Senátorka Seitlová: Dochází k diskriminaci lidí, kteří internet nemají nebo k němu nemají přístup

10.06.2021 11:51 | Zprávy

Projev na 12. schůzi Senátu dne 10. června 2021. Souhrnná zpráva o činnosti veřejného ochránce práv za rok 2020.

Senátorka Seitlová: Dochází k diskriminaci lidí, kteří internet nemají nebo k němu nemají přístup
Foto: zeleni.cz
Popisek: Senátorka Jitka Seitlová (KDU-ČSL)

Tak to jen na úvod. Já sama a možná i vy využíváte té kompetence, kterou máme, že se přímo můžeme obracet na veřejného ochránce práv. Já jsem se na něho obrátila s tím, že jsem požádala, zda by zvážil, zda by z vlastní iniciativy nezahájil šetření ve věci případu Bečvy. Jak jsme byli informováni, tak na tom kancelář pracuje.

Mám ale několik dotazů a ráda bych na ně slyšela odpověď. Od počátku, když si vezmete všechny ty zprávy veřejného ochránce práv, tak vidíte čísla, ke kterým bych potřebovala možná já – a možná ostatní – vysvětlení. Tak podnětů za rok 2020 bylo 7844. Ale zahájených šetření bylo jenom 729. To znamená, že všechna ta ostatní podání, která z 60 % byla v působnosti, tzn. kolem 3500, tam je to číslo přesně uvedené, tak z těch čísel jenom 729 vyžadovalo zahájení šetření? Takže ostatní byly jenom dotazy?

Znamená to, že lidé se nevyznají v našem právním řádu a vy jim dáváte jenom právní rady, jak postupovat? Já vím, že máte takové formuláře, kde máte „v případě exekuce“, „v případě sociálních dávek“ apod. Chtěla bych jenom tohle to jasně říci, jestli byste nám na to mohl odpovědět. To znamená, 7840 podnětů, z toho je téměř 60 %, dokonce i víc procent, v kompetenci působnosti ombudsmana, ale z toho je jenom 729, kde byla zahájena šetření.

A pak mám druhou otázku, a ta je ještě náročnější. A prosila bych, aby v příštích zprávách tato informace byla. Jak dlouho trvají jednotlivá šetření? Já totiž ze své vlastní působnosti, jako zástupkyně veřejného ochránce práv vím, že to je nejvíce bolavé místo. Ta šetření trvají u těch složitých případů rok dva nebo tři. A já to hned doložím. A možná by stálo za to zvažovat, jak tento proces zrychlit, protože než se ten dotyčný dozví o tom nebo dostane tu zprávu a šetření je vyřízeno, tak často už ty možnosti té reálné nápravy v praxi nám bohužel utíkají. Takže to je spíš také pro nás. A možná bych poprosila tedy, aby v příštích zprávách doba toho, jak ta řízení jsou dlouho vyřizována, byla součástí té souhrnné zprávy. Rozdělená také samozřejmě podle toho, zda se jedná o případy, které nedosáhly nápravy, případy, kdy bylo dosaženo nápravy přímo úřadem. No a já mám teď jako takový vlastní případ, který jsem tady chtěla otevřít, protože je to případ, který šetřil veřejný ochránce práv. A týká se obrovského počtu lidí. My jsme včera měli celý balíček návrhů Evropské unie, směrnic, nařízení, návrhů na úmluvy, které se týkaly seniorů. A týkaly se digitální společnosti. Ve všech těch podkladech je jednoznačně deklarováno, že chceme digitální společnost, ale jsou tu lidé, kteří nebudou schopni nebo nemají možnosti a podmínky pro to, aby v této digitální společnosti využívali všech možností, které jim technologie dávají. A nesmíme na ně zapomenout a jejich práva nesmí být tímto postupem nijak omezena. To všechno jsou formulace, které jsme tady deklarovali, ke kterým jsme přijali usnesení, se kterými souhlasíme.

A já jsem se 28. 5. roku 2018, to je před 3 roky, obrátila na tehdy ještě veřejnou ochránkyní práv, paní Šabatovou. A obrátila jsem se na ni tedy před těmi 3 lety, abych tedy požádala o stanovisko postupu firmy ČEZ Prodej, a. s. Dopisem v předstihu informovala zákazníky, že mění ceník a že podle zákona mají ti, kteří využívají jejich služeb a mají s ní smlouvu, tak mohou odstoupit od této smlouvy a mít jinou společnost. Ale v tom krátkém dopise, který měl – já ho tady dokonce mám – takovýto charakter, odkazuje: „Jestli se chcete seznámit s návrhem těch nových podmínek, který bude platit asi za měsíc, tak si to najděte na internetu.“

Já se domnívám, že to je přesně případ toho, jak se nemá postupovat. A proto jsem se obrátila na veřejnou ochránkyni práv s tím, že se domnívám, že dochází k diskriminaci těch lidí, kteří právě ten internet nemají nebo k němu nemají přístup, aby tuto situaci prošetřila.

Veřejná ochránkyně práv se obrátila na firmu ČEZ, obrátila se na ERÚ a jednala s nimi, jakým způsobem tuto situaci vyřeší. S tím, že od počátku názor právníků kanceláře veřejného ochránce práv byl ten, že skutečně toto jednání není souladné a je tu obava z toho, že se jedná o diskriminaci z důvodu věku. Nejenom z důvodu věku, ale i ještě z dalších důvodů, ale hlavně z důvodu věku. Máme samozřejmě seniory v 90, kteří perfektně ovládají IT technologie. Týkalo se to tisíců zákazníků, kteří podepsali smlouvy ručně, to znamená dopisem, nikoliv přes IT technologie. A najednou měli komunikovat a hledat ceníky na internetových stránkách. Já jsem si uvědomila, že znám několik starších dam, starších pánů, kteří přístup k internetu nemají. Říkají – co my s tím teď? No, tak asi nic, musíme přistoupit a nemáme čas a nemáme možnost si to zkontrolovat, protože jak se třeba dostaneme k internetu?

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Peštová (ANO): Je otázkou, jestli se České republice nevyplatí raději platit pokuty

15:14 Peštová (ANO): Je otázkou, jestli se České republice nevyplatí raději platit pokuty

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 22. listopadu 2024 k zákonu o podmínkách obchodování s pov…