Podle některých kolegů nicméně je letní čas nařízen Evropskou unií a toto přesvědčení odvozují z existence evropské směrnice 2000/84/ES, kterou se stanoví začátek a konec letního času pro všechny členské státy společenství z důvodu harmonizace podmínek vnitřního trhu. Evropský komisař Kallas ale v roce 2011 jasně řekl, že Evropská komise zavedení letního času ve své působnosti nemá. I já jsem přesvědčen, že klíčovou kompetenci mají v rukou jedině samy členské státy a na příkladu České republiky si zde dovolím ukázat, na čem toto přesvědčení zakládám.
Letní čas jako takový byl v České republice zaveden zákonem 54/1946 Sb. o letním čase. Tento zákon stále platí a platil tedy i při našem vstupu do EU. Letní čas jako takový u nás tedy Unijní legislativou zaveden nebyl. K zavedení společného letního času také neexistuje žádné zmocnění ve Smlouvách o EU (konsolidované znění v Lisabonské smlouvě) a proto by ani z unijní úrovně zaveden být nemohl.
Když si přečteme pozorně preambuli zmíněné unijní směrnice 2000/84/ES, najdeme v ní mimo jiné toto: "Vzhledem k tomu, že členské státy uplatňují úpravu letního času,.......", tedy konstatuje se, že letní čas jako takový je v době přijetí směrnice členskými státy již zaveden, a pokračuje se ".... je pro fungování vnitřního trhu důležité, aby bylo pro začátek a konec období letního času stanoveno společné datum a čas v celém Společenství.", tedy konstatuje se, proč a co je harmonizováno. Z výše uvedeného vyplývá, a v příslušných předpisech se konstatuje, že letní čas již byl v členských státech zaveden jejich vnitřními předpisy, a že Unie v rámci své kompetence pouze stanovuje ve všech státech EU stejné datum jeho zahájení a ukončení v zájmu fungování vnitřníh trhu, což učinit může.
Zrušit letní čas mohou jedině členské státy EU
Vzhledem k tomu, že jde o směrnici, tak závisí do značné míry na členském státu, jak ji implementuje. Proto ve sbírce zákonů ČR 222/2011 najdeme nařízení vlády ze dne 29. června 2011 o zavedení letního času v letech 2012 až 2016 v tomto znění: "Vláda narˇizuje podle § 1 zákona cˇ. 54/1946 Sb., o letním cˇase, a k provedení zákona cˇ. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve zneˇní pozdeˇjších prˇedpisu°:" a teprve v následující části "Předmět úpravy" se cituje směrnice Evropské unie: "Toto narˇízení zapracovává prˇíslušné prˇedpisy Evropské unie a upravuje zavedení letního času v letech 2012 až 2016”. Je tu tedy opět celkem jasně řečeno, že zákonný podklad existence letního času jako takového je v samotném českém právu a teprve harmonizace jeho počátku a konce v konkrétním pětiletém období je založeno v právu Unijním.
Na závěr bych rád poznamenal, že letní čas nemám rád, také se domnívám, že má negativní účinek když ne přímo na naše zdraví tak přinejmenším na psychiku a kdybych ho mohl obratem ruky zrušit, učinil bych tak. Bohužel to učinit nemohu a nemůže to udělat ani Evropský parlament. Zrušit letní čas mohou jedině samy členské státy Evropské unie.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV