Ministr Ťok: Mezi Prahou a Brnem stavíme prakticky za provozu novou dálnici, což je náročné

11.05.2017 21:10 | Zprávy

Modernizace D1 probíhá podle harmonogramu, nová opatření zvýší bezpečnost v dopravním omezení a v místě kolon.

Ministr Ťok: Mezi Prahou a Brnem stavíme prakticky za provozu novou dálnici, což je náročné
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy Dan Ťok

Modernizace dálnice D1 probíhá podle stanoveného harmonogramu a bude letos pokračovat až v devíti úsecích. Cílem je dokončit novou D1 do roku 2020, tak aby se pro řidiče náročné období stavebních prací neprotahovalo. Ministr dopravy Dan Ťok to řekl při dnešní kontrole prací na modernizaci D1, které se zúčastnil spolu s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic Janem Kroupou.

„Mezi Prahou a Brnem stavíme prakticky za provozu novou dálnici, což je náročné pro stavbaře i pro řidiče. V této situaci jsme proto, že se modernizace D1 léta odkládala a stát nebyl schopen vybudovat severní alternativu k D1 v podobě D35 z Hradce Králové do Olomouce. Nyní už modernizaci D1 nelze dále odkládat. Snažíme se, aby byla hotová v termínu a toto pro řidiče nepříjemné období jsme měli co nejdříve za sebou,“řekl ministr dopravy Dan Ťok.  

Plnění harmonogramu modernizace bohužel není jen v rukou resortu dopravy, ale vstupují do něj opakovaně i stížnosti, které bez ohledu na svůj obsah, zdržují vydání stavebních povolení. „Musím konstatovat, že na D1 se opakuje stav, který je jednoznačný - v okamžiku, kdy získáváme stavební povolení, tak se nám Děti Země odvolají, zpochybní nám všechny posudky a tím pádem s velkou radostí celou tu stavbu posouvají o půl roku nebo o rok,“ řekl Ťok. I přesto se letos bude pracovat na sedmi až devíti úsecích modernizace. Tři nové úseky budou na konci stavební sezóny dokončeny. 

Pro modernizaci D1 nadále platí, že silničáři udržují dopravu vždy ve čtyřech zúžených pruzích (2 +2) tak, aby omezení dopravu co nejméně komplikovala. Zúžení do jednoho pruhu v jednom jízdním pásu se nedá vyhnout pouze při vyznačení uzavírky a instalaci provizorních svodidel. Tuto kritickou dobu se letos podařilo výrazně zkrátit na čas kolem 55 hodin. Tím pádem se přeznačení provádí mimo špičku a nevytváří se kvůli němu kolony.   

Tento rok se Ministerstvo dopravy společně s Ředitelstvím silnic a dálnic zaměřuje zejména na kvalitní informování řidičů ohledně uzavírek a ztížených průjezdních podmínek. Před každým omezením jsou umístěny mobilní informační tabule, varující před modernizovaným úsekem (v sedmi úsecích se tak jedná dohromady o 14 tabulí).

Na celé D1 mezi Prahou a Brnem je navíc 30 pevných infotabulí, které řidiče upozorňují na to, v jakém kilometru je omezení a jestli se zde tvoří kolona, případně jak je dlouhá. Letos poprvé bude také nasazeno tzv. plovoucí vozidlo, které se bude pohybovat vždy na konci kolony, aby varovalo řidiče, pilotně začne toto vozidlo fungovat na úseku modernizace č. 22 u Velké Bíteše. Pokud bude opatření úspěšné, počet plovoucích vozidel se rozšíří.

Ministerstvo dopravy zároveň zvažuje zakázat kamionům předjíždění za uzavírkou, protože tímto předjížděním zvyšují riziko nebezpečných manévrů za zúžením a prodlužují kolony. Centrum dopravního výzkumu proto zpracovává analýzu provozu za uzavírkou. Pokud se potvrdí, že je zákaz předjíždění nákladních vozidel za zúžením opodstatněný, bude ještě v letošní sezóně zaveden.

Piráty silnic na modernizované dálnici D1 postihuje úsekové měření rychlosti mezi exity 49 Psáře a 56 Soutice. Dopravně bezpečnostní akce má za cíl plynulejší provoz, méně nehod a nebezpečných situací. Detekční kamery se loni osvědčily u Brna, kde v souvislosti s jejich nasazením poklesla nehodovost v měřeném úseku. Výzvu k zaplacení tisícikorunové pokuty dostalo zhruba 150 tisíc řidičů, tedy pouze tři procenta projíždějících vozidel. „Nejen z těchto čísel, ale i z reakcí, které mám od řidičů, se ukazuje, že tam, kde se měří, se jezdí klidněji, plynuleji a bezpečněji,“ řekl ministr Ťok.

Měřit rychlost se má také na D1 u Jihlavy, Velkého Meziříčí a Humpolce. Další nasazení detekčních kamer nyní závisí na dokončení otevřené soutěže na měřící sady, kterou vypsalo Ředitelství silnic a dálnic. Po dokončení této veřejné zakázky by se mohly kamery během roku nasadit na další čtyři místa.

Informace o dopravních omezeních a uzavírkách najdou řidiči přehledně na www.dopravniinfo.cz a mohou také využít bezplatnou asistenční službu ŘSD na telefonu 800 280 281. Více informací o modernizaci a fotografie z dnešního kontrolního dne naleznete na našem webu.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Martin Exner byl položen dotaz

Kdo přesně podle vás nebere válku na Ukrajině vážně?

A co máte na mysli tou podporou Ukrajiny všemi prostředky? Měli bysme tam nasadit i vlastní vojáky? Nebyl by ale tento krok začátek třetí světová? A máte dojem, že se Ukrajině pomáhá málo?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Okamura (SPD): Před hrozbou Green Dealu EU varuje už i česká hospodářská komora

21:02 Okamura (SPD): Před hrozbou Green Dealu EU varuje už i česká hospodářská komora

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke Green Dealu.