Nárok na náhradu škody sice máte, ale pokud nebude na straně investora dopravní stavby dobrá vůle, nebo se nedohodnete na výši odškodnění, můžete se náhrady už jen sami domáhat u soudu. Povinnost umožnit vstup a vjíždění na všechny cizí věci nemovité za účelem měření a průzkumných prací je jedním z ustanovení (§ 2f) návrhu novely o tzv. urychlení výstavby. Novelu bude příští týden schvalovat Senát.
Kdo má mít tak zásadní a invazivní právo vůči soukromému majetku? Ten koho pověří „oprávněný investor“, osoba, která není v právních předpisech řádně definována (prý bude řešeno metodickým výkladem). Pro samotné měření by člověk jistě, alespoň po dohodě o termínu, vstup umožnil. Rozsah průzkumných prací je v návrhu omezen pouze bezzubou větou o šetrnosti k právům vlastníků.
Návrh tak vlastně ukládá vlastníkovi povinnost strpět průzkumy strojovými vrty, sondami, budování šachet a jam, což jsou obvyklé průzkumné práce prováděné při přípravě dopravních staveb. To vše bez toho, aby byl takový postup s vlastníkem předem projednán, byla prověřena nutnost takového zásahu, případně alespoň zajištěn dohled úřadu. Zkrátka bez jakékoli možnosti účinné právní ochrany a respektu k vlastníkovi.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV