Místopředseda Pirátů Martin Šmída kritizuje nedostatečnou informovanost veřejnosti, zlehčování situace a opakované selhání odpovědných institucí, přičemž upozorňuje na spojitost s holdingem Agrofert a jeho chemičkou DEZA, která figurovala i v kauze otravy Bečvy.
Vykolejený nákladní vlak v Hustopečích nad Bečvou zadělal na pořádnou ekologickou katastrofu, svými dopady zcela srovnatelnou s havárií na řece Bečvě z roku 2020, která dodnes není uspokojivě objasněná. Byla to jedna z kauz, se kterou jsem se musel potýkat, jakmile jsem byl zvolen krajským radním.
Fatální chyby ovšem nastaly ve vedení kraje, nechtělo v médiích vidět kauzu spojenou s firmou DEZA z koncernu Agrofert. Dalo nám pak dost práce zpětně zjišťovat, jak přesně ten zásah proběhl. Dodnes nevíme, zda šlo o nedbalost, nebo úmysl. Každopádně zjištěné skutečnosti přispěly k našim připomínkám novelizace v prvních hodinách zásahu. Dost možná proto, že se blížily krajské volby.
Zase ten Babiš
I s aktuální benzenovou havárií je Babišův Agrofert spojený. Byla to opět zmíněná chemička DEZA, z níž vyjel nákladní vlak se 17 vagony benzenu. Vlak, který nepřiměřenou rychlostí převážel cisterny s toxickou látkou, havaroval a způsobil explozi a rozsáhlý požár. Původně byla způsobená škoda odhadována na 125 milionů, dnes po provedení několika sond a vzorkování toto číslo stoupá nad 300 milionů! Naplnily se tak naše obavy, že budou kontaminovány podzemní i povrchové vody. To bude mít skutečně rozsáhlé následky pro půdu i vodu a tím pádem pro faunu a flóru. Jejich odstraňování může trvat více než dva roky.
Hustopeče nad Bečvou leží v trojmezí tří krajů, Olomouckého, Zlínského a Moravskoslezského a Piráti mají důvodné obavy, že obyvatelé, kteří zde bydlí, nebyli řádně informováni o rizicích plynoucích z této havárie. Hned po zjištění havárie Piráti požadovali důsledné vzorkování, vypracování dopadové studie a kontrolu, zda byly dodrženy všechny bezpečnostní předpisy.
Otázky bez odpovědí
Jako největší absurdity byly vypouštěny na veřejnost věty typu „podzemní vody nebyly zasaženy“ nebo „měřením bylo zjištěno, že nedošlo k překročení škodlivých limitů v ovzduší“. Připomíná to ono slavné „DEZA to nebyla“ jen chvíli po zjištění havárie na Bečvě. Je dobré se zeptat na následující otázky: Limity jakých látek konkrétně? Kde přesně bylo měření prováděno? Vzhledem k hoření benzenu musely být překročeny limity minimálně oxidů uhlíku. Zpočátku ani nebylo zcela jasné, jaká látka byla vlastně v cisternách. Nejdříve se mělo jednat o benzol, poté byl potvrzen benzen. Informace od vedení Olomouckého kraje a od ministra Petra Hladíka byly často zavádějící, nebyly poskytovány včas a v postupujícím čase si dokonce odporovaly.
Ohromné ekologické následky
Hasiči se nejdříve snažili dostat požár pod kontrolu a za jejich nasazení se zaslouží poděkovat. Ovšem už v tu chvíli se vědělo, že ne všechny cisterny hoří, ale některé byly „jen” vykolejeny a vylévaly se do okolí. Vzhledem s požáru nebylo možné okamžitě začít se sanací karcinogenní látky.
Otázkou také zůstává, proč byl zvolen postup hašení. K mnohem menším ekonomickým, ale především ekologickým škodám mohlo dojít, kdyby byl požár jen kontrolován a benzen se nechal shořet. Takto byl nevyhořený karcinogen rovnou splachován do polí a tím do půdy a podzemních a povrchových vod.
Celou tragédii doprovází zlehčování, mlžení a zatajování na první pohled zjevných důsledků havárie, které nutně musí nastat a nemístné uklidňování veřejnosti místo včasného varování. Politikové si u havárie selfíčka a vzbuzují tak dojem, že žádné nebezpečí nehrozí, zatímco hasiči zasahují v protichemických oblecích, Nad tím se nepodivuji jen já, ale také má kolegyně Šárka Kučerová z předsednictva Pirátů v Olomouckém kraji.
Ing. et Ing. Martin Šmída
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV