Senátorka Kordová Marvanová: I justice říká, že to je formulováno špatně

22.01.2025 22:33 | Monitoring

Projev na 5. schůzi Senátu ČR 22. ledna 2025 k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace.

Senátorka Kordová Marvanová: I justice říká, že to je formulováno špatně
Foto: Interview ČT24
Popisek: Senátorka a advokátka Hana Kordová Marvanová

Vážené senátorky, vážení senátoři, myslím, že tato emotivní debata, kterou ale, já se domnívám, že nevyvolávám, protože mně jde jen o upozornění na chyby, jak je ten zákon formulován, jinak považuji lex Ukrajina 7 za velmi důležitý zákon, takže ta emotivní debata ukazuje, že totiž vláda udělala chybu, když do zákona, který byl velmi důležitý, který musí být přijat co nejrychleji, aby byla zajištěna dočasná ochrana ukrajinských občanů, kteří prchli na naše území v souvislosti s agresivním vpádem putinovského Ruska na Ukrajinu, že tato debata, místo toho, abychom to rychle odsouhlasili, tak se soustředí na přílepky, ať už protiústavní přílepky nebo přílepky, v laickém slova smyslu věci, které vláda do toho návrhu nezařazovala. Tyto přílepky budí problémy. Myslím, že by si to měl vzít pan ministr k srdci, vyřídit to poslancům, že by takovéto věci překvapující bez dostatečné diskuse a propracovanosti vůbec neměly být do zákona zařazeny.

Celkově ten zákon samozřejmě chválím, ale ty tři body, které tady jsou diskutovány, jsou prostě problém. Byly odhlasovány ve třetím čtení v Poslanecké sněmovně, nebyly domyšleny dopady.

Chci se vyjádřit ke dvěma, které podle mě i splňují to, že jsou to protiústavní přílepky. Mrzí mě, že o tomto zákonu sněmovna hlasovala 18. 12., když předtím 10. 12., 8 dní předtím, vydal Ústavní soud nález, který byť těsnou většinou definoval, co by považoval za přílepek, a to jest, já jsem si to jako právník samozřejmě také prostudovala úplně celé, ten jeho nález, Ústavní soud hodnotí jako přílepek takový pozměňovací návrh, který nemá úzký vztah ani k účelu ani k obsahu předmětu původního zákona, současně v Poslanecké sněmovně nebylo dosaženo širokého konsensu na jeho přijetí. Tento zákon se týkal podmínek pobytu ukrajinských občanů na našem území. To byl ten jeho účel. Pokud tento zákon dodatečně upravuje ztížení možností získat české státní občanství pro občany Ruské federace, nesouvisí to s pobytem Ukrajinců na našem území. Pokud tento zákon zavádí nový trestný čin, který notabene se vůbec netýká Ukrajinců, ale předpokládá se, že se to nejspíš může týkat českých občanů nebo lidí, kteří na našem území dlouhodobě pobývají a pracují, třeba pro Rusko nebo pro Čínu, což je reálný problém, který se řeší. Ale neměl se řešit v lex Ukrajina, protože ten způsob řešení byl špatný.

Jenom stručně se vyjádřím k prvnímu problému, protože i k tomu jsme debatovali a přijali na sociálním výboru určitý pozměňovací návrh, a to je ztížení nabývání občanství ČR pro občany Ruské federace. Tak jako vy všichni i já jsem obdržela spoustu stížností ruské komunity, která tady žije dlouhodobě, třeba více než 10 let, která proti tomu protestuje. Jejich právníci zpracovali velmi fundované stanovisko, že to je velmi tvrdé, že to je diskriminační v tom, že to je plošné opatření. I legislativa upozornila na to, že není jasné, proč se jde tou cestou, že se ztíží schválení i podaných žádostí u ruských občanů, kteří tady žijí třeba 10 let, tzn. dříve, než došlo k agresi, kteří třeba i odešli z Ruska kvůli Putinovu režimu, proč se to vztahuje na ně, že se ztíží podmínky tak, že se jim dá podmínka, která může být neproveditelná, tedy že nejdříve musí pozbýt toho ruského občanství. V senátorské kanceláři jsem dokonce přijala i zástupce této komunity, vysvětlili mi na konkrétních případech, že to je velice nespravedlivé. Upozornili mě, já jsem si tedy obstarala i stanovisko veřejného ochránce, ombudsmana, nevím, jestli jste to četli, konkrétně jak pana doktora Křečka, tak jeho zástupce, pana doktora Víta Alexandra Schorma, kteří upozorňují na to, že to je diskriminační, že to je velký problém. Podivovali se nad tím, proč se přistoupilo k tomu tímto způsobem. Navíc, nevím, jestli to víte, v Poslanecké sněmovně leží novela zákona o státním občanství, leží tam už od listopadu 2023. Je to tisk 585. Není mi jasné, pokud se to chtělo řešit jako výjimečné opatření proti ruským občanům, proč se to nezařadilo do novely zákona o státním občanství, kam by to patřilo.

Tyto výhrady, to je důvod, proč já podpořím pozměňovací návrh některého z výborů, který vylučuje nebo vypouští z lex Ukrajina právě ztížení získání českého občanství pro občany Ruské federace, příp. podpořím pozměňovací návrh, který předložil na výboru pan senátor Bednář, a to, že by se to aspoň nemělo vztahovat na již podané žádosti, protože to je retroaktivita.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Pavel Fischer byl položen dotaz

,,Není moudré dávat stranou možnost členství Ukrajiny v NATO" - tvrdíte Vy.

A slibovat Ukrajině něco, co je nereálné, je podle vás v pořádku a fér i vůči Ukrajině? Nebo fakt věříte tomu, že by se vstupem Ukrajiny do NATO všichni souhlasili? Pokud vím, tak je souhlas všech členských států podmínkou pro vstup. Nebo ne?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátorka Kordová Marvanová: Nevěřím, že poměry u nás na jatkách jsou dobré

19:05 Senátorka Kordová Marvanová: Nevěřím, že poměry u nás na jatkách jsou dobré

Projev na 6. schůzi Senátu 26. února 2025 k veterinárnímu zákonu