Hlavním cílem soutěže, která je určena nejen pro města, ale také obce a kraje, je propagace konkrétních projektů a dlouhodobých strategií celostátních modelů Smart City. Organizátorem projektu je městská společnost Operátor ICT (OICT).
Vzdálená správa dopravního značení testuje IoT technologie, které poskytují informace o GPS poloze, pozici vůči geomagnetickému poli Země nebo změně náklonu oproti výchozímu stavu u dopravních značek, které mají nainstalovaný senzor. „Město má nyní nástroj, který bez nutnosti kontroly na místě umožňuje na dálku sledovat, v jakém stavu se dopravní značení nachází. Ať už jde o značky přenosné při blokovém čištění ulic, nebo o značky stálé v?lokalitách, kde často dochází k?vandalismu či nehodám. Projekt je skvělou ukázkou, jak mohou inovativní technologie zjednodušit procesy při správě města. Toto ocenění mě velmi potěšilo,“ uvádí primátor hl. m. Prahy Zdeněk Hřib.
Typickým příkladem využití této technologie jsou značky blokového čištění. Pracovníci města musí denně kontrolovat několik stovek těchto mobilních značek, přičemž vozidla určená ke kontrole ročně najedou přibližně 56 tisíc kilometrů.
Pokud se technologie osvědčí, kontrola se bude provádět pouze u dopravního značení, u kterého senzor zašle informaci o změně od původního stavu. „Ocenění našeho projektu potvrzuje, že Praha je leaderem v oblasti zavádění a testování inovativních řešení v městském prostředí. Náš projekt vychází z koncepce Smart Prague 2030 a napomůže naplňování klimatického závazku hlavního města. Díky vzdálené správě značení může dojít k úspoře až 70 procent ročního nájezdu a snížení ekologické zátěže Prahy až o 8,45 tuny CO2. Mělo by také dojít k výraznému uvolnění kapacity zaměstnanců pověřených kontrolou,“ říká Matej Šandor, místopředseda představenstva OICT.
Celková finanční úspora je odhadována na 1 milion korun ročně při minimální předpokládané životnosti technologie 5 let. Součástí projektu je i testování značek s proměnnými údaji, které lze měnit skrze vzdálený přístup kdykoli je potřeba. Kromě finančních úspor a snížení emisí CO2 chce projekt zvýšit i informovanost a bezpečnost Pražanů a účastníků silničního provozu.
„Centrem moderní metropole je neoddiskutovatelně člověk, proto se dlouhodobě chceme profilovat jako město, které nedělá technologie pro technologie, ale pro lidi, kteří ve městě žijí, a projekt vzdálené správy dopravního značení je přesně ten případ,“ dodává Petr Suška, člen představenstva OICT.
Letošní třetí ročník ocenil projekty v celkem čtyřech kategoriích. Odborná porota se skládala se zástupců a zástupkyň z řad státní a veřejné správy, odborových svazů, inovačních platforem a zástupců významných dodavatelů.?Organizátorem soutěže je Smart City Innovations Institut, jehož cílem je podpora prioritních os ekosystému Smart City/Smart Region v České republice.
Slavnostní předání cen se uskutečnilo ve čtvrtek v prostorách Českého vysokého učení technického v Praze na Českém institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC). Záštitu nad akcí převzaly Ministerstvo pro místní rozvoj, Asociace krajů ČR, Svaz měst a obcí, Národní centrum energetických úspor, Centrum marketingového výzkumu a tržních analýz VŠE, Czech Smart City Cluster, Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky, Pražský inovační institut a Svaz moderní energetiky.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.