Místopředseda Pirátů Martin Šmída kritizuje nedostatečnou informovanost veřejnosti, zlehčování situace a opakované selhání odpovědných institucí, přičemž upozorňuje na spojitost s holdingem Agrofert a jeho chemičkou DEZA, která figurovala i v kauze otravy Bečvy.
Vykolejený nákladní vlak v Hustopečích nad Bečvou zadělal na pořádnou ekologickou katastrofu, svými dopady zcela srovnatelnou s havárií na řece Bečvě z roku 2020, která dodnes není uspokojivě objasněná. Byla to jedna z kauz, se kterou jsem se musel potýkat, jakmile jsem byl zvolen krajským radním.
Fatální chyby ovšem nastaly ve vedení kraje, nechtělo v médiích vidět kauzu spojenou s firmou DEZA z koncernu Agrofert. Dalo nám pak dost práce zpětně zjišťovat, jak přesně ten zásah proběhl. Dodnes nevíme, zda šlo o nedbalost, nebo úmysl. Každopádně zjištěné skutečnosti přispěly k našim připomínkám novelizace v prvních hodinách zásahu. Dost možná proto, že se blížily krajské volby.
Zase ten Babiš
I s aktuální benzenovou havárií je Babišův Agrofert spojený. Byla to opět zmíněná chemička DEZA, z níž vyjel nákladní vlak se 17 vagony benzenu. Vlak, který nepřiměřenou rychlostí převážel cisterny s toxickou látkou, havaroval a způsobil explozi a rozsáhlý požár. Původně byla způsobená škoda odhadována na 125 milionů, dnes po provedení několika sond a vzorkování toto číslo stoupá nad 300 milionů! Naplnily se tak naše obavy, že budou kontaminovány podzemní i povrchové vody. To bude mít skutečně rozsáhlé následky pro půdu i vodu a tím pádem pro faunu a flóru. Jejich odstraňování může trvat více než dva roky.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV