Projekty nevedly k odstranění řady problematických míst a často nezajistily bezpečné přecházení osobám se sníženou schopností orientace. NKÚ také zjistil, že některé nové chodníky nebyly obcemi udržovány, zarůstaly vegetací, parkovala na nich auta atd.
Množství a závažnost zjištěných nedostatků svědčí o špatném fungování systému podpory. Ten je navíc administrativně náročný jak pro příjemce dotace, tak i pro poskytovatele. Proto NKÚ doporučuje systém změnit.
„Bezpečnost a bezbariérovost chodníků je samozřejmě důležitá. Podmínky podpory ale dostatečně nemotivují příjemce k jejímu účelnému a hospodárnému využití. Výše příspěvku od státu a EU se pohybuje na úrovni 85 % až 95 % a obce pak s takto vysokou mírou dotační podpory financují i rekonstrukce komunikací, které to příliš nepotřebují. Jsme přesvědčeni, že finanční podpora ze strany státu má prostředky obcí na tuto oblast jen doplňovat, nikoliv je nahrazovat. Vždyť majiteli těch chodníků jsou právě obce,“ uvedl člen NKÚ Jan Kinšt, který kontrolu vedl. Podle něj by se měla zvážit i možnost využití alternativních druhů podpory, jako jsou např. záruky za úvěry, úrokové dotace nebo návratné výpomoci.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva