Vážený pane ministře, vážený pane předsedající, milé kolegyně, kolegové,
já bych chtěla poděkovat panu ministrovi za to, že připravil rychle, poměrně skutečně v krátkém čase návrh zákona, který umožní, abychom realizovali alternativní zdroje energie. A abychom odstranili administrativní překážky, které se týkají instalace obnovitelných zdrojů do 50 kW. Za to jsem velmi ráda. A musím říci, že i tady v Senátu proběhl kulatý stůl, pak v Poslanecké sněmovně a byla určitá dohoda na těchto prvních atributech, které je potřeba schválit.
To je velmi dobře. A znovu říkám, velmi za to děkuji. Byla jsem jedním z těch, kteří se podíleli i řekněme na konzultacích při té přípravě. Současná situace je ale taková, že před námi leží širší návrh zákona, který byl v Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy, zásadními pozměňovacími návrhy schválen v konci roku. A my jsme ho obdrželi druhého ledna. Dnes je 11. ledna, jestli se nemýlím. Doba na projednání zákonů v Senátu by měla být 30 dnů. No, většinou to děláme rychleji. Nicméně teď máme 8 dnů.
Když jsem se snažila dostat k tomu, abych v tom krátkém čase si zjistila, co vlastně se schválilo a co to vlastně znamená, a abych se podívala do podkladových materiálů, tak rozumím tomu, že Senát nemohl stihnout, kancelář Senátu, aby ten text byl zapracován do znění toho původního zákona tak, jak nám přišel. To znamená, to je podklad, který běžně používáme při své práci. Chtěla bych poděkovat výboru, který – hospodářskému i ústavně-právnímu – se pod řekněme pod určitým tlakem ujal této role. Nicméně jak už řekl pan předseda, jsme v situaci velmi obtížné. Takže co tedy teď? Ten proces probíhal tedy velmi rychle a bylo řečeno – tak výbory to projednaly a hotovo. Je to v pohodě.
Není to v pohodě! Protože jsou senátoři, kteří mají odbornost. A nemohou být ve dvou výborech, nemohou být ve třech výborech. Nejsou členy těchto výborů. Takže je potřeba, podle mého názoru, respektovat to, že by měla být dána příležitost, aby se i senátoři, kteří nejsou členové výborů nebo nemohou být současně třeba na dvou výborech, seznámili se stanoviskem výboru, který projednal. A aby také se mohli podílet na tom, co se tady diskutuje a měli tuhle šanci. Přiznám se, že nejsem ráda, že v takto zrychleném procesu tento zákon projednáváme, protože už to, jaká probíhá debata, už to, jaká jsou k tomu přijata nějaká, pozměňující návrhy, které nemohou být přijaty, protože by to velmi vadilo, ale ta doprovodná usnesení se jeví, že skutečně ten zákon je důležitý, významný. A že je potřeba ho řádně projednat.
A já se dostávám k tomu, co je předmětem především mých obav. A to je usnesení, které bylo přijato v Poslanecké sněmovně tedy rozšíření o to, že veřejným zájmem jsou tedy i zařízení a výrobny obnovitelných zdrojů, která jsou jeden MW. Co to znamená? Naštěstí v Poslanecké sněmovně byl přijat ještě doplňující pozměňovací návrh, který říká, že takováto zařízení mohou být instalována dle toho, co je v územním plánu. No ale teď jsme dostali informaci z vlády od některých ministrů, nebo respektive jejich administrativy, že je tam další přece veřejný zájem, to je zájem ochrany zemědělské půdy. A já musím natvrdo říct, že to není jediný veřejný zájem, se kterým se mohou dostávat tyto zařízení do střetu. Můj kolega, pan senátor Kunčar, tady hezky řekl, že jdeme „ode zdi ke zdi“. Bohužel to tak je. A teď si dovolím připomenout ještě jednu důležitou věc, kterou bychom neměli zapomínat. Obnovitelné zdroje – no tak někteří je berou jako, že to je cesta, jiní z nich mají trochu obavu, jak naznačil pan senátor Nytra, že jsou tam některé otázky, které bychom měli řešit.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.