V prvé řadě jde o výrazné zvýšení daňových slev. Většina z nich se nezvyšovala již neuvěřitelných třináct let, přestože ekonomická situace je, zejména kvůli vývoji inflace, růstu cen a základních životních nákladů, již úplně někde jinde než tehdy. Svým návrhem se proto snažíme o náprava tohoto neúnosného stavu, kdy došlo k výraznému oslabení samotného základního účelu a smyslu daňových slev - a kdy je jejich působení ve směru ke zvýšení čistého příjmu daňových poplatníků stále nižší a méně citelné. A zadruhé mi samozřejně jde o významné snížení přímé daňové zátěže pro všechny daňové poplatníky-fyzické osoby výrazněji pak pro manžele, potažmo pro rodiny.
Snižme daňové slevy!
Navrhuji tedy zvýšení základní slevy na poplatníka na 37 260 Kč ročně (tzn. na 3 105 Kč měsíčně).A v zájmu posílení podpory institutu rodiny a manželství a jejich ekonomického a sociálního postavení ve společnosti pak navrhuji zvýšit na jedenapůlnásobek současného stavu, tedy na 37 260 Kč ročně, i slevu na manžela (resp. manželku) daňového poplatníka žijícího s ním ve společné domácnosti, a to souběžně s jedenapůlnásobným zvýšením hranice ročních příjmů tohoto manžela (manželky) – na 102 000 Kč ročně - do které je tuto slevu možné uplatnit. Mj. i proto, aby na tuto slevu dosáhly i všechny pracující rodiny, kde matka čerpá tzv. mateřskou dovolenou a pobírá dávky peněžité pomoci v mateřství.
Dále navrhuji zvýšení všech dalších slev na dani z příjmu fyzických osob, u kterých k poslední úpravě došlo v roce 2008:
- U základní slevy na invaliditu, je-li poplatníkovi přiznán invalidní důchod pro invaliditu prvního nebo druhého stupně, a to z 2 520 Kč na 5 040 Kč ročně.
- U rozšířené slevy na invaliditu, je-li poplatníkovi přiznán invalidní důchod pro invaliditu třetího stupně, a to z 5 040 Kč na 10 080 Kč ročně.
- U slevy pro držitele průkazu ZTP/P z 16 140 Kč na 24 210 Kč ročně.
- A u slevy pro (pracujícího) studenta po dobu, po kterou se soustavně připravuje na budoucí povolání studiem nebo předepsaným výcvikem, a to ze 4 020 Kč na 8 040 Kč ročně.
Důležitým motivem této skupiny navrhovaných úprav je pomoc našim zdravotně handicapovaným spoluobčanům, jejichž příjmy z invalidních důchodů jsou vesměs velmi nízké a tyto osoby musí k zajištění slušné životní úrovně dále pracovat či živnostensky podnikat. Proto je efektivní cestou ke zvýšení jejich čistých příjmů právě zvýšení daňových slev, což je de facto snížení daně z příjmu svého druhu. Zvýšení roční daňové slevy na studenta pak má za cíl finančně ocenit a zvýhodnit pracující studenty a také částečně pomoci jejich rodičům a rodinám, zejména těm sociálně a příjmově slabším.
Pomoc pracujícím rodinám
Druhou skupinu daňových legislativních návrhů, které jménem hnutí SPD předkládám, představuje zvýšení jednotlivých daňových zvýhodnění na vyživované dítě pro pracující rodiče. Navrhuji, aby se tato zvýhodnění zvýšila z dosavadních 15 204 Kč na 30 408 Kč ročně na jedno vyživované dítě, z 22 320 Kč na 38 808 Kč ročně na druhé vyživované dítě a konečně 27 840 Kč na 96 816 Kč ročně na třetí a každé další vyživované dítě.
Cílem tohoto návrhu je dosáhnout snížení daňové zátěže – a tím i významného zvýšení čistých příjmu - pro pracující rodiče a jejich rodiny a domácnosti, výrazné zvýšení motivace pro zakládání rodin, a to hlavně rodin s více dětmi – a v neposlední řadě též snaha o to, aby pracující rodiče, a to nejen rodiče-samoživitelé, byť jejich životní situace je v tomto ohledu nejtěžší, nebyli nuceni žádat o dávky státní sociální podpory či o sociální dávky pomoci v hmotné nouze proto, aby zabezpečily základní životní potřeby a slušný život pro své děti.
Samozřejmě se jedná i o opatření, které povede ke dlouhodobému zvýšení porodnosti v České republice, což je jednoznačně žádoucí a potřebný vývoj. Jedná se o klíčový veřejný zájem ve smyslu budoucího pozitivního vývoje české společnosti tak, aby byly zajištěny stabilní, udržitelné a dostatečné zdroje financování sociálních transferů. Na prvním místě pak financování tzv. mandatorních sociálních výdajů, především důchodů všech typů a také pojistných sociálních dávek i dalších součástí systému naší sociální politiky. Bez toho, aby si na tyto služby museli čeští občané připlácet z vlastních kapes.
Navrhovaná opatření by přinesla pracujícím rodičům jednoho či dvou dětí ročně desítky tisíc korun čistého příjmu navíc oproti současnému stavu, u rodičů pečujících o tři a více dětí by to již bylo zlepšení jejich příjmové situace o více než 100 tisíc korun ročně.
Podpořme zejména pracující s nižšími příjmy
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Článek byl převzat z Profilu Bc. Lucie Šafránková
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.