Děkuji, paní předsedkyně, za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, pan ministr tady shrnul většinu těch nejdůležitějších prvků tohoto návrhu.
Já bych chtěl zdůraznit, že hlavním cílem předloženého daňového balíčku je vlastně ulehčení života zejména drobným a malým podnikatelům a živnostníkům. Ať už se jedná o snížení administrativní náročnosti související s platbou daní prostřednictvím právě zvýšení limitu pro povinnou registraci k DPH na dva miliony nebo posunutí možnosti využít institutu paušální daně do dvou milionů nebo odstranění některé tvrdosti zákona v parametrech kontrolního hlášení.
Právě byrokratická a administrativní zátěž je jeden z výrazných prvků, které odrazují od podnikání. A pochopitelně s ní spojené časové a finanční náklady. Daňová administrativa je pak největším nositelem této byrokratické zátěže. Když se například podíváte na mezinárodní srovnání podle Doing Business, tak v České republice průměrná firma na daňovou administrativu musí vynaložit průměrně 230 hodin. To je až 47. místo na světě. V rámci Evropské unie jsme až na chvostu, jsme až na jednadvacáté pozici a podnikatelé tak u nás musí vynaložit skoro o 57 hodin více na placení daní než je průměr v Evropské unii. A čas je v podnikání jednou z nejcennějších komodit. Každá uspořená hodina, kterou živnostník může věnovat na vlastní podnikání, je pro něj i pro celou společnost daleko efektivnější. A právě smyslem zde představených navrhovaných úprav je snížení daňové administrativy.
Druhým benefitem z mého pohledu je sjednocení právě limitů na dva miliony korun, což povede k větší přehlednosti daňového systému. My už dnes máme daňové výdajové paušály do dvou milionů korun, to je platný zákon. A v tomto daňovém balíčku se navrhuje ten limit dvou milionů sjednotit jak pro povinnou registraci k DPH, tak právě pro paušální daň, kterou tady představil detailně pan ministr.
V této souvislosti s limitem pro povinnou registraci k DPH bych chtěl upozornit zejména na přechodná ustanovení, která předpokládají aktivní odhlášení od registrace k DPH stávajícím poplatníkům. Je to tedy možnost, že stávající plátci DPH se podle charakteru svého podnikání mohou rozhodnout, zda v systému plátce DPH zůstanou či nikoliv.
Zároveň jak zde říkal pan ministr se změní některé parametry kontrolního hlášení. Dojde k úpravě lhůty pro podání následného kontrolního hlášení na základě výzvy správce daně. Dojde ke snížení pokut na polovinu pro některé povinné subjekty a zároveň dojde, pokud tento návrh projde v tomto znění, k odpuštění té první pokuty v kalendářním roce ve výši deseti tisíc, což je pokuta při podání kontrolního hlášení až na výzvu správce daně v náhradní lhůtě pro všechny poplatníky.
Další prvky tohoto návrhu představil pan ministr, takže nebudu opakovat. Děkuji za pozornost.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.