Děkuji, pane místopředsedo. Dobrý den, dámy a pánové, po čase. Dovolte, abych vás seznámila návrhem zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony.
V tomto návrhu zákona jsou obsaženy zásadní změny daňových zákonů od roku 2019. My už dlouhodobě několikrát po sobě zařazujeme tyto změny do jednoho právního předpisu, protože se tak pro daňové subjekty zvyšuje přehlednost, neboť nejsou prováděny řadou samostatných zákonů, ale jsou obsaženy v návrhu jednoho právního předpisu a odpovídá to i závazku, který je uvedený v programovém prohlášení vlády, podle kterého jsou změny soustavy daňových zákonů prováděny pouze několika málo souhrnnými novelami.
V Poslanecké sněmovně došlo k úpravě účinnosti tohoto návrhu zákona. Obecná účinnost zákona je z původně navrženého 1. ledna 2019 nově navržena na první den kalendářního měsíce následujícího po dni jeho vyhlášení a účinnost dne vyhlášení je navržena u ustanovení novelizujících zákon o dani z přidané hodnoty nebo zákon o spotřebních daních, která implementují evropské právní předpisy, jejichž implementační lhůta uplynula 31. prosince 2018, resp. 15. září 2018 pro spotřební daně.
Účinnost prvním dnem kalendářního čtvrtletí následujícího po dni vyhlášení tohoto zákona je navržena také u daně z hazardních her a u zrušení povinnosti podávání daňových přiznání u některých plátců daně z přidané hodnoty tak, aby nastala první lhůtní zdaňovací období těchto daní. Účinnost 1. ledna 2020 je pak navržena u snížení sazby daně z přidané hodnoty u tepla a chladu z 15 % na 10 %, úpravy pravidla pro účelné určení, tam se jedná o dodání zboží u leasingu DPH a doplnění odstavce 12 u § 118 zákona o spotřebních daních, tj. úpravy stanovující okamžik, kdy je možné poprvé odebrat tabákové nálepky, které jsou určené ke značení tabákových výrobků nového vzoru, neboť s ohledem na skutečnost, že změna vzoru tabákových nálepek proběhne dříve, než nabude účinnosti tento zákon, bude se s ohledem na předejití aplikačním problémům plynoucích ze stanovení této lhůty aplikovat toto ustanovení až na příští změnu vzoru.
Výčet ustanovení, jež nabudou účinnosti dnem 1. ledna 2021 se zužuje o článek V. pod 5, který se na základě pozměňovacího návrhu rozpočtového výboru vypouští.
A teď mi dovolte, abych vám uvedla u jednotlivých zákonů důvody jejich předložení.
Základním důvodem je implementace evropských a mezinárodních závazků či změny na implementaci navazující. Jedná se například o implementaci směrnice EU v oblasti pravidel proti praktikám vyhýbání se daňovým povinnostem, to jsou tzv. směrnice ATAD 1 a ATAD 2. Pak se implementuje směrnice EU v oblasti uplatňování daně z přidané hodnoty v případě poukazů voucherů a v případě tzv. commerce a upravují se podmínky pro aplikaci tabákové nálepky na jednotková balení tabákových výrobků v návaznosti na umístění povinných kombinovaných zdravotních varování stanovených unijním právem. Zapracovávají se také změny v oblasti odkazu na kódy nomenklatury minerálních olejů vyplývajících z prováděcích rozhodnutí Evropské komise s účinností od září 2018.
Zpřesňuje se implementace v návaznosti na hodnocení implementace do příslušných orgánů a navazujících směrnic ATAD 2 a ATAD 4, které se týkají mezinárodní výměny informací v oblasti daní provedené globálním fórem OECD pro transparentnost a výměnu informací a samozřejmě také se plní programové prohlášení vlády.
A teď mi dovolte, abych se blíže pozastavila u jednotlivých zákonů konkrétně.
Co se týká novely zákona o daních z příjmů, tak mezi nejvýznamnější věcné změny lze uvést příjmy ze závislé činnosti malého rozsahu, kde se navazuje limit pro srážkovou daň u příjmů ze závislé činnosti malého rozsahu na částku rozhodnou pro účast zaměstnanců na nemocenském pojištění, od ledna 2019 jsou to 3 tisíce korun, zvyšují se výdajové paušály, tzn. navrací se stropy daňových paušálů pro živnostníky na úroveň roku 2016, tzn. zvyšuje se mezní příjem, ze kterého jsou počítány maximální výdajové paušály z milionu na dva miliony korun, upravuje se odpočet na podporu výzkumu a vývoje, kdy se implementují závěry pracovní skupiny zřízené při Radě pro výzkum, vývoj a inovace, na tom spolupracovalo jak MF ČR, GFŘ, tak zástupci odborné veřejnosti. Nově bude okamžikem, od kterého bude možné výdaje vynaložené při realizaci projektů výzkumu a vývoje zahrnout do odpočtu, podání oznámení správci daně o záměru poplatníka odečíst od základu daně odpočet a podmínkou zůstává vypracování a schválení projektové dokumentace, ale až poté, co je podáno oznámení, a to ve lhůtě pro podání řádného daňového přiznání za období, za které poplatník odečte nebo hodlá odečíst od základu daně první odpočet vztahující se ke konkrétnímu projektu.
Dalším důvodem novelizací je implementace evropských směrnic ATAD, už jsem v obecné rovině o nich mluvila, kdy se omezí uznatelnost nadměrných výpůjčních výdajů, tzn. možnost uplatnit v základu daně nadměrné výpůjční výdaje bude možné pouze do 80 mil. Kč nebo 30 % daňového zisku před úroky, zdaněním a odpisy, neuznatelné výpůjční výdaje lze převést do dalších zdaňovacích období. Dále se zavádí zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví, tzv. exitex, kdy se zdanění při přemístění majetku do zahraničí bez změny vlastnictví aplikuje, pokud ČR v důsledku tohoto přemístění ztratí právo zdanit příjem z budoucího prodeje tohoto majetku, tzn. spadnou tam veškeré přesuny majetku od českého zřizovatele do zahraniční stálé provozovny či změna daňového rezidentství. Vychází se z právní fikce, že při přemístění došlo k prodeji majetku sobě samému, tzn. příjmem ke zdanění je tržní cena, přičemž je možnost uplatnit výdaje jako při prodeji.
Další součást zaváděných opatření, které vyplývají ze směrnice ATAD, je zdanění ovládané zahraniční společnosti, kdy ovládaná zahraniční společnost, tzn. společnost, na které český daňový rezident sám nebo spolu s přidruženými osobami drží více než 50% podíl, která nevykonává podstatnou hospodářskou činnost, tzv. prázdné schránky, nebo stálá provozovna českého daňového rezidenta, která nevykonává podstatnou hospodářskou činnost, určité typy příjmů těchto ovládaných zahraničních společností se přičítají ovládající společnosti v ČR.
Dále se řeší důsledky rozdílné právní kvalifikace, tzv. hybridní nesoulady, tedy řešení odlišné právní kvalifikace jedné právní skutečnosti v různých státech, zabraňuje se například tomu, aby určitá transakce byla v jednom státě osvobozena od daně, zatímco ve druhém státě byla uznatelným výdajem, to znamená, třeba jeden stát ji kvalifikuje jako dividendu a druhý jako platbu úroků.
Provádí se také změny v souvislosti s účetními standardy IFRS 9 a IFRS 16. Tam je hlavně nutná novela v důsledku změny oceňování a kvalifikace cenných papírů v účetnictví podle standardů IFRS 9 a vyloučení vlivu standardu IFRS 16, který upravuje výkaznictví finančního leasingu na základ daně z příjmu.
Zavádí se také oznamovací povinnost příjmů plynoucích daňovým nerezidentům do zahraničí, tzn. ta dosavadní oznamovací povinnost o odvedené sražené dani z příjmu, která plyne daňovým nerezidentům do zahraničí, se bude vztahovat i na osvobozené příjmy a příjmy, které podle mezinárodní smlouvy nepodléhají zdanění v ČR.
Další součástí daňového balíčku je novela zákona o dani z hazardních her. Touto novelou se řeší zejména následující témata, jako je změna způsobu, jakým si v základu daně zohledňují vrácené vklady, cílem je, aby bylo méně často nutné podávat dodatečná přiznání, pak se řeší daňové řešení problematiky tzv. garantovaných turnajů, kdy se reaguje na pozměňovací návrh zákona o hazardních hrách, který přijala Poslanecká sněmovna, který umožnil vyšší výhry než vklady v případě garantovaných turnajů, a pro ochranu výnosu daně bude zakotveno ustanovení, že výhry lze odečíst pouze do výše 95 % vkladů. Upouští se také od zpřísněné informační povinnosti obecních úřadů poskytovat informace správci daně bezodkladně, ponechává se pouze obecná úprava poskytnout tyto informace na vyžádání.
Předávání informací potom mezi orgány v oblasti hazardních her je řešeno skrz trojdohodu a informační systém SDSL, to znamená, zasílání informací správce, aby nebylo duplicitní.
Co se týká novely zákona o dani z přidané hodnoty, tak mezi nejvýznamnější věcné změny patří implementace evropských směrnic, která se týká poukazů, voucherů, e-commerce. Stanoví se podrobnější pravidla pro výpočet nároků na odpočet daně v částečné výši a zpřesňuje se úprava pojmů úplata a ekonomická činnost. Stanoví se také základ daně při platbě virtuální měnou, např. bitcoinem, rozšiřuje se možnost uplatnění nároku na odpočet daně při registraci plátce a upravuje se institut opravy výše daně u pohledávek za dlužníky v insolvenčním řízení.
Také se upravuje osvobození od daně při dodání lidské krve a jejích složek a zpřesňuje se úprava pokut, které souvisí s kontrolním hlášením.
Snižuje se sazba DPH u tepla a chladu z 15 % na 10.
Další součástí je novela insolvenčního zákona, která potvrzuje za podstatovost pohledávky státu z titulu opravy výše daně u pohledávek za dlužníky v insolvenčním řízení. To je zpracováno společně s Ministerstvem spravedlnosti.
V neposlední řadě novela zákona o spotřebních daních. Tam kromě zmíněné úpravy ustanovení, které upravuje tabákové nálepky, tak bych především vaši pozornost chtěla upoutat na nové zdanění tzv. zahřívaných tabákových výrobků, určitě jste si všimli, jak teď všichni chodí s takovými těmi zvláštními přístroji, tomu se říká zahřívané tabákové výrobky, já si nikdy nemohu vzpomenout, říkám tomu pořád bezdýmové. Tyto zahřívané tabákové výrobky nejsou harmonizovány, protože spotřební daň je harmonizována v rámci EU. Tyto nejsou, už tři roky EU na tom zdanění pracuje. Já už jsem ztratila nervy jako náměstkyně ministra financí před volbami, ale nestihli jsme v podstatě připravit právní úpravu zdanění národní, protože jsme prováděli několik analýz v celně technické laboratoři Celní správy, jestli obsahuje tabák ke kouření toto zařízení, protože to by potom samozřejmě podléhalo spotřební dani. Máme několik analýz, že neobsahuje. Ono když ty zvláštní, to nejsou cigarety, když to prostě rozlomíte, tak uvnitř tabák je, ale když si vezmete, že byste si koupili za částku přes 2000 to zařízení a k tomu poměrně drahé tyto malé krabičky, myslím, že po stokoruně se prodávají, já jsem nekuřačka, tak v podstatě zjistíte, že by asi těžko někdo to kupoval proto, aby z toho vysypával tabák a prostě dělal si z toho cigarety. Takže skutečně jsme zjistili, že nejsme schopni zdanit tyto produkty stávající právní úpravou, a proto nově zdaňujeme, protože EU už to řeší skutečně několik let a zatím v dohledu není řešení. V podstatě celá řada zemí EU k tomuto zdanění přistoupila. Takže ta sazba, vychází se z úpravy spotřební daně z tabákových výrobků, sazba je stanovena ve výši sazby daně z tabáku ke kouření, 2,236 Kč na gram, základ daně je pak stanoven podle hmotnosti tabáku, obsaženého ve výrobku, v gramech. Sazba byla zvolena tak, aby reflektovala skutečnost, že naprostá většina států EU, například Německo i Slovensko, uplatňuje sazbu ve stejné výši nebo dokonce mírně nižší.
Dále součástí této úpravy je ještě úprava kódů kombinované nomenklatury v návaznosti na prováděcí rozhodnutí Evropské komise atd. Ale to už jsou v podstatě technické detaily. Ještě možná taková novinka, která vznikla na půdě Poslanecké sněmovny, osvobozuje se pivo určené k použití jako vzorky pro vědecké nebo analytické účely a pivo určené k použití pro vědecký výzkum. Jsou to školy různé, což byla novinka, se kterou jsme se setkali až na základě podnětů poslanců.
Součástí balíčku je také novela celního zákona. Ta obsahuje některé dílčí změny, zejména zúžení nutnosti zajišťovat DPH spolu se clem v některých specifických případech dovozu zboží, což bude představovat snížení finanční zátěže podnikatelských subjektů. Máme tam i dílčí novelu daňového řádu, která reaguje především na evropskou legislativu, vzhledem k implicitnímu doplnění, mezi základní zásady správy daní se zavádí tzv. zákaz zneužití práva, který je dnes dovozován judikaturou nebo správní praxí.
Novela zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní obsahuje implementaci DAC 2 a DAC 4 a souvisejících mezinárodních dohod v návaznosti na OECD provedené hodnocení implementace, které jsou potřebné z důvodu posunu ve výkladu těchto implementovaných předpisů. A pak ještě novela zákona o Finanční správě, která obsahuje speciální pravidla pro Finanční správu ve vztahu k zákonu o státní službě. Upravuje daňově analytickou evidenci pro účely ochrany souhrnných analytických dat, aby ta data byla ještě více chráněna.
Novela zákona o Celní správě, ta přináší rozšíření možnosti použití krycích dokladů celníkem v případech, kdy toto zjištění totožnosti potřebuje pro výkon působnosti v oblasti hazardních her nebo evidence tržeb. Oni už mají tuto pravomoc ve vztahu k jiným povinnostem, kompetencím, které mají, rozšiřuje se to tedy pro tyto kompetence, které získali nově před asi dvěma lety.
Já se omlouvám, že jsem vás zahltila takovou spoustou technických detailů, ale ona ta novela z velké části, nebo ten balíček je z velké části technický. Děkuji vám za pozornost.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV