Dobré ráno. Je 18. prosince 2024. Návrh, který projednáváme, má 92 bodů, s důvodovou zprávou je to 244 stran. To není nějaká drobnost nebo prkotina. S výjimkou 2 bodů má všech ostatních 90 změn nabýt účinnosti 1. dnem měsíce následujícího po vyhlášení. Vysoce pravděpodobně, jak jsme slyšeli teď pana ministra, se tak stane 1. ledna 2025. Kde je rozumná legisvakanční lhůta pro 90 změn?
Hlavním důvodem, proč dnes projednáváme takový počet změn, je implementace směrnice, kterou nevím, jestli jste celou četli, ale má pro mě nepochopitelný název – pokud jde o příspěvek letectví k cíli Unie snížit emise v celém hospodářství a o řádné zavedení celosvětového tržního hospodářství. Připadá vám, že mluvím česky, že ta vazba je vůbec gramaticky dobře? Skutečně si někdo myslí, že emisní povolenky zavede celý svět a že emisní povolenky přispívají k celosvětovému trhu a konkurenceschopnosti? Že k tržnímu prostředí přispívají povolenky na jedné straně a dotace na straně druhé?
Celá myšlenka emisních povolenek je založena na tvrzení, že vypouštění kysličníku uhličitého je negativní externalitou, kterou je třeba zatížit speciální daní. Snad by šlo emisní povolenky ještě pochopit, kdyby šlo o popílek, o polétavý prach nebo siřičitany. Ale kysličník uhličitý je zdrojem veškerého života na zemi, je potravou rostlin žijících z fotosyntézy. Stojí na začátku potravního řetězce všech živočichů. My ho tady mimochodem pijeme...
Zahrnutí kysličníku uhličitého mezi negativní externality nemá přírodovědecké, ale pouze ideologické opodstatnění. Cílem bojovníků ze sifonovým plynem ve skutečnosti není zlepšení životních podmínek, ale zchudnutí a chudnoucí řízená společnost.
Jste pro zvýšení a rozšíření poplatků za Českou televizi a Český rozhlas?Anketa
Emisní povolenky je třeba odmítnout. Vždy a všude. Stejně jako jejich rozšiřování a navyšování. Netvařme se, prosím, jak uvádí důvodová zpráva, že změny v námořní dopravě se ČR, která nemá moře, netýkají. Naše ekonomika je ze všech na světě nejvíc závislá na exportu. Podstatná část exportu do mimoevropských zemí jde právě námořní cestou, což je o to důležitější dnes, kdy poptávka po našich produktech ve stagnujících zemích EU vázne.
Emisní povolenky jsou novodobé odpustky. Na rozdíl od těch náboženských ale nejsou bez přímých finančních nákladů. Ty náklady zaplatíme my všichni. Jak jsem poslouchala své kolegy minulý týden při projednání návrhu na zmražení platů veřejných činitelů, mnohé z vás možná náklady ani růst cen nemusejí zajímat. Ale mé normální voliče z Pačejova nebo ze Spáleného Poříčí, obě vesnice mají 600 obyvatel, každý odpustek, každé zvýšení nákladů pocítí velmi zřetelně. Koneckonců už pociťují. Pačejov jsem navštívila minulý týden, v konzumu mi řekla prodavačka, že už letos ani neobjednávali vánoční kolekce, protože za ty peníze by si je nikdo nekoupil.
Tři závěry:
- Emisní povolenky neměly a nemají vůbec nikdy existovat.
- Evropa by se měla přestat střílet do vlastní nohy.
- Podobné zákony bez potřebné legisvakance nemáme vůbec schvalovat.
Děkuji, že jste mě vyslechli a že má slova berete vážně.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV