Ministryně Dostálová: Drtivá většina cestovek své závazky vůči klientům plní

19.09.2021 15:39 | Tisková zpráva

Skončila ochranná doba vymezená zákonem Lex voucher. Cestovní kanceláře nyní vracejí klientům peníze za nevyužité vouchery.

Ministryně Dostálová: Drtivá většina cestovek své závazky vůči klientům plní
Foto: Reprofoto: ČT24
Popisek: Klára Dostálová (ANO)

Zhruba třetinu ze všech vydaných voucherů tvořily právě ty podle Lex voucher – jednalo se o cca 55 000 voucherů za cca 830 mil. Kč. Zbylé dvě třetiny jsou vlastní vouchery cestovních kanceláří. Ze všech Lex voucherů nyní zbývá vyplatit zhruba do 20 mil. Kč. Mezi nimi jsou i klienti, kteří doposud nereagovali na výzvy cestovních kanceláří.

MMR jednalo s profesními asociacemi cestovních kanceláří o tom, že se blíží konec ochranné doby, a že bude nutné se na toto náročné období personálně a administrativně připravit tak, aby cestovní kanceláře byly schopny nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby vše uhradit.

Celá řada cestovních kanceláří již vouchery proplatila. Nejvíce voucherů vydaly největší cestovní kanceláře, které tvoří až 80 % trhu zájezdů v ČR. Ty přitom již poukazy vydané podle zákona lex voucher začaly proplácet ještě před koncem ochranné doby v průběhu letních měsíců. Další cestovní kanceláře aktivně jednají se svými zákazníky.

„Jsem ráda, že drtivá většina cestovek plní své závazky vůči klientům. Pokud cestovní kancelář povinnosti nesplní, hrozí jí především žaloba ze strany zákazníků a s tím spojené další náklady soudních řízení a úroky z prodlení. Eventuálně může hrozit i pokuta ze strany živnostenského úřadu. Výplatní doba je stanovena zákonem a cestovní kancelář ji nemůže svévolně posouvat,“ řekla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.

Ministerstvo nemá pravomoci k tomu, aby do vztahů mezi zákazníky a cestovními kancelářemi zasahovalo. Samozřejmě bude záležet na důvodu, pro který nebyl voucher proplacen. Může se jednat i o pouhé administrativní důvody nebo nedorozumění, kdy CK např. nemá potřebné údaje pro provedení platby. Zákazník by se tedy především měl v takovém případě obrátit na CK, sdělit údaje o bankovním spojení a vyzvat jí k neprodlenému provedení platby.

Zákazníci, kterým přesto nebude voucher proplacen, se mohou obrátit s občanskoprávní žalobou na soud a hodnotu poukazu vymáhat včetně úroků z prodlení. V případě, že voucher nebude proplacen z důvodu úpadku CK, mohou zákazníci uplatnit nárok u příslušné pojišťovny.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

Odvolání Hřiba

Pane Nachere, nemyslíte, že už je opravdu na čase odvolat Hřiba? Sice jste v opozici, ale podle mě by se k vám přidal i někdo z koalice, a pokud ne, tak se jen potvrdí, že takovým lidem jde jen o korýtko, protože je více než jasné, že je Hřib totálně nekompetentní a navíc nedůvěryhodný a dost možná ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rajchl (PRO): Gratuluji Fialovi. Dokázali jsme naštvat USA, Rusko i Čínu

22:31 Rajchl (PRO): Gratuluji Fialovi. Dokázali jsme naštvat USA, Rusko i Čínu

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k našemu vztahu k velmocím.