Dobrý den, děkuji za slovo, paní předsedající, dobrý den, dámy a pánové. Dovolte mi, abych vám ve stručnosti představil senátní návrh zákona, který v podstatě navazuje na iniciativu nás a našich kolegů z předcházejícího období, kdy jsme tento návrh v Senátu schválili. V Poslanecké sněmovně bohužel tento návrh nebyl projednán a novými volbami spadl pod stůl.
Pokud si vzpomenete, tento legislativní návrh vznikl z podpory nebo z iniciativy občanů, kteří po celé České republice sesbírali více než deset tisíc podpisů na petici a ta se dostala až k nám do Senátu, dokonce ji sem přivezl jeden zdatný cyklista až z Moravy na kole.
Petice je důkazem toho, že návrh není žádným naším výmyslem, ale že ho chtějí sami lidé – cyklisté. A otázka je, že po nějakém sportovním výkonu, kdo by se rád neosvěžil pivem nebo kapkou dobrého moravského vína, nehledě na to, že všichni doktoři potvrdí, že nejlepší iontový nápoj je pivo.
Předložený návrh je po obsahové stránce v podstatě totožný s jeho předcházejícím a jde cestou tolerování používání alkoholických nápojů před jízdou nebo během jízdy u osob, které řídí osobní kolo. Jedinou změnou je limit alkoholu, který by měl být tolerován. Po debatě s kolegy jsme se rozhodli snížit hranici toleranci alkoholu z původně schválených 0,8 promile na 0,5 promile. Omezující podmínky pro tuto výjimku z obecného zákazu používání alkoholu v silničním provozu jsme jinak ponechali stejné. Dovolím si je v krátkosti zrekapitulovat:
Za prvé. Cyklista musí jet na jednomístném kole sám, nepoveze děti na sedadle pro přepravu dítěte, ani nepotáhne přívěsný vozík či jiné připojené dětské kolo a podobné věci.
Další kumulativní podmínkou je, že při takové jízdě pojede po stezkách pro cyklisty, účelových místních komunikacích nebo silnicích III. třídy. Ostatní silnice jsou zakázány.
Dalším předpokladem pro využití výjimky ze zákazu používání alkoholu je požadavek, aby u alkoholu nebyla vyšší výše než 0,5 promile.
Zde bych znovu rád vyzdvihl, že jsme tento návrh upravili oproti původně schváleným 0,8 promile na zmíněných 0,5 promile.
Poslední navrhovanou změnou doprovázející záměr je limitování maximální pokuty cyklisty, který při jízdě pod vlivem alkoholu nedodrží některou z výše uvedených kumulativních podmínek, a to do výše maximálně 500 korun. Nyní hrozí pokuta mezi 2.500 Kč až 20.000 Kč.
Závěrem bych rád uvedl, že jsme se inspirovali sousedními zeměmi a tolerovaná úroveň alkoholu 0,5 promile v krvi je stejná v okolních zemích a de facto odpovídá dvěma desítkám piva či jedné sklence vína.
Prosím kolegy, abychom předložený návrh přikázali k projednání do senátních výborů, kde můžeme dál pokračovat v diskusi. A osobně bych navrhoval výbor pro zdravotnictví a sociální politiku. Děkuji za pozornost.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV