Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, vážení senátoři, vážené senátorky.
Při projednávání tohoto zákona v Poslanecké sněmovně PČR byla k návrhu zákona připojena zcela nová a nesouvisející část týkající se úprav stavebního zákona. Součástí těchto změn je také novelizace § 152 odst. 2 stavebního zákona, která výrazným způsobem omezuje zákonné zmocnění zeleného statutárního města Ostravy, města Brna a hlavního města Prahy ke stanovení vlastních podrobných požadavků na výstavbu, a to aniž by takové změny týkající se zásadně našich kompetencí, tzn. těch obcí, byly jakkoli s námi či dalšími městy projednány.
Podle aktuálního znění § 152 může zelená Ostrava, ale také Brno a Praha stanovit v rozsahu zákonného zmocnění vlastní požadavky na vymezování pozemků, umísťování staveb a technické požadavky na stavby. Může regulovat územní požadavky i pro stavby technické infrastruktury podle vlastních potřeb tak, jak jsou zásadní pro charakter a kvalitu veřejného prostoru.
Na základě předmětného zmocnění bylo v Ostravě schváleno nařízení č. 17/2024, o požadavcích na výstavbu ve statutárním městě Ostravě a obdobně také v Brně a v Praze, ještě dříve předtím. To vymezuje potřebné výjimky oproti celostátní úpravě. Pokud by bylo zmocnění ke stanovení územních požadavků na stavby technické infrastruktury nejen pro město Ostrava zrušeno, znamenalo by to, že dojde k narušení požadavků na kvalitu a prostupnost veřejných prostranství, pokud by na nich města nemohla regulovat a koordinovat uspořádání sítí technické infrastruktury.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV