Od té doby se do ní zapojilo 177 tisíc podnikatelů z oblasti ubytovacích a stravovacích služeb, velkoobchodu a maloobchodu. Ti zaevidovali dohromady 8 miliard účtenek při průměrné době odezvy 17 milisekund.
„Systém od prvního dne funguje bez technických problémů a své ambiciózní cíle plní. Obavy z dlouhého čekání na účtenku v obchodech ani z hromadného ukončování podnikatelské činnosti se v žádném případě nepotvrdily. Narovnáváme také podnikatelské prostředí, protože v segmentu stravovacích služeb jsme po zavedení EET zaznamenali nárůst počtu registrací k DPH o 16% oproti 4 % průměrnému nárůstu počtu plátců ve všech sektorech dohromady,“ vypočítává ministryně financí Alena Schillerová.
Celkový přínos EET v oblasti výběru daní dosáhne na základě odhadu ze září 2018 ke konci tohoto roku 18 mld. Kč. Tato částka se skládá z přínosu 4,7 mld. Kč v roce 2017, 11,7 mld. Kč v roce 2018 a výpadku DPH kvůli snížení DPH z 21 na 15 procent u restaurací ve výši 0,8 mld. Kč v každém z uvedených let.
Ministerstvo financí od počátku příprav elektronické evidence tržeb odhaduje roční přínos tohoto opatření na inkasu daně z přidané hodnoty a inkasu daně z příjmů ve výši 18 mld. Kč. Tento přínos představuje zvýšení inkasa po náběhu všech fází elektronické evidence tržeb. K náběhu první fáze došlo 1. prosince 2016, k náběhu druhé fáze došlo 1. března 2017. Třetí a čtvrtá fáze, které měly naběhnout v průběhu roku 2018, byly nálezem ústavního soudu odloženy. Je tedy pochopitelné, že bez náběhu zbývajících dvou fází nemůže roční inkaso dosahovat 18 mld. Kč. Z dosavadních výsledků je však zcela patrné, že přínosy EET stanovená očekávání pohodlně dosahují a po kompletním náběhu systému bude plánovaného efektu bez jakýchkoliv pochybností dosaženo.
Elektronická evidence tržeb má také stabilně většinovou podporu české veřejnosti. Vyplývá to z průzkumu, který v říjnu 2018 provedl Ústav empirických výzkumů STEM. Aktuálně více než dvoutřetinová většina (68 %) považuje EET za pozitivní opatření. Na rozdíl od předchozích šetření již není tak výrazný rozdíl mezi postoji lidí se zkušenostmi z podnikání a lidmi bez těchto zkušeností. Nyní tedy i většina lidí (62%), kteří mají zkušenostmi s hotovostními platbami, považuje EET za pozitivní krok.
„Když zvážíte všechny okolnosti pro a proti elektronické evidenci tržeb, je zavedení EET podle Vás:“
Kromě narovnávání podnikatelského prostředí a přínosu pro veřejné rozpočty jsou příznivými efekty EET také lepší zacílení kontrolní činnosti Finanční správy, což podnikatelům plnícím řádně své daňové povinnosti přináší méně administrativy v důsledku úbytku finančních kontrol tzv. na slepo, elektronizace a modernizace interních systémů firem, řešení černých výplat na „ruku“ a s tím související spravedlivější sociální politika. V neposlední řadě je EET jedním z opatření, které vytvářejí prostor pro kontinuální snižování daňové zátěže, ke kterému v ČR v posledních letech dochází.
Ministerstvo financí si je plně vědomo požadavku podnikatelské veřejnosti na rozšíření EET na zbývající sektory v rámci tzv. společné třetí vlny. V červnu 2018, tedy s dostatečným předstihem, byl návrh novely zákona upravující náběh další fáze předložen Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k projednání. Skutečnost, že je novela zákona doposud v 1. čtení není důsledkem nečinnosti Ministerstva financí.
Veškeré informace k EET jsou dostupné ZDE
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV