Staněk (ODS): Nové emisní normy Euro 7 je třeba odmítnout

01.02.2023 16:47 | Zprávy

Sněmovní evropský výbor dnes podpořil negativní stanovisko vlády

Staněk (ODS): Nové emisní normy Euro 7 je třeba odmítnout
Foto: archiv redakce
Popisek: JUDr. Pavel Staněk, poslanec ODS

Sněmovní Výbor pro evropské záležitosti dnes podpořil rámcovou pozici vlády ke spornému návrhu EU na zavedení přísnějších a rozsáhlejších emisních limitů u všech typů vozidel na evropských silnicích.  Podle zpravodaje Pavla Staňka z ODS tak poslanci vyslyšeli varování zástupců automobilového průmyslu i odborníků, kteří upozorňují, že požadavky navržené Evropskou komisí povedou k významnému zdražení a snížení dostupnosti automobilů a ve výsledku přispějí k tomu, že v Evropě budou déle jezdit starší vozidla, která způsobují řádově vyšší znečištění. Poslanci současně pověřili předsedu Výboru pro evropské záležitosti, aby přijaté usnesení postoupil v rámci politického dialogu předsedkyni Evropské komise.

„Navrhovaná regulace má dokonce dopadnout také na elektromobily, protože se mají nově měřit mimo jiné emise částic z brzd a otěr pneumatik. Evropská komise tak nepřímo navrhuje zdražit i čistou mobilitu, o kterou doposud cestou omezování spalovacích motorů usilovala. Jde o zcela nesmyslný, nereálný a špatně načasovaný návrh a je dobře, že česká vláda ho odmítla,“ komentoval hlasování výboru Pavel Staněk. Za zcela absurdní považuje fakt, že návrh operuje s limity nových typů emisí, aniž by bylo zřejmé, jakou technologií a způsobem budou měřeny. Otázky budí také nová pravidla pro testování v extrémních podmínkách nebo záměr instalovat do aut on-line monitorovací jednotky.

„Silniční doprava se na emisích CO2 podílí významnou měrou a je logické hledat cesty, jak tyto emise snižovat. Rozhodně to ale nesmí být za cenu tvrdých sociálních a ekonomických dopadů na náš průmysl a běžné uživatele vozů. Auto není a nesmí být luxus pro vyvolené a jeho dostupnost je navzdory tlaku na technologický pokrok nezbytné zachovat. Svou radikální environmentální politikou Komise jen hazarduje s důvěrou občanů a přispívá k prohlubování propasti mezi vznosnými cíli a reálnými potřebami lidí,“ dodává Staněk.

Diskutovaná opatření jsou součástí Návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o schvalování typu motorových vozidel a motorů a systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla s ohledem na jejich emise a životnost baterií (Euro 7) a o zrušení nařízení (ES) č. 715/2007 a (ES) č. 595/2009. Nová pravidla jsou palivově a technologicky neutrální a stanoví stejné limity bez ohledu na to, zda vozidlo používá benzín, naftu, elektrické pohony nebo alternativní paliva. S návrhem přišla Evropská komise v listopadu loňského roku a připomínky k návrhům spolu s Českou republikou uplatnily i další členské státy včetně Německa a Francie. V současnosti je návrh projednáván v Parlamentu ČR.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Senátorka Kovářová: Unijní agenda začíná připomínat Brežněvovu doktrínu

7:17 Senátorka Kovářová: Unijní agenda začíná připomínat Brežněvovu doktrínu

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k zprávě Evropské komise o stavu právního státu