Piráti upozorňují, že je v tomto případě PPP financování pro stát nevýhodné a zkoušet by se mělo na jiném typu projektu, než je rutinní výstavba dálnice. „Podle našich propočtů tak stát prodělá 4 až 5 miliard. Úroková sazba 4 procenta je vyšší, než za kolik si stát běžně půjčuje. Česko bude dálnici investorovi splácet 25 let, dluh se ovšem nepromítne do schodku státního rozpočtu, což zatemňuje informace o skutečném stavu veřejných financí,“ vysvětlil pirátský poslanec Mikuláš Ferjenčík.
Poté, co finanční závazek schválila Sněmovna, má PPP zelenou, zbylý úsek dálnice se má začít stavět už v březnu a hotový má být za 4 roky. Důvodem, proč vláda zvolila pro dostavbu D4 právě PPP, je právě urychlení výstavby a pilotní ověření tohoto způsobu financování, s nímž v Česku zatím nemáme zkušenosti. „Financování formou PPP většina států používá ve dvou případech – pokud stát potřebuje postavit projekt s vysokou mírou rizika zvýšení nákladů jako je např. stavba letiště nebo v případě nedostatku prostředků. V našem případě jsou ale rizika téměř nulová, stát má vykoupené pozemky, platné stavební povolení i hotový projekt a postavit dálnici standardním postupem není složité. Výhodné je to tedy především pro soukromého investora,“ dodal pirátský poslanec pro gesci dopravy Ondřej Polanský.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV