Vážená paní předsedající, vážený pane premiére, vážené kolegyně, vážení kolegové,
dovolte mi shrnutí obsahu tohoto tisku. Byť se jedná o implementační tisk a lhůty pro implementaci jsme nestihli, je dobré znát obsah, neboť se jedná o problematiku významně zasahující do silniční nákladní dopravy.
Děkuji. Cílem návrhu zákona je vedle implementace předpisů Evropské unie do vnitrostátního právního řádu také zpracování unijně relevantních cílů, které spočívají zejména v efektivnějším výkonu státního odborného dozoru v silniční dopravě, ve snižování administrativní zátěže adresátů právní úpravy a v zohlednění dalších dílčích požadavků vyplývajících z aplikační praxe. Musím podotknout, že Ministerstvo dopravy mi vyšlo vstříc a rozklíčovalo změny, které se týkají výhradně implementace a ostatních změn. Veškeré změny netýkající se implementace jsou skutečně změnami kosmetickými v rozsahu, který je deklarován v důvodové zprávě. Tedy dovolím si konstatovat, že opravdu důvodová zpráva souhlasí s obsahem.
Hlavními oblastmi úpravy návrhu zákona jsou: provozování mezinárodní silniční dopravy vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti přesahující 2,5 tuny a nepřesahující 3,5 tuny, určenými k přepravě zvířat nebo věcí. Vysílání řidičů dopravci usazenými v jiných členských státech Evropské unie a ve třetích zemích. Kontrola dodržování požadavků na týdenní pracovní dobu, délky směny při práci v noci a přestávky na jídlo a oddech řidičů, pomocníků řidiče a průvodčích. Dočasné výjimky z požadavků na dobu řízení vozidla, bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku a z požadavku na vedení záznamů o těchto skutečnostech. Přeshraniční spolupráce v oblasti kontroly usazení dopravců a v oblasti dodržování požadavků na dobu řízení vozidla, bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku a požadavků na vedení záznamů o těchto skutečnostech. Návrh se také týká postihu objednatelů přepravy.
Nyní k dalším dílčím zpracovaným požadavkům vyplývajícím z předpisů Evropské unie. Nahrazení dosavadní lhůty jednoho měsíce pro dodatečné prokázání trvání finanční způsobilosti pro podnikatele v silniční dopravě provozované velkými vozidly lhůtou až šesti měsíců podle výzvy dopravního úřadu. Upřesnění nebo doplnění ustanovení jiných zákonů, na ochranu zvířat proti týrání, zákona o pozemních komunikacích, zákona o silničním provozu a zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích upravujících zasílání pravomocných rozhodnutí o vybraných přestupcích, které mohou vést ke ztrátě dobré pověsti dopravce či jeho odpovědného zástupce dopravním úřadům a upřesnění souvisejících ustanovení v zákoně o silniční dopravě. Rozšíření výčtu údajů vedených v rejstříku podnikatelů v silniční dopravě o údaje týkající se počtu zaměstnanců podnikatele v silniční dopravě a hodnocení rizika podnikatele podle přímo udržitelného předpisu Evropské unie. Údaje o počtu zaměstnanců Ministerstvo dopravy získá od České správy sociálního zabezpečení z jí spravovaných informačních systémů. Zmocnění pro opatřování plomb tachografů jedinečnou zvláštní značkou v případě odstranění či porušení původních plomb orgány Policie České republiky nebo osobami vykonávajícími státní odborný dozor. Změny se také dotýkají výkonu státního odborného dozoru v silniční dopravě. Rozšíření věcné působnosti k výkonu státního odborného dozoru Ministerstva dopravy, a to na všechny věci s výjimkou taxislužby. Ministerstvo dopravy využije odborníky zařazené do již existujících mobilních expertních jednotek, zaměstnance centra služeb pro silniční dopravu, jimž vydá příslušná pověření k výkonu státního odborného dozoru. Vypustí se veškeré kompetence přiznané celním úřadům.
Návrh zpracovává snižování administrativní zátěže adresátů právní úpravy, což je velmi významné pro další činnost. Podnikatel v silniční dopravě nebude muset nahlašovat dopravnímu úřadu údaje týkající se jím provozovaných vozidel, pokud bude současně provozovatelem vozidla a podle zápisu v registru silničních vozidel bude vozidlo určeno k provozování silniční dopravy pro cizí potřeby tímto podnikatelem. Zrušení povinnosti podnikatelů v silniční dopravě provádět opravy velkých vozidel na plochách k tomu určených a uchovávat doklad o provádění údržby mimo vlastní prostory po dobu 2 let. V případě vozidel používaných pro výcvik žadatelů o řidičské oprávnění nebo průkaz profesní způsobilosti řidiče nebude povinností užívat tachograf, byť jím bude vozidlo vybaveno.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.