Kontroloři se zaměřili i na to, zda sloučení Státní opery Praha a Národního divadla přineslo úspory, které Ministerstvo kultury od spojení těchto dvou institucí očekávalo.
Zpráva NKÚ opakovaně potvrzuje diletantství v řízení resortu nejen ministra kultury Daniela Hermana, ale i jeho předchůdců. Po Laterně magice a Nové scéně se pod Národní divadlo dostala v roce 2012 i další umělecké konkurence - Státní opera.
Prvotní pokles nákladů pouze o 0,87% ukazuje, že skutečné důvody ke sloučení organizací byly jiné než ekonomické. Jaké, o tom můžeme jen spekulovat - ministerstvo vlastní akt oznámilo prakticky bez jakéhokoli oprávněného zdůvodnění. Že byl v dalších letech vykazován nárůst nákladů i v oblasti podfinancovaného odměňování zaměstnanců, se navíc dlouhodobě projevuje ve snahách zrušit stálé umělecké soubory - podobně, jako je tomu u divadel a dalších institucí.
Slučování organizací má předcházet analýza, která ekonomicky, v číselných řadách, v konkrétních položkách prokáže výhodnost tohoto kroku. Která i analýzou slabých a silných stránek (nikoliv nekritickým přejímáním rakouského modelu) ukáže, zda je pro tyto organizace vhodná. A která ukáže i jiné varianty úspor, třeba sdružením nákupů zboží a služeb pro obě organizace nebo u některých komodit využitím elektronických aukcí.
To však ministrům neporadil zřejmě ani Vatikán, ani „krajané“…
Zdeněk Štefek
stínový ministr za KSČM pro resort kultury
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV