Nová směrnice by měla zvýšit ochranu vysílaných pracovníků a zajistit spravedlivější hospodářskou soutěž pro podniky na vnitřním trhu Unie. Poslanci její konečné znění, které je výsledkem dohody vyjednavačů EP a Rady (ministrů) EU, schválili poměrem hlasů 456 (pro): 147 (proti): 49 (zdrželo se hlasování).
"Revize směrnice o vysílání pracovníků prošla velmi náročným vyjednáváním jak v Evropském parlamentu a v Radě, tak mezi oběma institucemi, výsledný kompromis je podle mého názoru přijatelný. Podpořila jsem ho mimo jiné i proto, že se pro jeho přijetí vyjádřily odbory v České republice, ke kterým má sociální demokracie přirozeně blízký pohled na toto téma. Přijatý text bere v potaz i specifické postavení dopravního sektoru, který bude řešen ve zvláštním předpisu, jehož parametry rovněž procházejí složitou debatou. Narážíme zde na samu podstatu fungování vnitřního trhu EU a zásadní rozpor, který má v sobě zakódován po rozšíření EU o ekonomicky slabší země. Na jedné straně stojí otázka volného pohybu pracovníků a poskytování služeb, na druhé rozdílné sociální standardy ve vysílajících a přijímajících zemích. Nalézt společný jmenovatel je velmi složité. Nikdo by neměl tleskat konkurenci pouze na základě levné pracovní síly ani snaze bránit vlastní trh uměle vytvářenými překážkami, ať již pod jakýmkoliv zdůvodněním," uvedla poslankyně Evropského parlamentu Olga Sehnalová.
Spravedlivější odměna
Na základě schváleného textu se budou obecná pravidla odměňování hostitelského členského státu vztahovat na pracovníky vyslané na jeho území z jiného členského státu. Kromě právních předpisů mohou členské státy rozhodnout, že se vůči pracovníkům vyslaným na jejich území budou vztahovat ustanovení velkých, regionálních nebo odvětvových kolektivních smluv, které se dosud týkaly pouze pracovníků ve stavebnictví.
Lepší podmínky
Náklady spojené s cestováním, stravováním a ubytováním vyslaných pracovníků by měli hradit zaměstnavatelé a zaměstnancům by neměly být strhávány z platů. Zaměstnavatelé také budou muset vyslaným pracovníkům zajistit důstojné ubytování v souladu s vnitrostátními předpisy.
Doba vyslání
Vyslání by nemělo trvat déle než dvanáct měsíců, s možným prodloužením o dalších šest měsíců. Na zaměstnance, který zůstane v daném státě po uplynutí této lhůty, se začnou vztahovat všechny předpisy hostitelské země týkající se pracovních podmínek.
Ochrana před podvodným vysláním
Členské státy by měly úzce spolupracovat ve snaze ochránit pracovníky před podvodným vysíláním. Podvodné vyslání může nastat například tehdy, jestliže se podnik s reálnou základnou a zaměstnanci v jistém státě zaregistruje jako tzv. schránková firma v jiné zemi EU a z důvodu úspory nákladů papírově vyšle své zaměstnance z dané země do svého členského státu.
Mezinárodní silniční doprava
Podmínky vysílání v odvětví silniční dopravy budou předmětem samostatné právní úpravy (ZDE) v rámci balíčku předpisů v oblasti mobility (ZDE). Do jejího schválení a nabytí účinnosti se na řidiče budou vztahovat pravidla původní směrnice o vysílání pracovníků z roku 1996.
Účinnost za dva roky
Text nové směrnice musí po Evropském parlamentu odsouhlasit i Rada (ministrů) EU. Členské státy budou mít následně dva roky na implementaci jejích ustanovení do svých vnitrostátních právních předpisů.
Souvislosti
Vyslaným pracovníkem je zaměstnanec, který na základě pokynu zaměstnavatele vycestuje do jiného členského státu, aby tam dočasně poskytoval služby své společnosti. V roce 2016 bylo v rámci EU vyslaných do jiného členského státu 2,3 milionu pracovníků. Počet vyslaných pracovníků vzrostl mezi lety 2010 a 2016 o 69 %.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV