Pokud se tyto výrobní činitele, tedy jak výrobní zařízení, tak akumulátorové baterie, dostanou v té době do přijatelných cenových poloh (a o tom nepochybuji), stanou se předmětem širokého zájmu stále se rozšiřujícího počtu lidí – malovýrobců elektřiny ze střední třídy.
Je to ekologické, bude to levné a občan díky takové technologii bude prakticky nezávislý na státu, respektive na velkých výrobcích elektřiny, jako jsou ČEZ, RWE či E.ON nebo PRE. Nebo jak se v té době budou jmenovat. Pro mnoho lidí to bude jistě velmi atraktivní téma.
Umím si představit, jak za nějakých deset let přicházím večer před spaním ke svému elektromobilu, natáhnu k němu nabíječku, a z akumulátoru začnu dobíjet elektromobil vlastní elektrickou energií, kterou vyrobilo mé solární zařízení v průběhu dne.
Provoz mého dopravního prostředku se zlevní, přitom bude ekologičtější. A budou-li takto postupovat desetitisíce a postupně statisíce lidí, bude republika méně závislá na dovozu surovin, jako je ropa či zemní plyn.
Podívejme se na další zajímavá čísla, která uvádí německý časopis Handelsblatt, která se týkají současného rozšíření elektromobilů na hlavních světových trzích v USA Evropě a Číně. Podívejme se také na dynamiku jednotlivých firem, které nyní vyrábějí elektromobily. A podívejme se konečně také na perspektivu, jak tyto trhy mohou vypadat do deseti let.
Prodej elektromobilů ve světě v prvním pololetí tohoto roku podle hlavních výrobců:
Prodej elektromobilů v prvním pololetí tohoto roku v tisísích kusů. 10 největších výrobců |
|||
značka |
I. pol. 2016 |
změna I. pol. 2015 |
|
BYD |
14,1 |
4,4 |
|
Nissan |
9,9 |
-3,2 |
|
Tesla |
9,5 |
-1,3 |
|
VW Group |
8,8 |
-2,9 |
|
BMW Group |
6,9 |
0,5 |
|
Mitsubishi |
5,2 |
-3,8 |
|
Renault |
4,7 |
-0,6 |
|
BAIC |
4,7 |
1,9 |
|
GM |
4,2 |
0 |
|
Ford |
3,6 |
-1,1 |
|
Zdroj: Handelsblatt |
|
prodej elektromobilů v jednotlivých regionech v letech 2015 a 2016 |
||||
|
2015 |
2016 |
změna v % |
|
Čína |
56 000 |
127 000 |
128 |
|
Japonsko |
11 000 |
15 000 |
28 |
|
Evropa |
81000 |
99000 |
21 |
|
USA |
54000 |
64000 |
18 |
|
Ostatní |
6000 |
8000 |
26 |
|
zdroj: Handelsblatt |
Meziroční nárůst prodeje elektromobilů v Číně je impozantní. Ostatní trhy sice rostou, ale pomaleji, nežli by bylo žádoucí.
Odhad poptávky po elektromobilech a hybridech v milionech kusů v letech 2020 a 2025:
Poptávka po elektromobilech (v milionech kusů) |
||||||
|
Evropa |
USA |
Čína |
|||
|
elektromobily |
hybridy |
elektromobily |
hybridy |
elektromobily |
hybridy |
2015 |
0,1 |
0,1 |
0,05 |
0,05 |
0,1 |
0,1 |
2020 |
0,3 |
0,5 |
0,3 |
0,3 |
0,8 |
0,8 |
2025 |
0,9 |
1,9 |
0,8 |
0,5 |
1,5 |
1,7 |
Jak je patrné z tabulky, velmi rychle rostoucím trhem s elektromobily bude do roku 2025 Evropa a také Čína. V relaci k počtu obyvatelstva bude mít Evropa před Čínou mírný náskok. Jde samozřejmě jen o záměry a odhady, skutečná poptávka může být jiná.
Zajímavý je poněkud rozdílný očekávaný vývoj v USA, kde se neočekává tak vysoká dynamika prodeje jako v Evropě či v Číně, ale jedná se o trh, který je kvantitativně menší. Vyšší příjmové vrstvy americké společnosti budou pravděpodobně stále dávat přednost klasickým americkým luxusním automobilům.
V každém případě je analýza v Handelsblatt velmi zajímavou sondou do oblasti elektromobilů, do současnosti i do budoucího vývoje jejich výroby a prodeje.
Vyšlo na Vasevec.cz. Publikováno se souhlasem vydavatele.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV