Schválený návrh vychází ze soutěže realizované v roce 2019, ze které vybrala porota složená z nezávislých odborníků i ze zástupců Prahy a Středočeského kraje vítězný návrh studia superlative.works.
Nyní tedy dojde k postupné náhradě původního loga a grafické identity PID za novou podobu. Všechna nově objednávaná vozidla budou nyní poptávána v barevné kombinaci červené a světle šedé s vertikálním členěním barevných pruhů. Rada Středočeského kraje bude tuto změnu schvalovat ve čtvrtek 17. června 2021.
Cílem záměru na novou jednotnou vizuální podobu PID bylo prezentovat službu hromadné dopravy jako moderní, ale především srozumitelný a provázaný systém 21. století, usnadnit orientaci při cestování tak, aby cestující vždy našli všechny potřebné informace intuitivně na stejných nebo podobných místech, ve všech typech dopravních prostředků a bez ohledu na dopravce. V systému Pražské integrované dopravy je nyní zahrnuto 30 dopravců. Jednotlivých typů dopravních prostředků je v současné době kolem 70. Aktuálně se systém PID rozšiřuje na celé území Středočeského kraje, proto je vhodné začít implementovat novou moderní podobu tohoto systému reflektující pokrytí veřejné dopravy v rámci celého území Prahy i Středočeského kraje, a aby její uživatel na první pohled jasně identifikoval, že mu v daném vozidle platí jízdenka PID. Dosud platil odlišný grafický manuál pro městské autobusové linky v Praze a samostatně pro autobusy ve Středočeském kraji. U vlaků, tramvají i metra se dosud žádný jednotící styl neuplatňoval.
„Všechny nove´ vozy Pražské integrované dopravy budou mít do budoucna novou tvář: moderní barevné řešení, díky kterému snadno každý rozpozná dopravní prostředky, kde platí Lítačka. Jednotná podoba má vyzdvihnout hlavní přínos integrované dopravy, což je možnost cestovat napříč Prahou i regionem na jednu jízdenku bez ohledu na druh dopravy či dopravce. Postupně bude podoba každého autobusu, tramvaje, vlaku nebo metra neodmyslitelně patřit k jedné značce – té naší, pro kterou dopravci jezdi´. Budováni´ silné vizuální a hlavně jednotné´ identity MHD není nic neobvyklého. Je to značka jako každá jiná a evropské metropole s kvalitní veřejnou dopravou jdou touto cestou – namátkou žlutý Berlín, červený Londýn nebo modry´ Stockholm. Nový design také myslí na vozíčkáře a rodiče s kočárky. Navádění bude mnohem více uživatelsky příjemné a přehledné. Dnes se musí lidé orientovat podle malých samolepek u dveří, které přestanou být vidět po otevření dveří. Teď je vystřídá jasné a výrazné navádění, které nikdo nepřehlédne. Zároveň nebudeme vynakládat žádné další náklady navíc. Jde o to, že všechny dopravní prostředky, které budeme nakupovat, výrobci rovnou zhotoví v jednotném designu,“ uvádí náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
„Vychází to z jednání obou rad a Rada Středočeského kraje o design manuálu bude rozhodovat tento týden ve čtvrtek,“ říká radní pro veřejnou dopravu Středočeského kraje Petr Borecký.
Nový grafický manuál, jehož konkrétní výstupy budou ještě během letošního roku dolaďovány a pilotovány, obsahuje nejen nové logo PID a z něj odvozené grafické výstupy a podobu jednotlivých typů vozidel, ale také nové logo organizátorů dopravy ROPID a IDSK včetně uniforem jejich provozního personálu. „Ke stávajícím základním výkresům dvacet typů vozidel bude ještě letos doplněno zbylých cca padesát typů a podtypů včetně aktuálních vzorů pro nejbližší chystané nákupy nových vozidel jednotlivými dopravci. Finalizovaný manuál se pak stane závaznou přílohou standardů kvality PID, které platí pro všechny dopravce PID v Praze i Středočeském kraji včetně připravovaných soutěží na nové autobusové dopravce od roku 2024. V cílovém stavu bude v systému PID zapojeno cca 700 vozů metra, 900 tramvají, 350 vlaků a 3 000 autobusů, chystají se také trolejbusy,“ doplňuje ředitel ROPID Petr Tomčík.
Detaily nového manuálu budou ještě v průběhu letošního roku projednávány a dolaďovány s jednotlivými dopravci, výrobci vozidel i zástupci jednotlivých skupin cestujících, zejména těch s pohybovým omezením nebo nevidomých a slabozrakých. Nové piktogramy a samolepky pak budou pilotovány na vybraných prototypech vozidel.
V novém designu budou dodávána všechna další nově pořizovaná vozidla nebo vozy, které projdou modernizací či velkou opravou a musely by se stejně nově lakovat nebo polepovat. Nové grafické řešení se netýká tradiční ikonické tramvaje T3 a zatím ani některých dalších typů vozidel, u nichž se v dohledné době neočekává nutnost přelakování (např. tramvaje typu 15T nebo metro typu M1). Aplikace nového barevného řešení pouze na nové nebo rekonstruované vozy tedy znamená, že objednatelé dopravy nevynaloží jakékoliv další vícenáklady na tuto změnu. Naopak, díky ekonomičtější variantě menšího počtu barev, které jsou odolnější vůči běžnému provoznímu znečištění, přinese tato změna úspory. Náklady na soutěž a vytvoření grafického manuálu byly 1 940 000 Kč.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV