot v letošním roce zatím spotřeba pohonných hmot roste. Ty dopady jsou zhruba 9,5 miliardy korun. O to budou snížené příjmy z 91 procent přibližně do státního rozpočtu a 9,1 procenta do Státního fondu dopravní infrastruktury. Platí to samé, co platilo u toho snížení od června do konce září, že ty peníze jsme vrátili do Státního fondu dopravní infrastruktury, takže ten výpadek jde plně na úkor státního rozpočtu, nejde na úkor potřebných investic do dopravní infrastruktury.

Bude to mít pozitivní dopad i na veřejné rozpočty těch krajů a obcí, které zajišťují veřejnou dopravu, protože převážná většina autobusů jezdí na naftový motor, to znamená i pro ně v této složité době je to vítaná úspora nákladů. Myslím si, že jsem vše, co jsem chtěl říci, jsem v úvodním slově řekl. A jsem připraven odpovídat na dotazy, pokud zazní v rámci rozpravy.

Děkuji za slovo, pane předsedo.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

návrat Ukrajinců

Je podle vás fér někoho nutit jít válčit, když nechce, a lze takové lidi vůbec nějak motivovat? Jestli někdo před válkou utekl, myslíte, že je něco, co ho přiměje jít válčit? Vždyť není nic cennějšího, než život. A jelikož se válka pro Ukrajinu nevyvíjí vůbec dobře, není třeba řešit, co bude Ukrajin...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Koudelka (Trikolora): Tajemství Michaila Gorbačova

16:14 Koudelka (Trikolora): Tajemství Michaila Gorbačova

Recenze knihy Jánose Zolcera. Nakladatelství Slovart Praha 2023, ISBN 978-80-276-0579-8, 408 stran.